stille compressor

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kun je niet 1 motor laten starten, en middels een drukschakelaar in de leiding de volgende motor inschakelen, enz.
Heb je geen besturing voor nodig. Alleen als je ook wilt beveiligen misschien.
Maar standaard zitten die systemen toch zo in elkaar dat de motoren achter elkaar starten ?
En als je de drukleiding bij de cilinderkoppen allemaal los haalt, zodat ze in het open blazen, starten ze dan wel altijd ? Het is natuurlijk wel nuttig om te weten of dat het probleem ook is.
Altijd erg lastig als een probleem zich alleen voordoet wanneer de boel koud is, moet je ook nog wachten tot de winter. :evil:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stille compressor

Bericht door Kjelt »

Zover als ik nu begrijp starten ze bij deze compressor allemaal tegelijk?
Je zou ze drukloos met 1 ventiel kunnen maken achter elkaar starten en dan ventiel schakelen naar drukvat.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door Ballegooijen »

Ik vindt het toch wel een beetje vreemd dat als je een nieuwe compressor koopt deze helemaal moet verbouwen om hem aan de gang te krijgen ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door Sven »

Ik ben het helemaal met Johan eens.
Ik zou zeggen, nog 1 keer omruilen, dan nog steeds gedoe? Geld terug.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stille compressor

Bericht door DaBit »

Hoe starten de motoren? Capacitief met een schakelaar die onderbreekt als het ding roteert? Of zit er een PTC op die de startwinding maar beperkte tijd actief houd?

Koelkastcompressoren (veelal capacitive start, inductive run, CSIR types) kun je ook niet snel achter elkaar starten en moeten 'afkoelen'. Het is echter niet de motor/compressor die moet afkoelen, maar de PTC.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar Ben is altijd zo precies in het uitvragen van anderen wanneer er een probleem is, maar nu schiet je toch ernstig tekort in je informatie.
Het is mij niet duidelijk of:
De motor wel spanning krijgt maar niet begint te lopen, oftewel gewoon door staat te branden.

Het wel een probleem van tegendruk is. (alle aanvoer leidingen even losdraaien)

Of er nog iets is wat we over het hoofd zien. (motoren zijn 240v op de toekomst voorbereid en Ben heeft achterop het industrie terrein maar 200v, en een te dun verlengsnoer en houd niet genoeg over voor een beetje start stroom. Ding even mee naar een lokatie nemen waar ze een overvloed aan spanning hebben)
Maar serieus, een kennis van me had ook een compressortje aan een te lang en te dun verlengsnoer, op een gegeven moment stuk. Bleek nadat ie een nieuwe had gekocht toch de thermische beveiliging, dus nu heeft ie er thuis ook een voor de fietsbanden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: stille compressor

Bericht door chimaerion »

Zoals hierboven aangehaald, is het niet normaal dat als je een nieuw apparaat koopt, je dan vanalles moet gaan uitsteken om het ding WERKEND te krijgen. Upgrades enzo tot daar aan toe, maar het zou toch moet werken. Chinees of niet.
Ik heb de mijne enkel een keer aangezet en getest door het vat volledig te vullen, misschien moet ik de mijne toch wat meer testen ook.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

chimaerion schreef: 18 jun 2019 17:29 Zoals hierboven aangehaald, is het niet normaal dat als je een nieuw apparaat koopt, je dan vanalles moet gaan uitsteken om het ding WERKEND te krijgen. Upgrades enzo tot daar aan toe, maar het zou toch moet werken. Chinees of niet.
Ik heb de mijne enkel een keer aangezet en getest door het vat volledig te vullen, misschien moet ik de mijne toch wat meer testen ook.
Reden te meer om aan het verlengsnoer te twijfelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stille compressor

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jun 2019 18:03 Reden te meer om aan het verlengsnoer te twijfelen.
Dat is makkelijk te checken multimeter op AC max min stand en kijken hoe de spanning dipt.
Als die inderdaad in een keer alle drie de motoren van stroom voorziet dan kan ik me daar best wel wat bij voorstellen.

Aan de andere kant als ie dit ook bij de dealer zelf oet (de vervangende nieuwe uit doos deed het ook) lijkt het mij een design fout.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

Ik snap er ook niets meer van, maar even het elektrische gebeuren uitleggen:

Er zitten 3 motoren op die elk hun eigen compressor aandrijven.
Er zit 1 pressostaat op die zowel de motoren inschakelen als de beluchtingsklepjes stuurt.
Motoren aan, klepjes dicht, motoren uit klepjes open.

De compressor die ik nu heb werkte bij het bedrijf probleemloos, bij mij thuis in eerste instantie ook, een paar uur later weigerde 1 compressor op toeren te komen, kennelijk start het ding net te laat om onbelast te starten je ziet dat de motor het wel probeert maar het net niet redt, steeds 2 of 3 omwentelingen en dan stilstaan, weer 2 of 3 omwentelingen en weer stilstaan, gaat ook niet meer goed komen omdat het klepje de zaak niet meer belucht.

Ik ga morgen een speciale AC generator meenemen van mijn werk, ik ga dan een eigen en goed gespecificeerd net maken van 230V bij 50 Hz. Ik ben benieuwd wat de compressor dan doet.
Ik ben bang dat de inschakelpiek er voor zorgt dat de spanning net zo ver zakt dat de motoren minder vermogen hebben en daardoor niet snel genoeg aanlopen met de genoemde problemen tot gevolg.

Volgens de eigenaar van Toolmania heeft hij nog geen enkele compressor terug gekregen omdat er problemen waren buiten een vuiltje in een van de beluchtingsklepjes.
Vond het daarom wel frappant dat ik, toen ik daar was om mijn compressor om te ruilen, ik zowel "mijn" compressor als die die klaar stond voor mij in de fout kreeg, van 1 motor die niet wilde beginnen tot alle 3 de motoren die niet wilden starten.
De compressor die ik nu heb, het showroom model kreeg ik daar niet in de fout, thuis weer wel, vreemd dus.

Ik heb thuis wel last van spanningsdips door b.v. het inschakelen van de verwarming van de wasmachine en het koffiezet apparaat, dan knippert het licht zichtbaar. Er zit ook zo'n 100 meter kabel tussen het verdeelpunt en mijn huis, idem voor de schuur (voor een deel zelfs maar 2,5 mm2, minimaal 40 meter is 2,5 mm2). Beide voedingskabels zijn denk ik 4mm2, redelijk dun als je het spanningsverlies gaat berekenen bij piekstromen.
Ik heb een hele tijd geleden een compressor gehad met een 2 kW motor, daar heb ik een keertje de hele verlichting in de schuur mee aan het knipperen gehad in het ritme van de compressieslagen. Dat is natuurlijk best wel een reden om aan de netspanning te gaan twijfelen. Ik hoop dat met die AC generator, die 3 fasen gevoed wordt en 1 fase 5 kW kan leveren, aantoonbaar te maken, als ik dan geen problemen heb dan is het duidelijk dat het aan het elektriciteitsnet ligt in de schuur. Hoe ik dat dan op moet gaan lossen weet ik nog niet maar ik zit b.v. te denken om de 3 motoren elk op een eigen fase van een 3 fase aansluiting op te starten, dan moet de dip in ieder geval stukken minder zijn. Ik hoef dan alleen de pressostaat een relais te laten schakelen wat die 3 fasen schakelt, op zich helemaal geen grote ingreep.

Ja, momenteel nog even druk, maar volgende week woensdag heb ik mijn afscheidsfeestje, dan nog 2 maanden vakantiedagen opmaken en dan nooit meer voor een baas werken, (hoewel ook ik zo'n rondborstige directrice heb rondlopen die een eigen agenda heeft) pensioen en AOW ontvangen en 7 dagen per week thuis zijn, wat wil je nog meer als jeugdige 66 jarige?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

Vanmiddag de compressor met de AC generator, ingesteld op 230V bij 50 Hz, en zoals al verwacht liep de compressor als een zonnetje. Daarvoor wilde de middelste motor niet aanlopen, daarna ook niet. Wat mij betreft duidelijk dat de het elektriciteitsnet in mijn schuur de boosdoener is. Ik ga dit oplossen door de compressor te gaan voeden met 3 fasen, daarvoor moet ik een klein schakelkastje maken wat elke motor op een eigen fase zet. De nominale stroom zal dan van 9,75A naar iets meer dan 3 A per fase gaan, de inschakelpiek per fase zal ook vele malen kleiner zijn waardoor ook de spanningsval stukken minder zal zijn.

En in mijn beleving treft de leverancier geen enkele blaam, hij heeft mij perfect geholpen vind ik.
Ja, als ik nog en keer een compressor nodig heb dan is ToolMania de eerste waar ik ga kijken.
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: stille compressor

Bericht door Wytze »

Ben, je bent een geweldig mens zoals je de leverancier zuivert van alle blaam . Ben wel benieuwd hoe het afloopt met die compressor. Ik heb zelf een compressor met 1 motor, maar die draait nu bijna 100% en dat al twee jaar! Die moet ook vervangen worden door een met wat meer capaciteit. Dan ga ik soortgelijke problemen krijgen als jij. Dus ik lees mee hoe je dit oplost.
Laatst gewijzigd door Wytze op 19 jun 2019 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Kijk.. Valt het allemaal weer mee. Mooi werk Ben dat je de uitkomst even post. Kan mij voorstellen dat je op het verkeerde been wordt gezet.

@ wytze, wat is 100 draaien voor 2 jaar?
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: stille compressor

Bericht door Wytze »

idd onduidelijk. Als ik frees draait hij bijna de hele dag. zeg maar 8 uur met een paar stops van 5- 15 min. Dat is voor zo'n compressor teveel. Wordt gloeiend heet en gaat stinken, maar blijft werken ;-)
Plaats reactie