adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Hi,

weet iemand een betaalbaar (mag ook 2e hands zijn) adresje die liefst ook aan partikulieren levert.
Ik ben op zoek naar bv NW25 en NW40 aansluitingen, vacuumslangen, geluidsdempers en vacuumingangsfilters ?

bedankt alvast.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door serum »

Ik heb voor dezelfde uitdaging gestaan. uiteindelijk een pneumatische koppeling op/in een NW25 sluitklepje gemaakt. Ben dol op die standaard pneumatische koppelingen voor de machine. Ideaal spul. makkelijk te splitsen, te besturen met een pneumatisch relay en comfortabele verloopjes in alle smaken.

NTP draad tappen in RVS is trouwens een redelijke pokkeklus. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

edit:quote weggehaald, was waarschijnlijk een beetje afgeleid.

Heb je hier al eens rondgestruint?
https://www.iveindhoven.com/
Is in ieder geval in de buurt.
(ik weet niet wat ze met particulieren doen, ik weet eigenlijk helemaal niets over wat ze doen :lol: )
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 23 mei 2019 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 mei 2019 13:32 Heb je hier al eens rondgestruint?
Ja ben ik al twee keer geweest , zijn vrij aan de prijs maar hebben ook wel leuke dingetjes.
Daar kan ik best nog wel eens langs gaan om te kijken of ze iets voor vacuum hebben liggen.

Ik had eigenlijk gehoopt dat zoals al die zaakjes die standaard pneumatiek artikelen verkopen er ook zoiets voor vacuum zou zijn.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door motormuis »

bij ARD Spierings in Rijkevoort hebben ze nieuw en gebruikt spul net als bei Kelders in Boxmeer
daar vind je zeker wat je nodig heb
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door stef stuntpiloot »

Niet in NL maar als ik in de toekomst vacuum accessoires ga kopen zal ik zeker kijken op:
- https://www.vakuumtisch.de/
- https://www.easycomposites.co.uk

Ik weet niet waarvoor je het materiaal precies nodig hebt maar denk dat deze twee t meeste wel kunnen leveren. Als je tijd hebt en goedkoop wil is ebay uiteraard ook nog een optie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Die bedrijven hebben inderdaad een hoop maar helaas geen NW25 of NW40 aansluitingen.
Lijkt wel alsof iedereen gewoon pneumatische draad gebruikt, dat is in ieder geval een teken dat ik alleen twee verloop stukken nodig heb en dat hele NW gebeuren verder links laat liggen.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door MichielB »

Ik heb aardig wat nw / kf spul liggen. Stuur maar een pb waar je precies naar op zoek bent.
Laatst gewijzigd door MichielB op 23 mei 2019 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door MichielB »

Kjelt schreef: 23 mei 2019 16:47 Die bedrijven hebben inderdaad een hoop maar helaas geen NW25 of NW40 aansluitingen.
Lijkt wel alsof iedereen gewoon pneumatische draad gebruikt, dat is in ieder geval een teken dat ik alleen twee verloop stukken nodig heb en dat hele NW gebeuren verder links laat liggen.
De meeste werken met schroefdraad omdat ze in het laag vacuüm werken. Vanaf midden vacuüm word vaak gebruik gemaakt van kf / nw aansluitingen i.v.m. afdichting. Bij hoog vacuum en ultrahoog vacuum komt er zelfs nog meer bij kijken.
Waar men van een schroefverbinding denkt dat deze dicht is blijkt toch lek te zijn bij een lektest onder hoog en ultrahoogvacuum.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Ja deze pomp kan tot 15ubar dus 0,015 mbar. Hoog vacuum dus.
Niet dat ik dat nodig heb, 100mbar of zelfs 200mbar is meer dan genoeg vacuum voor vacuumklemmen.
Ik krijg de pomp over een paar weken pas binnen, eerst maar eens kijken of ie goed werkt en vraag me ook serieus af of ie wel geschikt is voor deze toepassing en wat voor filter ik nodig heb om hem schoon te houden.
Was best prijzig maar zag dat het onderhoudssetje duurder was dan ik voor de pomp heb betaald :mrgreen:
Als de lagers zijn versleten dan ben ik de pineut, die zijn duurder dan mijn vakantie van drie weken dus duimen dat die in orde zijn.
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door MichielB »

Kjelt schreef: 23 mei 2019 22:52 Ja deze pomp kan tot 15ubar dus 0,015 mbar. Hoog vacuum dus.
Niet dat ik dat nodig heb, 100mbar of zelfs 200mbar is meer dan genoeg vacuum voor vacuumklemmen.
Ik krijg de pomp over een paar weken pas binnen, eerst maar eens kijken of ie goed werkt en vraag me ook serieus af of ie wel geschikt is voor deze toepassing en wat voor filter ik nodig heb om hem schoon te houden.
Was best prijzig maar zag dat het onderhoudssetje duurder was dan ik voor de pomp heb betaald :mrgreen:
Als de lagers zijn versleten dan ben ik de pineut, die zijn duurder dan mijn vakantie van drie weken dus duimen dat die in orde zijn.
Wat voor pomp heb je gekocht?

0,015 mbar is geen hoog vacuum maar medium vacuum. Hoog vacuum is pas vanaf 0,001mbar.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door serum »

Wat voor type pomp heb je? Ik heb een edwards rv8, die trekt een aardig vacuüm en heeft een gasbalast. Heb er een 10L ketel bij en een panasonic vacuumschakelaar. Alleen zijn dat type pompen gevoelig voor vuil in de aanzuiging. En ze spuwen een aardige dot olie uit. Eigenlijk niet heel erg geschikt voor ons werk in mijn optiek. Maar goed, inderdaad, als onder de 200mbar abs. volstaat eigenlijk al. Een droge schottenpomp maakt redelijk veel herrie, heeft een aardig debiet voor het opgenomen vermogen en gooit wat fijnstof uit de uitlaat in de vorm van grafiet. Dat wil je ook wel afvoeren/filteren.

Op de grote machine gebruik ik een waterring vacuum pomp. 280m3 en 50mbar abs. Ook dat volstaat niet altijd. Verder een prima werkend principe.

Vacuüm is een wereld vol compromissen, gelukkig zitten we niet aan de medische kant. Dan wordt het behoorlijk complexe materie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door Kjelt »

Ja ben lerende en zoekende.
Ik had ooit eerder een Edwards die als je hem aanzette olienevel ging spuiten, daar was ik snel klaar mee. :lol:
Toen een Festool vacuumpompje gekocht, ding kan maar tot 400mbar en heeft weinig debiet, wel onderhouds en olie vrij.

Wat ik nu heb gekocht is een Edwards XDS35i Oil-Free Dry Scroll Vacuum Pump.
Moet nog zien of ie het doet en de lagers ok zijn :oops:
Maar goed daar was de prijs ook naar, ding schijnt nieuw duurder te zijn dan de auto van mijn vriendin :lol:
Ik snap dat er een goed filter voor moet maar vraag me inderdaad wel af of deze geschikt is om een uur continu op 200mbar te pompen want zoiets verwacht ik bij mdf wat behoorlijk lekt. Als jullie ervaring hebben leer ik graag.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: adresje voor vacuumpomp aansluitingen slangen etc ?

Bericht door serum »

Dat zijn dure pompen, je kan er mazzel mee hebben, bij defecte lagering kan het scrollwiel ook beschadigen volgens mij.

Goed filter ervoor om de kostbare ingewanden te beschermen :)

Of hij geschikt is langere tijd te pompen? Afhankelijk van het model.

Weet niet of je de 'enhanced version' hebt (XDS35iE), maar de 'gewone' versie van de xds35i mag max 100L van atmosferische druk naar vacuum pompen en max 6 cycles van 50L per uur. Die limitatie geldt niet voor de 'enhanced' versie

http://docs.edwardsvacuum.com/P450-00-0 ... 01-880.pdf

Droge schottenpompen mogen lang aanstaan, als je op tijd de kleppen vervangt gaan ze lang mee. Ze gaan doorgaans stuk doordat de kleppen te kort/dun worden en afbreken en vervolgens de ingewanden beschadigen.
Plaats reactie