regelbare frees aggregaat

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hugo stoutjesdijk schreef:Oké, spannend. ;-)
Beetje flauw van mij misschien, dat lag verscholen in m'n vorige opmerking.
Dit is te complex om even op een forum op te lossen, of die grote jongens kunnen wat jij wilt, vraag ik me af.
Waarschijnlijk komen daar ook nog wat kunstgrepen bij.

Maar die 'tandwielen' kunnen zonder complexe 4/5 assige CAM oplossingen vast wel opgelost, kwestie van beetje rekenen.

Ik denk dat de software waar je dit mee oplost nog het meest op een tangent mes gaat lijken. Met de restrictie dat ie alleen het grote wiel moet volgen en op de plek van de tand even niet moet reageren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door DaBit »

Hoeveel moet je d'r eigenlijk maken, en wat voor eisen stellen ze aan oppervlak en nauwkeurigheid?

Even anders denken: 'gewoon' een 3D gereedschapspad programmeren moet volgens mij ook wel kunnen; het lijkt erop dat je overal bijkunt van bovenaf. Als dat niet kan heb ik niks gezegd.
Het merendeel kun je met een grote bolkop doen wat met enig tempo toch nog de oppervlakteruwheid laag houd, en dan hou je bij de tanden en wat binnenhoeken een paar stukjes ellende over. De freestijd loopt altijd uit de klauwen bij dat soort gereedschapspaden, maar als de verhouding opbrengst vs freestijd klopt, ach...

Heb je trouwens nooit een CNC-draaibank overwogen? Met het geld wat je in het aggregaat en C-as gestopt hebt was je best een aardig eind gekomen, en afgezien van het feit dat ik de diameter niet red zou ik dit soort dingen best op mijn Emco kunnen maken met het freesspindeltje onder een hoek op de slede.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door hainjedaf »

Hoe lang voor dat Hugo reageert? :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door janplastiek »

Dit wordt niet enkel gekocht voor deze sterwielen, dit was een voorbeeld.
Het boren en frezen in de zijkant van werkstukken zal meer gebeuren, maar liefst kan ik hier meer mee
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door janplastiek »

UPS is de expreslevering van mijn freesaggregaat serieus aan het rekken, het aggregaat is op 11 november vertrokken in Duitsland, en moest 's anderendaags bij mij geleverd worden, we zijn alweer 10 dagen verder en ze zijn nog steeds aan het zoeken waar ze de levering hebben afgezet in plaats van bij mij.
Mijn contactpersoon bij de leverancier stuurde een mailtje om te vragen of het aggregaat deed wat ik er van verwachtte, of het mij beviel. Ik viel uit de lucht want ik had nog niets ontvangen, ook geen briefje in de brievenbus omdat ik niet aanwezig was toen ze zouden geleverd hebben.
Blijkt dus ergens afgezet te zijn, en er zou ook een bon afgetekend zijn.
Wordt dus vervolgd, hopelijk snel en met een goede afloop.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En al die apparatuur is met GPRS, 4G en weet ik allemaal enz verbonden met het hoofdkantoor, dus moet de positie van die handtekening toch ook niet echt moeilijk te achterhalen zijn?
Maar dat kunnen ze dan weer net niet natuurlijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door janplastiek »

blijkbaar was de handtekening van iemand van het afhaalpunt waar ik hem net ophaalde, :P

nog even wachten op de collets en ik kan er mee gaan proberen te frezen ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Spannend. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door janplastiek »

ik ben ook nog aan het kijken hoe ik de spindel linksom kan laten draaien, anders draaien de frezen in het aggregaat fout.

even aan mijn Col machine mannetje vragen vermoed ik, staat wel in het camprogramma, maar doet niks als ik hier de spindel richting clock of counterclock instel

dat lost zich ten gepaste tijden wel op. :roll:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door Sven »

Bij mjn inverter kan achteruit draaien onmogelijk gemaakt worden, misschien kan dat bij jou ook gebeurd zijn?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door janplastiek »

het simpelste is denk ik dat ik het aggregaat in een houder plaats waar een schakelaar in zit, die zorgt dat de frequentie regelaar via een relais een verbinding heeft voor rechtsloop van de motor.
zolang er een aggregaat in de klemhouder zit blijft de machine via deze wisselrelais rechts draaien,
als het aggregaat uit de klemhouder gaat, wisselt het relais en gaat de motor andersom draaien
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door keesfrees »

Heb je al gevonden hoe/of je andersom kan draaien ?
Het kan zo simpel zijn als een - teken voor het toerental zetten.
dus -S24000
Daar ben ik een keer heel toevallig achter gekomen en toen maar uitgezet in de VFD.
En -ten overvloede (?)- let goed op het max toerental van dat mooie kostbare tandwielkastje.

Ik zou graag een mogelijkheid zien om per toolpositie een max toerental aan te kunnen geven, even los van jouw specifieke situatie.
De aggregaat zal je wel niet automatisch kunnen wisselen maar kan wel een toolnummer hebben.

Hoe wordt jouw VFD bestuurd trouwens, 0-10V of met een bus ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door serum »

Hoe is dit afgelopen Jan? zit te kijken naar deze aanvulling op de HSD spindel en kwam deze thread tegen. Ben benieuwd of je er nog verder mee bent gegaan? het programmeren van zo'n ding lijkt mij nogal een hele tour. Heb je hem uiteindelijk aan het draaien en bewegen gekregen? (vast wel) Ben benieuwd naar je ervaringen met dit apparaat. Gebruik je trouwens de 9KW hsd spindel?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door janplastiek »

ik heb de 929 iso30 5,5kW hsd spindel,
ik doe met het aggregaat niets exotisch, meestal wordt deze ingezet om speciale hoeken te frezen die ik op voorhand instel.
deze kop was snel terug verdiend, enkel al door de vele vormfrezen die ik vroeger moest laten slijpen onder een bepaalde hoek, jaarlijks koste mij dat al een aggregaat.
ik benut de volledige mogelijkheden helemaal niet, maar voor mijn werk(dat ik er mee doe) volstaat het instellen van de hoeken en hoef ik nog steeds geen 4 assige software, er zullen er velen zijn die dit gek vinden, maar ik vind het best zo, er zijn er genoeg die ingewikkeld 5 assig kunnen frezen, maar ik doe meestal 2 en heel soms 3 assig werk en verdrink in zulk werk.
platen uitkameren, gaten maken en contouren frezen. Klaar

zelfde met het 1ste aggregaat (floating head) dat ik kocht, door hier een kleinere aandrukschijf onder te maken kan ik op de freesmachine stukjes frezen op de vacuümtafel van 15 x 20mm zonder dat ze wegvliegen. zou hem ook niet meer willen missen
Laatst gewijzigd door janplastiek op 07 okt 2017 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie