stille compressor

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Ik heb ook een whispair gehad, superstil, maar die heeft niet de capaciteit om een luchtkoeling te voorzien van voldoende lucht.
En in een grijs verleden een koelkastmotor gebruik, zoals ben zegt; de Whispair-motor heeft grote overeenkomsten met de conventionele koelkastmotor
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: stille compressor

Bericht door chimaerion »

Ik ben ook aan het kijken voor zowel een stille als capabele compressor voor mijn OSPF.

Ik heb wat gezocht en vond jun-air en whispair. Volgens mij zijn die, zoals aangehaald door anderen, niet geschikt om gebruikt te worden voor mijn doeleinde. Zoals een koelkastcompressor kunnen die echt niet veel debiet leveren.
Ik ga de mijne gebruiken voor het wegblazen van de spanen van mijn frees en minimal lubrication en ook om de spindel te voorzien van "sealing air". Dit houdt in dat er een overdruk in de spindle housing opgebouwd wordt zodat fijne stofdeeltjes en andere vuiligheid niet in de spindle en lagers kan treden.

Ik zou de compressor ook willen gebruiken, voor mocht dat ooit nodig zijn, verftoepassingen. Ik heb nog geen ervaring met compressors, dus misschien kan iemand mij aanraden naar wat voor een ketelinhoud ik moet kijken? Ik zou denken toch zeker niet minder dan 20 l en qua geluid liefst niet meer dan 70dB. En olievrij of toch maar oliegesmeerd?

HBM heeft leuke machientjes op het eerste gezicht, maar gaan die dingen nou ook een beetje mee qua levensduur?


Op ebay vond ik deze: https://www.ebay.co.uk/itm/AFLATEK-Sile ... ctupt=true
Ziet er ook niet slecht uit, iemand ervaring ermee?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: stille compressor

Bericht door DaBit »

Het luchtverbruik van een HVLP verfspuit is best gigantisch. Kan zomaar richting de 200L/min gaan, en dan kom je al gauw uit op een ~4pk compressor. Minder kan ook wel, maar bij grotere vlakken is het wachten tot de compressor weer bij is niet prettig. Mijn tweecylindertje met 2.2kW motor vind ik net te krap in ieder geval.

Voor die toepassing heb je schone vocht- en olievrije lucht nodig, dus dan is olievrij wel prettig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: stille compressor

Bericht door motormuis »

in theorie rekenen ze met 125lt /PK is de maximale opbrengst
Jalfrezi
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jan 2019 09:20
Locatie: Nijmegen

Re: stille compressor

Bericht door Jalfrezi »

serum schreef: 10 mei 2019 18:45 Zal er een filmpje van maken, vermoed dat er meer interesse voor is, aangezien ik er online niets over vind.
Ben zeer geïnteresseerd! Bedoel je trouwens deze?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor

Sander
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Yes!
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: stille compressor

Bericht door mjeuring »

Ik heb een Jun Air, genoeg voor de spray mist smering op mijn freesmachine en de fietsbanden op te pompen.
Als ik veel lucht nodig heb, zet ik de Airpress aan, maar die valt niet echt onder de categorie "stil".
fgfreek
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 dec 2016 10:35
Locatie: neede

Re: stille compressor

Bericht door fgfreek »

Vandaag de hbm 20 binnen gekregen.

Top ding,lekker rustig en kan de fogbuster bij 1 bar voor blijven.

grt
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: stille compressor

Bericht door Kars-cnc »

Is zo'n fogbuster nog een beetje stil overigens? Ik kwam ergens op internet tegen dat die dingen nogal lawaai maken.

Zelf zou ik naast een low-noise compressor ook graag een low-noise koeling hebben...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stille compressor

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 14 mei 2019 21:25 Is zo'n fogbuster nog een beetje stil overigens? Ik kwam ergens op internet tegen dat die dingen nogal lawaai maken.
Alles is relatief toch? Ik kan me niet voorstellen dat het boven het geluid van de spindel en frees uit komt?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: stille compressor

Bericht door Kars-cnc »

Dat is waar, bij mijn BF20 zet ik boven de 2000 toeren gehoorbescherming op. Daar wordt het allemaal ook een stuk stiller van :mrgreen:

Maar in de hele discussie over mist- en minimaal-smering vroeg ik me af of er nog veel verschil in lawaai zit. Perslucht kan nogal irritante tonen veroorzaken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Je jaagt lucht door een miniem gaatje tegen een roterende frees aan. Dat hoor je wel, ik heb sowieso gehoorbescherming op bij het frezen, zeker bij een dubbele nozzle maakt het teveel geluid. De compressor hoor je nauwelijks.
Heb je er dan ook nog een vacuumpomp bij staan te draaien, ligt de ruisvloer al aardig hoog.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: stille compressor

Bericht door Kjelt »

Als het een continu hetzelfde statisch geluid is dan kun je deze perfect wegfilteren met een BT noise cancellation headphone, kun je nog lekker een muziekje er bij opzetten ook.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: stille compressor

Bericht door serum »

Jah, goed punt. maar de frequentie is te hoog ben ik bang. Heb er geen RTA op losgelaten, maar het zit absoluut in de hogere regionen. Geluidsonderdrukking door tegenfase werkt doorgaans tot max 800-1000hz.

Heb een set JBL L90's in mijn werkkamer met een Yamaha P4500. Die zijn op zich in staat eea te overstemmen, maar dat ontgaat het principe van de gehoorbescherming.. :mrgreen:

Misschien een gehoorbescherming met BT en noise-cancellation, de gehoorbescherming is goed in staat de hogere frequenties tegen te gaan. Ben op zich wel voorstander van een fijn stukje muziek. Ook voor in de werkplaats.
Misschien zelf eens wat in elkaar klussen.
Plaats reactie