Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door Ballegooijen »

Mannen, allemaal bedankt voor de input!! Het geeft stof tot nadenken, zo'n gaatje :lol:
Nu lees ik eigenlijk 2 verschillende vormen (als ik het goed gelezen heb) Bij het ene gat zit er een conisch of potgat aan de bovenkant van de plaat en bij een ander zit dat juist aan de onderkant.

Aan de bovenkant kan ik me het beste vinden denk ik omdat je daarmee het oppervlak vergroot waarmee je het materiaal vasthoud. Klopt dit met jullie gedachtegang?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door andrefc101 »

Is het niet gemakkelijker om bij een bestaande vacuumtafel te kijken hoe ze dat doen? Of is dat weer te makkelijk?

Heb even op mijn tafel gekeken, gaten zijn daar 25 mm.......
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 27 jan 2019 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe ziet het ideale gaatje er uit?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 26 jan 2019 20:10 Nu lees ik eigenlijk 2 verschillende vormen (als ik het goed gelezen heb) Bij het ene gat zit er een conisch of potgat aan de bovenkant van de plaat en bij een ander zit dat juist aan de onderkant.

Aan de bovenkant kan ik me het beste vinden denk ik omdat je daarmee het oppervlak vergroot waarmee je het materiaal vasthoud. Klopt dit met jullie gedachtegang?
(niet de mijne :lol: )
Ik spreek alleen voor mezelf, maar volgens mij maakt het theoretisch niets uit voor de klemkracht, als alle lucht er onder uit is, drukt onze atmosfeer op het hele product oppervlak, en heeft de maat van de gaatjes daar niets mee te maken.
Belangrijkste is dat je voldoende onderdruk kunt maken, dus zo min mogelijk drukverlies. En ze moeten groot genoeg zijn om tegen het drukverlies op te kunnen concurreren.
Verder moeten die dunne gaatjes geen buisjes worden (=diepe gaten), dat boort lastig, maar voor de snelheid van wegzuigen lijkt me dat ook niet er mee werken. (dus aan 1 kan een groter gat is gewoon makkelijk, en ik zou de bovenzijde liefst zo vlak mogelijk houden, al die potgaatjes gaat maar rommel in liggen)
Uiteindelijk werkt het allemaal wel.
Er zijn platen aluminium met een groeven patroon waar je zacht rubber snoer in legt om het gebied af te bakenen, die hebben maar 1 gat in de hoek, maar verder natuurlijk een heel sporenpatroon.
Sommige hier op het forum gebruiken de poreusiteit van de MDF om op vast te zuigen.
En ik zal het niet nog verwarrender maken, ik heb nog wel een paar verschillende uitvoeringen paraat, die ik dus niet ga ventileren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie