sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door janplastiek »

deze avond tijdens het frezen viel de Mitsubischi fr-d frequentieregelaar 7,5 kW
https://www.hiflexonline.nl/products/mi ... r_2010.pdf
van de DVP pomp uit, foutmelding E.GF overstroom door aardlekkage, na enkele malen resetten een tweede melding E.1 0H oververhitting van de inschakelweerstand.

wat ik er uit begrijp, (ik heb geen kaas van elektriciteit gegeten), is dat de motor een kortsluiting heeft gekregen, en dat door te dikwijls herstarten de frequentieregelaar zichzelf heeft uitgeschakeld.

klopt dit zo een beetje en zoja wat is best, morgen naar de bobinage of beter een nieuwe?
gegevens van de pomp DVP tdc550 7500W
C.9403037TDC550-9403038TDC5501.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door keesfrees »

Da's mooi vervelend, maar alles gaat een keer kapot, da's een zekerheid.
Aardlek, daar hebben jullie natuurlijk weer een mooier, beter woord voor : verliestroomschakelaar.
( het heeft nl niets met aarde te maken )
Maar goed, heb je een multimeter en zo nee, waarom niet en direct kopen.
Voor E 10,- heb je er al een.
En dan, de kabel van de pomp zelf loshalen en de (lek) weerstand meten naar de behuizing.
Natuurlijk roep ik maar wat zo op afstand maar je moet ergens beginnen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door skillalot »

Ik moest even zoeken wat bobbinage was, maar ja, daar zou ik even langs gaan en de motor even na laten kijken. Met een multimeter zie je niet alles, dan moet je de motor door meggeren, maar zo'n apparaatje zul je denk ik niet hebben.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door janplastiek »

deze morgen de pomp rechtstreeks aan het net gehangen, de aardlekschakelaar hield het direct voor bekeken, gelijk dat ik de 5polige stekker in stak, de stekker kreeg hierdoor al 3 zwart gevonkte pennen .
de pomp ligt al uit elkaar en de motor wordt deze namiddag al herwikkeld
ik denk dat ik de pomp nu niet meer met de motor omhoog ga plaatsen, hierdoor passeert de warmte van het vacuümgedeelte ook nog eens langs de motor,
baat dit niet dan schaadt dit ook niet
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door janplastiek »

even een update, de pomp draait terug, het is te zeggen, rechtstreeks in de stekker en met de zekering op en af, de frequentie regelaar is ook naar de elektro hemel blijkbaar
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door janplastiek »

na contact met een leverancier werd mij een Danfoss FC-102P7K5T4E55H1 aangeraden, vacuümpomp is 7500W, en moet geregeld kunnen worden door een onderdruksensor via 0-5V of 0-10V of 0-20mA of dergelijke.
is er iemand bekend mee? dank bij voorbaat.
Breek de dag, frees een lijntje.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door skillalot »

Ik zelf niet, maar ik weet wel een zzp'er die alles van motoren en frequentieregelaars en inregelen weet.
Bij interesse dan stuur maar pb, geef ik je zijn gegevens door.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door Breaker »

Lijkt me een speciale HVAC unit, die is wel geschikt, heeft een interne regeling zo te zien:
http://www.installinfo.nl/wp-content/up ... eiding.pdf

Op pin 53 stel je de gewenste waarde in, op pin 54 komt de sensor, zal nog ergens ingesteld moeten worden of de motor harder of zachter moet gaan draaien als er een verschil is. Hoe regel je nu je gewenste vacuum druk, via de besturing of handmatig? En heb je al een vacuumsensor in het systeem? Anders zal je er eentje met het juiste bereik moeten zoeken, die pomp doet toch maar een paar honderd mbar onderdruk?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door benkr »

Jan, ik houd me aanbevolen voor het stoffelijke overschot om het zo maar te zeggen.
Ik zie je wel op de CNC Zone dag.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door janplastiek »

de vacuümsensor stuurt de regelaar en zorgt er voor dat het gewenste niveau van onderdruk gehaald wordt en zo blijft, de pomp is over gedimensioneerd, maar ik haal meestal tussen de 65% (35Hz) à 80%(40Hz) van zijn vermogen voldoende onderdruk, dus zakt het lawaai van de pomp en het verbruik van de motor ook,

ik het 2 verschillende sensoren, een 1-5V regeling en de ander 1 tot 20mA of zoiets.
het hele gedoe heeft best veel gekost, maar zorgt er wel voor dat ik 's avonds de buren niet wakker houd met het fluiten van de pomp en dat de hoofdschakelaar op de meterkast niet meer uit valt ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door DaBit »

Ik vind mijn Danfoss VLT een fijn dingetje. Zit mooi degelijk in elkaar, doet zonder morren wat-ie moet doen. En dat vind ik van al het Danfoss spul eigenlijk wel. Die FC102 is de wat moderne versie, die zal vast niet slechter zijn.

En regelen op basis van een sensor kan zo'n beetje elke enigzins moderne frequentieregelaar wel, inclusief die FC 102
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: sturing van vacuümpomp dvp stopt er mee.

Bericht door janplastiek »

bedankt voor de uitleg, hij is besteld, levertermijn zit op een 2 tal weken, afwachten maar.
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie