Tip voor goede vetspuit?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Tip voor goede vetspuit?

Bericht door Sven »

Wegens relatieve rust leek het me een goed idee wat onderhoud aan de machine te doen.

Binnen no-time lag er een heleboel dikke olie op de vloer maar zat er nog geen enkel kliedertje vet in de machine.

In vertwijfeling en frustratie de spuit maar in de kliko gemikt.

Kan een van jullie een goede spuit tippen, die ook nog redelijk verkrijgbaar is?
Of ligt het geklieder met olie puur aan het vet en de bediener van de spuit en moet het ding weer uit de kliko?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door assink »

Lincoln of pressol.
En heb je vetnippels? Goed recht achter de nippel, en het liefst 1 met een buisje ipv een slang.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb er in ieder geval een nippel met klem opzitten. Hierdoor blijft deze veel beter zitten op de smeernippel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door Kjelt »

De mijne is van Pressol, gewoon bij de Hey ya Yippie Yippie Ya Jee gehaald :lol: https://www.hornbach.nl/shop/zoekresult ... t/vetspuit
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door Pascal »

Kjelt schreef: 11 okt 2019 16:00 De mijne is van Pressol, gewoon bij de Hey ya Yippie Yippie Ya Jee gehaald :lol: https://www.hornbach.nl/shop/zoekresult ... t/vetspuit
Welk merk vet patroon gebruik je in de pressol spuit, moet mijn wagentjes nog voorzien van vet.

Gr. Pascal
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door Kars-cnc »

Ballegooijen schreef: 11 okt 2019 15:45 Ik heb er in ieder geval een nippel met klem opzitten. Hierdoor blijft deze veel beter zitten op de smeernippel.
Dat lijkt mij een mooie koppeling! Mijn vetspuit heeft een vaste koppeling die je er gewoon weer af moet trekken. Dat is vooral een probleem bij de wagentjes van de lineaire rails. Die nippels zitten in kunststof gedraaid en het voelt vaak echt dat je de vetnippel uit het kunststof gaat trekken voor de koppeling loslaat! Ik los dat dan op door de koppeling uit elkaar te draaien terwijl die nog op de nippel zit...

Een koppeling met een klem systeem lijkt me dan toch handiger :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door Kjelt »

Pascal schreef: 17 aug 2022 07:55
Kjelt schreef: 11 okt 2019 16:00 De mijne is van Pressol, gewoon bij de Hey ya Yippie Yippie Ya Jee gehaald :lol: https://www.hornbach.nl/shop/zoekresult ... t/vetspuit
Welk merk vet patroon gebruik je in de pressol spuit, moet mijn wagentjes nog voorzien van vet.
Gr. Pascal
Voor mijn Hiwin wagens en Igus KO moer gebruik ik Hiwin:

https://www.sorotec.de/shop/HIWIN-Stand ... 400g-.html

Waarschijnlijk kun je ook een goedkopere van Kroon gebruiken maar er zijn zoveel verschillende versies en als hobbieist gebruik je er zo weinig van dat ik gewoon deze heb gekozen. Je hebt ook andere Hiwin vetten maar die zijn meteen 4 tot 8 keer duurder, niet echt nodig bij normale snelheden en belastingen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 17 aug 2022 09:47 Je hebt ook andere Hiwin vetten maar die zijn meteen 4 tot 8 keer duurder,
Sow... Deze is al 4 tot 8 keer duurder dan een standaard vet patroon van goede Nederlandse leveranciers...

Zijn er nu duidelijke aanwijzingen dat zulk duur vet ook echt beter is? Al kan ik me je redenatie van dat je er jarenlang mee vooruit kunt en je dus gewoon geen risico wilt nemen wel goed voorstellen.
Pascal
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jul 2020 12:56
Locatie: Hoogerheide

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door Pascal »

Had ook nog de vraag gesteld aan www.m5.gmbh waar mijn spullen vandaan komen.
Welk vet te gebruiken, dit was zijn reactie.

Hello Pascal,

it doesn't matter witch grease you'll take, because you have no high speed and no high temperature... But you should grease it before use and approx. two times a year.
Al lid sinds begin van het forum, maar div keer nieuw account aangemaakt
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door benkr »

Pascal schreef: 17 aug 2022 07:55
Kjelt schreef: 11 okt 2019 16:00 De mijne is van Pressol, gewoon bij de Hey ya Yippie Yippie Ya Jee gehaald :lol: https://www.hornbach.nl/shop/zoekresult ... t/vetspuit
Welk merk vet patroon gebruik je in de pressol spuit, moet mijn wagentjes nog voorzien van vet.

Gr. Pascal
Moet dat echt wel?
Heel vaak zijn de wagentjes lifetime voorzien van vet.
Soms wordt er extra vet in gepompt om het vuil in de buurt van de schrapers terug naar buiten te duwen, maar het kan ook nog zo zijn dat je wagentjes echt zwaar gaan lopen door het te veel aan vet er in. Als er te veel vet in zit rollen de kogeltjes niet meer maar gaan ze schuiven en dat is niet de bedoeling.
rolandvs
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door rolandvs »

Volgens mij is het type vet juist wel van groot belang. Meeste vetten werken bij hogere druk of temperaturen.
Er is volgens mij maar een soort vet die ook bij lage temperaturen werkt. En die ook door de dunne slangen kan.
Trouwens zo'n spuit kun je overal halen en vet ook bij een onderdelen Handel voor bijvoorbeeld auto of vrachtwagen onderdelen. meen dat ik het hier laatst een doos heb mee laten komen van een bulthuis.

Hier waren paar polen zo slim geweest om de vetspuit uit mijn kast te pakken en een ander patroon erin te doen. Bijna klaar met vet patroon erin te spuiten zie ik bij laatste pompje dat er ander vet in spuit zit.

Heel het vetpompsysteem los kunnen maken dan alles reinigen.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rolandvs schreef: 20 aug 2022 21:15 Hier waren paar polen zo slim geweest om de vetspuit uit mijn kast te pakken en een ander patroon erin te doen. Bijna klaar met vet patroon erin te spuiten zie ik bij laatste pompje dat er ander vet in spuit zit.
Dat kijkvenstertje mis ik ook, dat je kunt zien welke patroon er in zit. (net als heel lang geleden toen er nog filmrolletjes in je camera zaten en je kon zien hoeveel DIN/ASA er in zat)

Maar ze kunnen bij die patroon ook wel iets mee leveren wat je over de tube kunt klikken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door Kjelt »

Ja of per type vet een eigen pomp.
Anders moet je bij iedere wissel best veel weg gooien.
rolandvs
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Tip voor goede vetspuit?

Bericht door rolandvs »

Ja maar die polen denken vet is vet.

Maar had het nog nagekeken vandaag. Heb ep0 vet.
Zijn patronen die zo in een keer in de spuit gaan.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie