stille compressor

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door diode »

Het geeft niet alleen capaciteitsverlies, je lagers draaien ook stuk heb ik mij laten vertellen.
Prijsverschil was in mijn geval iets van 15%.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Dank voor de verheldering Bas. Voor onze toepassing dus niet praktisch. Die abac die je hebt is een net apparaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb een hydrovane, ook redelijk stil. Probleem met te weinig draaien opgelost door 1x per week de compressor een klein uurtje te laten draaien zodat die goed warm loopt, en de olie lekker op temperatuur komt en eventueel vocht er weer uit gaat. (gewoon het aftapkraantje open zetten, moet ik nog eens automatiseren)
Resultaat duidelijk bij olie verversen na een jaar, gewoon mooie olie zonder vocht, daarvoor was er duidelijk vocht in de olie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door diode »

Abac :evil: is een Creemers :lol: maar je hebt gelijk, onderhuids gewoon een abac. Garantie en prijs van Creemers was beter :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

benkr schreef: 23 mei 2019 22:06 Jullie hebben me aangestoken, ik heb daarom deze maar besteld, lijkt me geen slecht apparaat.

18590
Heb de compressor nu een week in huis en heb er geen goede ervaring mee.
Na thuiskomst wilde 1 of 2 van de drie motoren niet draaien, na een tijdje proberen deden ze het weer alle 3.
Vandaag wilden ze geen van drieën, en soms eentje, soms twee, maar geen drie tegelijk.
Volgens mij zitten er klepjes in die er voor zorgen dat elke compressor onbelast aanloopt, en pas druk moet gaan leveren als het ding op toeren is, ik verwacht dat het daar fout gaat.
Heeft iemand een idee of mijn aanname klopt en hoe ik die hard kan maken, het moet wel op zo'n manier dat ik mijn garantie geen geweld aan doe.
Maar het ding ophalen was 100 km heen en 100 km terug, als ik garantie claim, dan is dat minimaal hetzelfde, ik verwacht zelfs twee keer die rit omdat ze nooit la minuut een andere zullen meegeven.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Normaalgesproken moet een compressor zijn druk 'releasen' als hij de ketel op druk heeft, anders krijgt hij, inderdaad, de motor niet op gang. Ik weet niet hoe deze werkt, maar hij zou alle motoren tegelijk aan kunnen sturen en tegelijk die druk moet releasen. Bij dit type stille compressoren zit er een afblaas op en een pneumatisch ventiel dat de compressor loskoppelt van het vat. (bij de mijne tenminste en diegenen die ik heb gezien).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stille compressor

Bericht door Kjelt »

Vervelend Ben.
Ik weet niet hoe jouw compressor hoort te werken maar deze met vier motoren schakelt ze met vertaging achter elkaar aan en ook weer met vertaging achter elkaar uit.

https://youtu.be/gNBFwHpYHiM
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: stille compressor

Bericht door Swake »

Die tegendruk-klepjes waar je over schrijft zijn dit 3 messingkleurige aansluitstukken die op de foto rechtstreeks op de tank zitten. Uitgang van de compressor is erop aangesloten.

Laat de tank helemaal leeg. Indien de motoren dan niet starten heeft het niets te maken met de druk. Als je dan toch nog twijfelt kan je nog de 3 uitlaten aan de compressorkoppen losmaken. Dan kan er geen druk opgebouwd worden.

Maak een filmpje van wat er mis is en stuur het naar die kerels die het je verkochten. Telefonisch wat uitleg doen en afspraken maken zodat ze die compressor de nodige aandacht geven en jij geen 2 keer heen en weer moet kan ook uiteraard.
When it fits stop using the hammer.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

chimaerion schreef: 24 mei 2019 11:48 Wat toevallig, ik heb hem ook besteld, was wel niet op voorraad. Dus even wachten.

Ik heb die van 100L tank en netto luchtopbrengst van iets minder dan 200L/min. Kun je wel wat nuttige dingen mee doen lijkt me.
Hoe bevalt die van jou? Of heb je hem nog niet in huis?
De mijne gaat volgende week retour, het probleem lijkt niet aan de klepjes te liggen maar aan de motoren of de compressoren.
Als het geheel koud is start er vrijwel steed geen enkele motor, als je dan gaat proberen en prutsen worden geleidelijk de motoren en compressoren warm en dan gaat het steeds beter, op een gegeven moment loopt alles probleemloos, maar weer afgekoeld zijn alle problemen weer terug.

Ik heb met de leverancier afgesproken dat ik volgende week dinsdag een andere op kan gaan halen, ik ben heel benieuwd of die wel probleemloos werkt.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: stille compressor

Bericht door chimaerion »

benkr schreef: 14 jun 2019 18:18
Hoe bevalt die van jou? Of heb je hem nog niet in huis?
De mijne gaat volgende week retour, het probleem lijkt niet aan de klepjes te liggen maar aan de motoren of de compressoren.
Als het geheel koud is start er vrijwel steed geen enkele motor, als je dan gaat proberen en prutsen worden geleidelijk de motoren en compressoren warm en dan gaat het steeds beter, op een gegeven moment loopt alles probleemloos, maar weer afgekoeld zijn alle problemen weer terug.

Ik heb met de leverancier afgesproken dat ik volgende week dinsdag een andere op kan gaan halen, ik ben heel benieuwd of die wel probleemloos werkt.

Ik heb de mijne al binnen en hij werkt gewoon. Moet wel zeggen dat ik niet te spreken was over de afwerking en je ziet wel dat het een Chinees product is. Ok, doet niet af aan de werking, maar het is een nieuw product en kostte iets meer dan 300 euro.
Verder ook de handleiding zeer bizar: geen enkele afbeelding te zien en het is zo geschreven om letterlijk het minimum te bereiken van de norm. Er wordt verwezen naar afbeeldingen, bijlagen, sparelist en dergelijke maar die zijn nergens te vinden.
Ik vind het toch altijd fijn als ik een apparaat koop dat ik een degelijke handleiding erbij krijg.

Voor de rest heb ik gezien dat de motoren die erop zitten zowat door alle Chinese importcompressoren gebruikt worden. En volgens mij gaan die ook niet super veel beter zijn kwalitatief.
Ik heb zitten zoeken naar andere, en heb de indruk dat als je een degelijke compressor wil, je toch naar de vertrouwde fabrikanten moet gaan zoals Atlas Copco, Ingersoll, ABAC en dergelijke.
Op tweedehands en marktplaats vind ik wel wat Atlas Copco's maar bijna allemaal 400V driefasig en geluidsproductie ligt veelal boven 80 dB(A). Ik zoek iets dat max 70 dB(A) produceert, en een effectieve opbrengst van liefst rond 200l/min of meer.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Vind het wel mooi. Je koopt een dergelijke compressor voor de onderkant van de prijs, en verwacht/hoopt een top-product met een uitgedokterde handleiding en dito bouwkwaliteit. (Weet je zeker dat je geen Hollander bent) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Zonder je tegen je schenen te willen schoppen; dat is niet realistisch. De compressor is je verkocht voor krap 250e (ex btw), je kan het nog niet voor elkaar krijgen om dat gewicht vanaf china naar NL te krijgen voor dat geld :) En daarnaast moet je ook nog eens 2 jaar garantie verschaffen op zo'n ding voor de Nederlandse consument. Je moet wel wat risico durven nemen als ondernemer als je zeker weet dat hij de 2 jaar niet haalt, zo slecht zal het dus niet zijn denk ik.

Eigenlijk moet je hem even lostrekken en kijken hoe de cilinders eruit zien en of het er van binnen ok uitziet. Uiterlijk geeft wel een stemming, maar zegt niet alles met chinees spul, zo is mijn ervaring.

Ik heb een atlas copco LFX vervangen door zo'n fluisterexemplaar van HBM (met 5 jaar garantie), de prijs van de copco was 1500e ex, zo uit het hoofd. De HBM 150 ex.
Koop je er 2, 1 op reserve, en de andere verbruik je tot hij binnen de 5 jaar de geest geeft. (of misschien niet)
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: stille compressor

Bericht door chimaerion »

serum schreef: 14 jun 2019 21:16 Vind het wel mooi. Je koopt een dergelijke compressor voor de onderkant van de prijs, en verwacht/hoopt een top-product met een uitgedokterde handleiding en dito bouwkwaliteit. (Weet je zeker dat je geen Hollander bent) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Zonder je tegen je schenen te willen schoppen; dat is niet realistisch. De compressor is je verkocht voor krap 250e (ex btw), je kan het nog niet voor elkaar krijgen om dat gewicht vanaf china naar NL te krijgen voor dat geld :) En daarnaast moet je ook nog eens 2 jaar garantie verschaffen op zo'n ding voor de Nederlandse consument. Je moet wel wat risico durven nemen als ondernemer als je zeker weet dat hij de 2 jaar niet haalt, zo slecht zal het dus niet zijn denk ik.

Eigenlijk moet je hem even lostrekken en kijken hoe de cilinders eruit zien en of het er van binnen ok uitziet. Uiterlijk geeft wel een stemming, maar zegt niet alles met chinees spul, zo is mijn ervaring.

Ik heb een atlas copco LFX vervangen door zo'n fluisterexemplaar van HBM (met 5 jaar garantie), de prijs van de copco was 1500e ex, zo uit het hoofd. De HBM 150 ex.
Koop je er 2, 1 op reserve, en de andere verbruik je tot hij binnen de 5 jaar de geest geeft. (of misschien niet)
Dat verziekt de garantie natuurlijk. Ik zou niets liever doen dan het ding uit elkaar halen en inspecteren, maar ja.

...en verwacht/hoopt een top-product met een uitgedokterde handleiding en dito bouwkwaliteit. (Weet je zeker dat je geen Hollander bent)
Misschien nog erger :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

De handleiding heb ik geloof ik ook gekregen, geen idee waar ik hem gelaten heb, en zeker weten dat ik er geen letter van gelezen heb.
Ik heb stukjes van het elektrische en pneumatische deel uit elkaar gehaald en niets vreemds gevonden, wel vind ik de hele bedrading bijna gevaarlijk zoals dat aan elkaar hangt, dat is zeker iets wat ik aan ga pakken als ik een werkende compressor heb. Al die hele kleine lasdopjes en eindjes draad die los op de tank liggen vind ik echt niets.
En ik ben er ook 200% van overtuigd dat het apparaat een Nederlandse CE keuring niet doorkomt, sterker nog, ik denk dat een keuringsinstantie er nog niet eens aan begint.
Maar, inderdaad, die motoren en compressoren zie je op al dat soort apparaten, ze zullen wel allemaal uit de zelfde fabriek in verwechistan komen.
Is het daarom een slecht apparaat? Ik denk dat het wel meevalt. En bedenk inderdaad dat je maximaal krijgt waar je voor betaalt, niet meer, zeker niet.
Maar voor die paar uurtje die ik het ding per week gebruik is het naar mijn idee meer dan goed genoeg dus ik ben er happy mee. Jammer dat ik nu net die ene heb met probleempjes, maar dat wordt volgende week opgelost hoop ik.
Behalve dat het bedrijf 100 km van mij vandaan zit ben ik tot nu toe best wel tevreden over hun service. Bellen is problematisch, ze nemen bijna nooit op, maar een mailtje wordt binnen heel korte tijd beantwoord dat dan weer wel.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: stille compressor

Bericht door benkr »

Vanmiddag de compressor omgeruild tegen een showroommodel.
Zowel de compressor die ik eerst had als een nieuwe uit de doos haperden soms, minder dan bij mij thuis maar toch soms geen beweging een één of meerdere compressoren. Het showroommodel deed het daar probleemloos, bij thuiskomst ook nog, maar twee uur later (afgekoeld) start er wederom één van de compressoren niet. Ik heb werkelijk geen idee waarom, maar ik word er wel moedeloos van.

Ik denk er sterk aan om zelf maar iets te maken met wat timertjes en klepjes om de motoren één voor een in te schakelen zonder tegendruk, lijkt me dat het dan zeker goed moet gaan.

Heeft iemand toevallig nog een paar (3 of meer) tweeweg klepjes liggen met een 230V spoelen een 8mm of grotere leiding diameter? En eventueel ook nog een paar timertjes hoewel ik ook sterk denk aan een arduinotje om het geheel te besturen. Ik wil ook de motorstroom in het geheel betrekken of een detectie dat de motor draait, misschien wel beiden.
Plaats reactie