Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door Ballegooijen »

Ja, misschien een wat vreemde vraag en waar heel wat antwoorden mogelijk zijn :P
Maar mijn vraag gaat over het gaatje in een vacuumplaat voor heel dun materiaal. Ik denk aan een gaatje van ongeveer 0,5 of 0,6 mm met een raster van 10mm. Maar mag dit gaatje gewoon recht zijn of misschien taps (aan de onderzijde groter) of misschien wel een andere vorm? Ik ben benieuwd naar jullie gebruikservaringen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door DaBit »

Ik heb ooit een klein vacuumtafeltje gemaakt voor op de BF20 bestaande uit 90-graden 'verzinkingen' met een bovendiameter van 12mm (zo groot was de verzinkboor...) en een gat van 0,3mm in het midden naar de vacuumkanalen. Die deed het best goed in combinatie met een licht pompje.

De functie van de schuine wanden was dat spanen/krullen niet vast komen te zitten maar er redelijk los in blijven liggen.

Voor heel dun materiaal kun je toch beter nog een stukje dun MDF tussen tafel en 'folie' leggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door Sven »

Vakuumtisch.de maakt ze vergelijkbaar met wat Bart schrijft maar dan met een potgat, ook met een 0,3 mm gaatje.

Ik heb ook 0,3 mm, om de 50 mm, maar dan met mdf er bovenop, zonder potgat of soeverijnen.
Maar 0,4 mm zal veel minder snel breken...

De tip die ik van Hans kreeg was om met die dunne boortjes pestpokke hard het materiaal in te gaan. of nou ja, in ieder geval niet te zuinig te proberen te boren, en als de dikte van het materiaal het toelaat in een keer het materiaal in.

Als je te langzaam gaat dan is de spaan zo dun dat ie door gebrek aan stijfheid in de boor kanalen (hoe heten die eigenlijk) gaan opstropen.

Enneh, veel boortjes kopen. Ik was zo door mijn voorraadje heen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door hrscharft »

Als ze breken kon je ze dan nog een beetje uit het gat krijgen?
En zou je pestpokkehard nog ietwat kunnen toelichten zeg maar uitdrukken in getallen?

PS: ik krijg toch iedere keer bij het zien van deze topictitel een beetje een grijns op het gezicht hoor gheghe.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door Ballegooijen »

hrscharft schreef: 24 jan 2019 14:14 PS: ik krijg toch iedere keer bij het zien van deze topictitel een beetje een grijns op het gezicht hoor gheghe.
Ik had daar al een beetje op gerekend ;-) Vandaar mijn aanvulling in de tekst:
Ja, misschien een wat vreemde vraag en waar heel wat antwoorden mogelijk zijn :P
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door Tonybryden »

Het ideale gaatje ,,, daar moet ik toch nog even over nadenken😂.

Hoe kom je er op ballegooijen 😜😜😜
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 24 jan 2019 12:57 Vakuumtisch.de maakt ze vergelijkbaar met wat Bart schrijft maar dan met een potgat, ook met een 0,3 mm gaatje.

Ik heb ook 0,3 mm, om de 50 mm, maar dan met mdf er bovenop, zonder potgat of soeverijnen.
Maar 0,4 mm zal veel minder snel breken...

De tip die ik van Hans kreeg was om met die dunne boortjes pestpokke hard het materiaal in te gaan. of nou ja, in ieder geval niet te zuinig te proberen te boren, en als de dikte van het materiaal het toelaat in een keer het materiaal in.

Als je te langzaam gaat dan is de spaan zo dun dat ie door gebrek aan stijfheid in de boor kanalen (hoe heten die eigenlijk) gaan opstropen.

Enneh, veel boortjes kopen. Ik was zo door mijn voorraadje heen.
Vandaar dat potgat, dan is de lengte van het 0.3 gaatje opeens een stuk minder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door Ballegooijen »

Hoe kom je er op ballegooijen 😜😜😜
Tja, je moet er maar mee zitten :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 24 jan 2019 12:57 De tip die ik van Hans kreeg was om met die dunne boortjes pestpokke hard het materiaal in te gaan.
..
Enneh, veel boortjes kopen. Ik was zo door mijn voorraadje heen.
Ik zeg helemaal niks :lol:

Kwa toerental haal je toch bij lange na de gewenste nummertjes niet, dus die spindel mag gewoon maximaal. Dan stotterboren met 50mm/min voeding of iets in in die buurt, stapjes van 0,3-0,5mm. Als je terugtrekt tot een mm of 5 boven je materiaal heb je ruimte genoeg om nog een keer voorzichtig te blazen en zo af en toe een druppel vloeistof toe te voegen.

HSS boortjes zijn een stuk minder breekbaar (en kostbaar) dan de VHM printboortjes, maar je moet wel een boorkop of spantang hebben die nauwkeurig genoeg rond loopt en die kleine boortjes kan klemmen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door DirkSchipper »

Zoiets is in ieder geval niet te duur.
Eigenlijk zou die eerste verdikking ook 'snijdend' moeten zijn.
Dan kon je in 1 keer incl. potgat boren.

https://www.aliexpress.com/item/10Pcs-0 ... st=ae803_4
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 jan 2019 15:19
Vandaar dat potgat, dan is de lengte van het 0.3 gaatje opeens een stuk minder.
Was dat niet voor een grotere klemkracht, onderdruk over groter oppervlak verdelen= meer klemkracht?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DirkSchipper schreef: 25 jan 2019 10:52 Zoiets is in ieder geval niet te duur.
Eigenlijk zou die eerste verdikking ook 'snijdend' moeten zijn.
Dan kon je in 1 keer incl. potgat boren.

https://www.aliexpress.com/item/10Pcs-0 ... st=ae803_4
Dat lijkt me niet handig, je boort eerst met een lekker maatje (onderzijde) zodiep dat er nog hooguit 1mm materiaal staat, dan kun je met een dun boortje door boren.

En @Sven, er is inderdaad iets met kamertjes, maar is dat niet bij luchtlagers, voor het dynamisch gedrag?
Dat met die klemkracht, als de lucht er onder weg is, al is je spleet maar 0.001, de kracht komt toch van de buitenlucht die er op drukt. Maar als het 'dichte' oppervlak groter wordt kan het natuurlijk wat langer duren voordat alle lucht weg is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door Toxiq »

Tonybryden schreef: 24 jan 2019 15:03 Het ideale gaatje ,,, daar moet ik toch nog even over nadenken😂.

Hoe kom je er op ballegooijen 😜😜😜
Als niemand anders het doet....
Dat is toch niet zo moeilijk ballegooijen, dat is namelijk een glijpassing
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door Leo.D »

Voordat we een antwoord kunnen geven op de vraag moet het duidelijk zijn wat het doel is van het gaatje. In mijn beleving gaat het om het beheersen van de lekverliezen wanneer een deel van de tafel niet wordt afgesloten door het werkstuk of afscherming rondom het werkstuk.
Het is voor te stellen dat bij een groot gat, lees lek, de vacuümpomp een groter volume lucht moet verplaatsen dan bij een klein gat. Omgekeerd zal bij een te klein gat, het langer duren voordat het gewenste vacuüm niveau is bereikt. De kunst is om daar een balans in te vinden.
Vanuit de stromingsleer mag het gat, afhankelijk van de uitvoering als een orifice worden beschouwd, waarbij de maximale doorstroming vast ligt. Bij een onjuiste uitvoering kan het een venturi worden en dan gelden er andere regels. De meest eenvoudige uitvoering is gewoon een dun rond plaatje met een klein gaatje erin.

Om de maakbaarheid van de vacuüm tafel eenvoudig te houden zou je deze kunnen voorzien van doorlopende draadgaten. Vanaf de vacuüm zijde een boutje met daarin een groter gat dan in het plaatje, vanaf de werkstukzijde een stelschroef met een even groot gaatje als in het boutje. Het dunne plaatje hiertussen geklemd. Is het gaatje te groot of te klein dan is deze eenvoudig uit te wisselen.

Meer informatie over vacuüm tafels op https://www.cnccookbook.com/router-vacu ... e-cnc-diy/
Plaats reactie