Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door John Sellis »

Ik zit al langer te denken om een grote vacuum heffer te maken voor mijn platen 2x6 meter. Ik hef nu zeker 1000platen van 2x6meter op in een jaar.
Nu doe ik een nieuwe plaat er op leggen met mij bestaande vacuum heffer. Alleen het het er afhalen als het gesneden is dan kan ik die vaak niet gebruiken omdat die 6 grote zuignappen (150mm)heeft. Dus haal ik hem met de hand leeg.

Nu was het idee om een plaat te maken en daar ca 300 zuignapjes (ca 50mm) aan te bevestigen en allemaal appart te kunnen bedienen. Zou dit te maken zijn? Of is dit onbegonnen werk. Het bedienen zou digitaal moeten doormiddel van een slim stukje software die weet welke aan kan en welke niet. Of mischien wel simpel analoog zo gouw hij lucht lekt meteen de klep sluit.

Gaat om 4mm en 5mm aluminium platen.

Zal zo even een foto plaatsen van de platen die ik snij. Zodat je een indruk hebt.

19178
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door stekkestim »

Ik heb al met een gelijkaardig idee zitten spelen maar dan voor het oppakken van verschillende plaatmaten 2x1 tot 2x4 en alles daar tussen.
Mijn idee ging naar een soort van veer met een kogeltje dat lucht/vacuum laat door gaan zodra het op een plaat komt te liggen en weer sluit als het niets voelt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door audiomanics »

Ken 't probleem ;-) Probleem is misschien wel dat het restant toch vervelend klem blijft zitten tussen de delen … of je moet het toolpath uitbreiden waarbij het reststuk in kleine stukjes wordt gesneden.. Dan heb je nog het volgende probleem: als je het geheel in een keer op pakt blijven er vast nog wel stukjes aan een kant hangen en bij het neerleggen steken die naar beneden op de voorgaande laag (gevolg: schade..)

Even optillen met veel zuignappen is niet zo het probleem, ik denk dat je meer problemen zal krijgen met de rest stukken... iets om over na te denken dus...

Ik denk als je een trosje kleiner zuignappen, of eventueel twee trosjes, Dat je dan de wat grotere delen er zo uit kan lichten.. De kleinere gaan nog wel op de hand...

(en anders roep je Donald.... :roll: )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door keesfrees »

Dat soort freeswerk komt me bekend voor.
Ik schuif het op een heftafel naast de machine, die dan op gelijke hoogte staat.
Dan leg ik een dunne plaat er op om haken met de volgende te voorkomen, die plaat trek ik er dan nadien weer tussenuit, tafel stukje laten zakken, enzzzz.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 26 sep 2019 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door audiomanics »

schuiven moet je vergeten: dit aluminium krast vrij snel en dat accepteert de klant niet (logisch...)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door keesfrees »

O ja, aluminium, stond er wel bij :-> (zie ik nu)
Waar ligt het op tijdens het frezen ?
Kan dat iets zijn wat mee schuift ?

Want, waar gaat het je om, dat de machine weer zo snel mogelijk aan de volgende plaat begint ?
Dan heb je ondertussen tijd om de vorige onderdelen te "pellen" en zo.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door K.J. »

Heel anders dan je vraagt.

Maar een robot met vision dan?
Kan het gelijk weg leggen op de juiste pallet. Is wel een investering maar als je zoveel snijdt is dat misschien wel het overwegen waard.
Of een vacuüm systeem op de brug met vision die stukken selecteert en op pallet afstapeld.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door John Sellis »

keesfrees schreef: 26 sep 2019 19:44 O ja, aluminium, stond er wel bij :-> (zie ik nu)
Waar ligt het op tijdens het frezen ?
Kan dat iets zijn wat mee schuift ?

Want, waar gaat het je om, dat de machine weer zo snel mogelijk aan de volgende plaat begint ?
Dan heb je ondertussen tijd om de vorige onderdelen te "pellen" en zo.
Word plasma gesneden. Dus de platen liggen rustig op het bed tot het is gesneden. Nu haal ik alles er manueel af. Maar de platen moeten zonder schuiven rechtstandig omhoog worden getilt.

Gaat idd om dat er zo snel mogelijk weer een nieuwe plaat op ligt. nu zou ik als ik de ruimte had een bank van 12 meter kunnen maken maar dat heb ik niet.

De maat van de platen varieert enorm van de helft van de plaat tot onderdelen van 10x10cm.

Ook wil ik mij zelf en personeel zo veel mogelijk ontlasten. En de bovenloop kraan zit er. Ik heb ook wel gedacht aan een los bed die je op rails kunt verschuiven zoals ze vaak bij een laser doen. Maarja moet ik het nog met de hand doen.

Gedachten zat maar geen oplossing nog.

En wat Kees zegt over het afval klopt ook wel. Alleen dit kan ik ook wegsnijden met de machine zodat het niet meer klemt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door Kjelt »

Kun je het rooster waar de plaat op ligt niet steeds omwisselen?
Dus twee roosters die je om en om er op legt en weer afhaalt op een andere carrier, terwijl de volgende plaat gesneden wordt kun je de carrier met gesneden stukken weer leeg halen.
Heb je wel ruimte voor nodig.

300 zuignappen met 300 klepjes lijkt me niet praktisch programmeren tenzij iedere plaat steeds dezelfde stukken zijn, dus massaproductie ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Moeten alleen de gesneden delen of mag ook het afval mee?
Stekkesim doelde er volgens mij al op.
Zorg dat er ventieltjes tussen zitten die dichtslaan als de flow te groot is (lekkage) dan doen gewoon alle zuignappen mee die niet teveel lekken.

En als er dan eens een stuk scheef draait, dan verzin je daar een oplossing voor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door keesfrees »

De kogelklepjes ken ik wel, die heb ik in een klein vacuüm tafeltje zitten, die ik overigens nooit gebruik (waar i-sie eigenlijk ?)
Maar als je dat gat voor net meer dan helft gebruikt dan heb je alsnog lekkerei.

Al met al zie ik het heffen niet zo zitten.

Andere insteek, de boel optillen, stukje doorschuiven en weer neerleggen, optillen, enzzzz.
Met een borstel (achtig ding)

Zoals bij een lopende (vrachtwagen)vloer, dan wel stage-diving.

Of, de borstels duwen de stukken door het bed omhoog en dan schuif je er een plaat onder.
Als dat niet lukt, een platte doos (dubbele plaat) met gaten aan de bovenkant waar lucht door blaast om een luchtkussen te maken.

Hmm, tja, zal wat experimenteren vergen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 sep 2019 21:25Zorg dat er ventieltjes tussen zitten die dichtslaan als de flow te groot is (lekkage) dan doen gewoon alle zuignappen mee die niet teveel lekken.
O ja, da's ook wel mooi, dat veranderd de zaak weer.
Bestaat dat of verzin je dat zojuist :-)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door Sven »

Deze lui hebben een leuke set oplossingen:
https://www.bplhandling.com/easy-sheet/

Ze moeten alleen nog wel op cursus "Zelf video maken voor je website"

@Kees:
Die ventieltjes worden in ieder geval gebruikt in snijtafels voor papier, om de stapels te laten "drijven" op perslucht.
Ik meen ze idd ook ergens bij vacuum gezien te hebben maar kon daar geen voorbeeld van vinden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Groter vacuum heffer bouwen met veel zones

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 26 sep 2019 22:12
hugo stoutjesdijk schreef: 26 sep 2019 21:25Zorg dat er ventieltjes tussen zitten die dichtslaan als de flow te groot is (lekkage) dan doen gewoon alle zuignappen mee die niet teveel lekken.
O ja, da's ook wel mooi, dat veranderd de zaak weer.
Bestaat dat of verzin je dat zojuist :-)
Ik mag niet zeggen dat ik het verzin (dat zou teveel eer zijn), ik ken zoiets, maar dan toegepast in een vacuumtafel.(dus ik onthoud dat soort dingen gewoon)

Misschien kan het wel met een omgekeerde vacuumtafel, weet niet hoe vlak die bovenkant is.

Ik denk dat alle oplossingen waarbij iets onder de plaat moet gebeuren afvallen vanwege het snijtafel principe, met de daarbij voorkomende vervuiling (+ waterbad ?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie