lage resolutie alternatief voor glaslineaal

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: lage resolutie alternatief voor glaslineaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 12 mei 2019 14:16
Een tienslagen potmeter zou een goede optie zijn voor korte afstanden of ik moet er een of andere vertragingsbak tussen zetten. De lineaire verplaatsing van 800mm zal waarschijnlijk met tandriem gaan en stappenmotor dus toch wel flink wat meer omwentelingen.
Nou, een ronsel van 30 mm heeft een omtrek van 94mm x 10 = 940 mm is toch ruim boven 800 mm dus lijkt me geen enkel probleem.
Jij ziet de oplossing waarschijnlijk anders dan ik, ik denk meer aan een stuk tandriem waarlangs het ronsel van de potmeter loopt.

Dat zal ook wel in PE1BEY z'n onderdeel zitten zo ongeveer. en scheelt een hoop knutselwerk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: lage resolutie alternatief voor glaslineaal

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 mei 2019 17:43 Nou, een ronsel van 30 mm heeft een omtrek van 94mm x 10 = 940 mm is toch ruim boven 800 mm dus lijkt me geen enkel probleem.

Goed punt, 2*pi*r gaat toch rap.
Ik kan die 10 turn Bourns 2e hands vinden voor €2,50 dat maakt het bij verre de goedkoopste oplossing :mrgreen:
Bedankt om me nog even wakker te schudden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: lage resolutie alternatief voor glaslineaal

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 mei 2019 17:43 Dat zal ook wel in PE1BEY z'n onderdeel zitten zo ongeveer. en scheelt een hoop knutselwerk.
Even meedenken aub, stel dat het onderdeel van PE1BEY precies zo werkt, dan mag die kabel dus nooit over zichzelf over de as opgerold worden anders neemt de diameter toe en is de lineariteit weg, klopt toch he?
Dan vraag ik me wel af hoe ze dat met 1,5meter kabel hebben opgelost.
Dat zou dan eigenlijk alleen via een tweede verplaatsingsas kunnen alwaar de potmeter aan vast zit?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: lage resolutie alternatief voor glaslineaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk zit er een hulpmiddeltje dat die kabel netjes in het spoor wordt op gewikkeld. Een soort lopertje die door de omwentelingen verschuift, of de hele trommel zit op een stilstaande schroefdraad, bij verdraaien verschuift de trommel alsof het een moer is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie