Radiaal zaag vonken uit de motor!

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door niek_saxofoon »

Goedendag,

niet echt een een cnc gerelateerde vraag, maar mijn radiaalzaag spuugt vonken uit de motor. Mijn vraag is eigenlijk, is deze motor dood, of is dit te fixen? De vonken ontstaan tussen het koolstof borsteltje en de as. Het gebeurt maar aan één kant. Heb het koolborsteltje er al uitgehaald en weer terug gezet. Lijkt niks mee aan de hand. Iemand een idee? Alvast bedankt!

https://youtu.be/JHei10dExs8
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door Kjelt »

Alle motoren vonken wel een beetje maar dit is extreem.
Is de borstel nog lang genoeg, veertje nog stug genoeg (voldoende druk op de borstel) ?
Contact vuiligheid ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind dat veertje behoorlijk diep zitten, dus de kans dat de koolborstel aan de korte is vind ik wel groot.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door vox67 »

Collector afdraaien of het anker vervangen en nieuwe koolborstels monteren, als je hem blijft gebruiken is je collector zeker helemaal verbrand.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door Leeuwinga »

Wegdoen en gewoon nieuwe kopen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door audiomanics »

Precies, als de koolborstel zo ver op is zal de collector beschadigen.. een nieuwe koolborstel leeft dan meestal geen 10 minuten meer.. controleer dus eerst de collector voor je een nieuwe set koolborstels plaatst.. afdraaien kan soms nog en anders een nieuwe rotor er in..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door Bjornski1976 »

In antwoord op je vraag, neen. De motor is nog niet overleden maar heeft heel waarschijnlijk een versleten borstel,
dat was al opgemerkt.

Even de motor open maken en kijken of de collector diep is ingesleten. Zo is het niet te zien of het nog zin heeft er
wat werk aan te spenderen.

Als het inslijten oppervlakkig is dan kan je collector iets opschuren met wat fijn schuurlinnen. Vervolgens tussen de
lamellen van de collector een zoet driehoek vijltje met punt naar beneden langs halen.

Nieuwe borsteltjes er in doen en tussen de collector en nieuwe koolborsteltje even een stukje schuurlinnen halen om
de borsteltjes het contour van de collector in te schuren. Hiermee vergroot je het contact oppervlak )) en verlaagt de
stroomdichtheid.

Kan ook zijn dat de borstels niet vrij op en neer kunnen bewegen of dat er te weinig veerdruk is. Dit even controleren.

Koolstof borstels hebben een litze, een flexibele verbindingsdraad aan het koolblok vast zitten. Als de borstel zoveel
versleten gaat het "harde" deel tegen de collector aanlopen. Hiermee moet je niet door draaien!

Meet de lengte eens op van de borstel die vonkt en vergelijk dit met een nieuwe. Als er nog maar 35% van originele lengte
aanwezig is vervangen.

En alles even goed schoon maken kan ook verhelderend werken. Zeker als het ding heel snel weer zwart is dan heb je
overmatige slijtage.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door Leeuwinga »

je kent ook de uitdrukking "trekken aan een dood paard" ??
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door niek_saxofoon »

Heb nog wat foto's gemaakt:

20805

20806

Het koolborsteltje is wel een eind versleten, maar er lijkt toch nog wel wat over. Het veertje drukt het kooltje stevig aan. Nieuwe koolborsteltjes kan ik natuurlijk makkelijk proberen, morgen maar eens naar de winkel.

Als dat niet werkt is de volgende stap de motor vervangen denk ik:
https://www.partshopdirect.co.uk/dewalt ... 396004-01/
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door Bjornski1976 »

Leeuwinga schreef: 05 mei 2020 06:27 je kent ook de uitdrukking "trekken aan een dood paard" ??
Die uitdrukking is me bekend.

Het borsteltje ziet er niet erg mooi uit. Isolatie van de litze duid op verbranding. Het contact vlak ziet er niet egaal versleten uit.

Collector opfrissen, schoonmaken en nieuwe borstels er in en proberen. Die dingtjes kosten de wereld niet, in ieder geval minder dan een machine.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door Bjornski1976 »

Leeuwinga schreef: 05 mei 2020 06:27 je kent ook de uitdrukking "trekken aan een dood paard" ??
Die uitdrukking is me bekend.

Het borsteltje ziet er niet erg mooi uit. Isolatie van de litze duid op verbranding. Het contact vlak ziet er niet egaal versleten uit.

Collector opfrissen, schoonmaken en nieuwe borstels er in en proberen. Die dingtjes kosten de wereld niet, in ieder geval minder dan een machine.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door motormuis »

maar blijf in Gods naam met schuurpapier van de collector want anders heb je vonken die driekeer zo groot zijn als ze waren
keesfrees
Berichten: 3113
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door keesfrees »

Staalwol beviel mij wel goed voor zulke gevallen.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Radiaal zaag vonken uit de motor!

Bericht door motormuis »

keesfrees schreef: 05 mei 2020 20:50 Staalwol beviel mij wel goed voor zulke gevallen.
ja dit werkt ook
ik moet tegenwordig regelmatig collectoren afdraaien voor een heftrukboer
ik heb voor het polysten van de collrctor een stafje dit is extra voor dit werk

sal me invormeren wat dit voor materiaal is en waar te krijgen ik heb het van de heftrukboer
Plaats reactie