adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Nee het is de gewone versie en gebouwd in 2012 dus zal wel de nodige uren gelopen hebben.
Hopelijk puur op uren/leeftijd preventief vervangen ipv na defect, blijft een gok.

Inderdaad een goed filter zien te vinden, suggesties?

Jij hebt er een vacuumvat aanhangen met vacuumschakelaar?
Op welke onderdruk schakel je weer aan ?
Waar gebruik jij hem voor en hoe lang zijn de schakel intervallen ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door serum »

Oef, ik gebruik zelf een 015 S filter na de absorbtiedroger (en ervoor een grovere) voor mijn grote CNC's pneumatiek/spindel (die 015 staat voor 1,5m3/min) het S filter heeft een filter van 0,01mu. Geloof dat het filterhuis+filter (gietalu) op Alie iets van 25e, incl verzenden kost.

Die sensor is een klein frutseltje van Panasonic, erg handig; instelbare hysterese, ik schakel af op -950mbar en aan op -650mbar, maar het varieert een beetje met het werk. (de pomp word uitgezet en afgekoppeld, anders verliest hij weer vacuum door de pomp als de gas balast volledig open staat. Deze regelbare Panasonic dingen zijn ook te verkrijgen met een 0-10V output om de VFD mee te sturen. Ik zuig niet door MDF op de kleine machine. Je hebt bij een MDF spoilboard flink wat flow nodig. Eigenlijk al wel een 15KW per 4,5m2, tenzij je de zones afzonderlijk gaat schakelen.

Ik doe het met 7,5kw op 4.5m2, en ben goed in staat om het materiaal vast te houden. Maar dat valt of staat met een goede frees-strategie.

Met MDF heb je vooral flow nodig. Je pomp zal constant aanstaan. Ook als je de randen sealt. tenzij je de ruimte om het werkstuk weer weet af te sluiten. Mijn vacuum-setup op de kleine machine is bedoeld voor een goed geseald vacuum en een niet constant draaiende pomp.

Met MDF mag je blij zijn als je onder de -400bar komt is mijn ervaring. Het lekt als een malle. Randen sealen dat scheelt al aardig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Bedankt dat is zeer nuttige informatie!
Toevallig nog de exacte engelse ali zoekterm voor dat filter of linkje van de verkoper (staat meestal in je email of aankoopgeschiedenis)?

Ik heb een relatief kleine OSPF frees dus 80*60cm ofzo dus zou goed moeten gaan.
Die festool vacupomp kan mdf plaat ook vasthouden maar die heeft een rubberen schoen nap dus dat is helemaal kleine opv.

Ik snap je setup, dat heb ik ook bij mijn vacuumpincet tool gemaakt, hysterese schakeling zodat de pomp niet continu aanstaat. Van NXP hebben ze leuke absoluut vacuum sensoren die wil ik gaan inzetten maar met MDF denk ik inderdaad dat ik hem aan kan laten staan.
Volgens de spec zou voor continu gebruik de druk rond de 50mbar of lager dienen te zijn want dan gebruikt hij minder vermogen. Ik moet het dan maar eens testen, met de 15 polige ingangsstekker kan ik de pomp nog op idle zetten (67%) , ik hoef ook geen uren achter elkaar te frezen.
Bedankt voor de info .
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door serum »

Ja, ik ben bekend op alie, maar mijn koopgeschiedenis is nogal extensief.. Had verwacht dat je wel ff 015 filter in zou kloppen (want Alie kent ook een zoekfunctie :) ;-)

Maar hier vind je het filter.

teruggerekend naar m3's kom ik uit op een 124m3/m2 aan debiet (tenminste in het geadviseerde geval van een water-ring pomp (560m3/ voor 4,5m2) (totdat het water begint te koken en tsja. Dat gebeurt dan weer snel onder vacuum)..

Vacuumpompen worden doorgaans efficienter op dieper vacuum, omdat ze minder lucht hoeven te verplaatsen. (net als een stofzuiger, die hoor je ook optoeren als je de slang dichthoudt, de last wordt kleiner).

De sensor/schakelaar waar ik het over heb heeft een beeldschermpje, vacuumingang, input/output en is een op zichzelfstaand iets. Je hebt alleen een SSR nodig, 12V voeding en een pneumatische schakelaar oid en je bent klaar.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Ah ja bedankt was aan het zoeken op vacuum filter en dit zijn pneumatische filters maar tja vacuum is 1 bar omgekeerde druk :lol:
Morgen eens rustig kijken op die site.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Nou zo op het eerste snelle gezicht lijkt de vacuumpomp het te doen. Geluid is zuiver geen aanlopen.
Hij heeft wel volgens de teller al 24900 uur gelopen sinds 2012 , volgens de fabrikant gaan de lagers minstens 35000 uur mee dus nog genoeg over voor mijn sporadisch hobbiewerk 8)
serum schreef: 24 mei 2019 08:59 Ik heb een edwards rv8, die trekt een aardig vacuüm en heeft een gasbalast. Heb er een 10L ketel bij en een panasonic vacuumschakelaar.
Misschien een overbodige vraag maar is een luchttank die bv geschikt is voor 150bar ook geschikt voor diep vacuum of heb je daar speciale ketels voor die de druk van buiten kan weerstaan. Ik zou zeggen moet makkelijk kunnen -1bar tov 150 bar maar aangezien het omgekeerd is en vacuum toch weer anders werkt bij slangen ook bv , denk vraag het toch maar even voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door serum »

Mag geen probleem zijn, tenzij die ketel een overdruk ventiel of mangat oid heeft die niet bedoeld is voor negatieve druk. 150bar druk moet dat makkelijk aankunnen. Mijn vat is voor 9bar, dikwandig rvs.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Bedankt. Zoals er voor luchtdruk regelaars zijn om van 10 bar een instelbare constante uitgangsdruk te genereren, is er ook zoiets voor vacuum? Dus bv vat op -0,95 tot -0,80bar houden met zo'n vacuumschakelaar maar de uitgang constant op -0,7bar ?
Binnenkort even op ali gaan kijken naar alle benodigdheden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door serum »

Ja, door bestaan. Makkelijkst is mechanisch. Daar schakel je direct de 230vac mee en een evt klep.

Ik gebruik een panasonic dp011 of 012 (één van beiden is voor vacuüm, weet even niet meer welke) met een 12v voeding, klep en ssr
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Swake »

Ola, wacht effe, ben je nu aan het zeggen dat er druksensoren zijn met digitale uitlezing waarvan de uitgang ook nog eens eenvoudig in te stellen is en die eigenlijk niet veel kosten?

Onderdruk, en tot + en -1 bar:
https://www.aliexpress.com/item/DP-101- ... st=ae803_4

Uiteraard, aangezien het van ginder achter komt kan op de sticker ook uw huismerk komen te staan:
https://www.aliexpress.com/item/NEW-DP- ... st=ae803_4

Overdruk
https://www.aliexpress.com/item/DP-102- ... st=ae803_4

Dat moet ik hebben voor op de compressor.... dus moet een 10bar of zo exemplaar zien te vinden.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door serum »

Yep. dat zijn ze. Kleiner dan je verwacht... :) (postzegelformaat) Ze bestaan ook met een 0-10V uitgang, kan je een VFD mee aansturen.

Een van de beide genoemde panasonics kan tot 10 bar., de andere is voor vacuum
Vergeet niet dat je compressor zijn opgebouwde druk kwijt moet tussen de compressor en de tank. Meeste type compressoren komen niet meer op gang als die overdruk blijft staan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Ik vind het altijd lastig om te zien of het nou origineel of fake is.
Deze bv , de Panasonics hebben rood en groen display en wit kastje.
Deze is zwart en heeft een rood / wit / roze display, het zou best origineel kunnen zijn maar alle alarmbellen gaan rinkelen :lol:

https://nl.aliexpress.com/item/Original ... 26b28uz2Qb
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Swake »

En is er ook niet zoiets als een hysterese nodig? Afslaan op 8bar en terug aan slaan op 6bar bvb.
Zit deze functie in zo'n bakje? Kwestie dat ie niet aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit gaat.

Wat je ook wel ziet is dat het 'groot' merk die dingen ook gewoon zelf aankoopt en aan re-branding doet. Soms met wat verbeterde kwaliteitscontrole, maar zelfs dat.... Zeker met een product zoals het deze dat een commodity prijs heeft.

Een 10bar exemplaar:
https://www.aliexpress.com/item/Pressur ... st=ae803_4
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Swake »

Mmmm, er is nog een verschil: er zijn er met enkele aflezing en met dubbele aflezing.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie