stille compressor

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

Wytze schreef: 19 jun 2019 19:37 Ben, je bent een geweldig mens zoals je de leverancier zuivert van alle blaam . Ben wel benieuwd hoe het afloopt met die compressor. Ik heb zelf een compressor met 1 motor, maar die draait nu bijna 100% en dat al twee jaar! Die moet ook vervangen worden door een met wat meer capaciteit. Dan ga ik soortgelijke problemen krijgen als jij. Dus ik lees mee hoe je dit oplost.
Die problemen krijg je alleen in een zelfde situatie als bij mij, een kleine 200 meter kabel tussen het verdeelpunt en de compressor, dat geeft flinke verliezen bij vooral de aanloopstromen. Als die installatie wat beter was ontworpen waren die problemen er niet geweest. Als de voedingskabel ipv. 4 mm2 en zelfs een flink stuk 2,5 mm2 b.v. 6mm2 was geweest waren deze problemen er niet. Het grote probleem nu is dat die kabel tenminste voor een deel is verstopt onder gazon en teerweg, dat ga je niet zo maar even open graven om er een relatief dure kabel voor in de plaats te leggen, zeker niet als er alternatieven zijn, en dat is denk ik de methode die ik ga toepassen, voeden uit een 3 fasennet. Ja, dan moet de compressor worden aangepast, maar dat is zo'n kleine ingreep dat ik dat er wel voor over heb, en zoals al eerder gezegd, het kleine beetje elektra van de compressor verdient zeker niet de schoonheidsprijs, ik was toch al van plan daar iets aan te gaan doen om het wat veiliger en robuuster te maken.

Nogmaals, voor het geld wat de compressor kost is het best een goed apparaat vind ik en ik zou er zo weer eentje kopen mocht het nodig zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stille compressor

Bericht door Kjelt »

Mooi dat het opgelost is Ben.
Ik denk dat de meeste volgers op het verkeerde been zijn gezet omdat de nieuwe vervangende compressor het bij de dealer ook niet goed deed.
Heeft die ook een "brakke" netaansluiting?
In ieder geval wel iets om rekening mee te houden voor aanschaf.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

De "testopstelling" was via een redelijk lange verlengkabel, die denk ik nu achteraf ook nog eens redelijk dun was, ik denk iets van 1,5 mm2 en toch wel 20 mtr lang schat ik. Ja, ook daar heb je bij piekstromen last van behoorlijk spanningsverlies wat ook weer lijdt tot de genoemde problemen.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: stille compressor

Bericht door chimaerion »

Ben, weet je welk profiel nodig is voor de koppelingen can de compressor? Euro, orion, Iso... ?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

Geen idee, precies dezelfde als van mijn oude compressor, maar wat dat is weet ik echt niet.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: stille compressor

Bericht door Blazer »

zou deze compressor een nevel koel-smering aankunnen ? ik gebruik gewoon één nozel
https://megadiscountstore.nl/product/st ... -olievrij/

bij mij word het hobbymatig gebruikt , dus zeker niet dagelijks en al zeker geen uren /dag

nu gebruik ik mijn grote airpress die ik gebruik voor de plasmasnijder , maar maakt uiteraard een hoop kabaal .
Plaats reactie