regelbare frees aggregaat

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door keesfrees »

stekkestim schreef: 19 mei 2020 18:41
keesfrees schreef: 19 mei 2020 18:21 Heb je al een idee van de prijs gekregen ?
Idee van de prijs heb ik ook nog niet, Jan heeft mij een idee geven wat zijn aggregaat destijds heeft gekost
Dan heb je al wel een idee van het aantal cijfers voor de komma :-)
stekkestim schreef: 19 mei 2020 18:41Lamello groefjes zagen is toch een stuk sneller en gemakkelijker dan frezen.
Aha, lamello's, mooi spul, maar als je een cnc hebt dan hoef je dat niet meer te gebruiken, wel als je afhankelijk ben van rechte vormen op een zaagtafel.
Althans, zo denk ik er over, je mag helemaal zelf weten waar je een boel geld en veel uitzoek werk aan gaat spenderen, het kan ook een leuke uitdaging zijn natuurlijk, ik heb dezelfde gedachten gehad jaren terug en ik ben blij dat ik het geld in m'n zak heb gehouden.
Ter info, ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door serum »

stekkestim schreef: 19 mei 2020 18:41
keesfrees schreef: 19 mei 2020 18:21 Heb je al een idee van de prijs gekregen ?
Waar heb je 'm voor nodig ? Ik heb in veel gevallen een andere oplossing kunnen vinden.
Idee van de prijs heb ik ook nog niet, Jan heeft mij een idee geven wat zijn aggregaat destijds heeft gekost en bij Veldman zag ik een promo staan voor een aggregaat lamello blad combinatie (Maar dan weer HSK)
serum schreef: 19 mei 2020 18:24 Benz levert alleen SK30? tenminste; ik vroeg om een ISO30 en kreeg een offerte voor een SK30.

https://www.techniksusa.com damencnc levert daar spul van.

Ik weet niet zo snel een toepassing voor een zaagaggregaat, tenzij je een 6 assige machine hebt, (verstek etc) maar je zult er ongetwijfeld een goede reden voor hebben om te willen zagen ipv frezen.

Ik heb mijn leverancier een berichtje gestuurd met de vraag of hij iets voor ISO30 heeft om te zagen. Ik houd je op de hoogte.

Heb d'r ook wel een beetje spijt van het HSK63 vinkje niet aangezet te hebben bij de koop van mijn machine.

je zou Atemag nog een berichtje kunnen sturen;
https://www.atemag.de/what-is-a-aggregate.html
Bedankt.
Techniks had ik net ook nog een mailtje gestuurd.

Zagen onder speciale hoeken ben ik nog niet meteen van plan. Maar Lamello groefjes zagen is toch een stuk sneller en gemakkelijker dan frezen. En de Clamex P serie heeft een speciale groef die met een frees niet haalbaar is. (of toch niet metz 3 assige machines in 1 setup)

Atemag ga ik ook nog even bekijken.

Ja, clamex. Maar dan is het een afweging om gewoon de sleuven te frezen met de lamellomachine en de 2 gaatjes te boren voor de pingeleiders op de lamello. Ik weet niet hoe groot de klus is.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door stekkestim »

keesfrees schreef: 19 mei 2020 22:53
stekkestim schreef: 19 mei 2020 18:41
keesfrees schreef: 19 mei 2020 18:21 Heb je al een idee van de prijs gekregen ?
Idee van de prijs heb ik ook nog niet, Jan heeft mij een idee geven wat zijn aggregaat destijds heeft gekost
Dan heb je al wel een idee van het aantal cijfers voor de komma :-)
stekkestim schreef: 19 mei 2020 18:41Lamello groefjes zagen is toch een stuk sneller en gemakkelijker dan frezen.
Aha, lamello's, mooi spul, maar als je een cnc hebt dan hoef je dat niet meer te gebruiken, wel als je afhankelijk ben van rechte vormen op een zaagtafel.
Althans, zo denk ik er over, je mag helemaal zelf weten waar je een boel geld en veel uitzoek werk aan gaat spenderen, het kan ook een leuke uitdaging zijn natuurlijk, ik heb dezelfde gedachten gehad jaren terug en ik ben blij dat ik het geld in m'n zak heb gehouden.
Ter info, ik ben benieuwd.
De klant beslist dat ze lamello's gebruiken. Ik kan enkel beslissen ik kan ze frezen of niet. Zolang de investering zich terugbetaald maakt het mij niet zoveel uit. Het aggregaat brengt sowieso nieuwe mogelijkheden met zich mee.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door stekkestim »

serum schreef: 19 mei 2020 23:21
Ja, clamex. Maar dan is het een afweging om gewoon de sleuven te frezen met de lamellomachine en de 2 gaatjes te boren voor de pingeleiders op de lamello. Ik weet niet hoe groot de klus is.
Dat is een afweging die we zullen moeten maken nadat ik ergens een effectieve offerte heb ontvangen.
Aantallen kan ik ook nog niet zeggen, dat moet nog allemaal besproken worden, het zijn in iedergeval wederkerende opdrachten, maar er zitten ook enkel stuks bij.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door stekkestim »

Inmiddels 2 prijzen binnen (Atemag en Veldman) Binnenkort overleggen met de klant.
Jan nog even een vraagje naar jou toe. Hoe programmeer jij de machine voor bijvoorbeeld gaten onder een hoek boren?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door serum »

Met welke software doe jij je cam?
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door stekkestim »

Vcarve Pro
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door serum »

hmmm, ik kan zo niets vinden online voor aspire of vcarve voor je wensen. Misschien heeft Jan een idee. Ik zou de leverancier contacten en uitleggen wat je wilt. Het gaat je erom dat je een zaagaggregaat in 45 graden kan zetten en een p-system verbinding kan frezen? (dus in feite, schuin naar binnen, 90 graden haaks op die beweging een x mm bewegen, dan 180 graden de andere kant op 2.x mm bewegen en dan weer naar 0 en naar buiten via dezelfde weg als je gekomen bent?

Weet niet of je dit in overweging hebt genoemen; Als je naar 2e hands aggregaten zoekt, zou het snel uit kunnen om een HSK63 spindel te monteren. Geld dat je bespaard tav nieuwe aggregaten compenseert de aanschaf van een HSK63 spindel ruimschoots. (en de huidige ISO30 met tooling heeft natuurlijk ook nog potentie voor verkoop). Damen heeft betaalbare HSK63 spindels.

https://www.damencnc.com/nl/frees-motor ... tor-hsk63f
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door stekkestim »

serum schreef: 01 jun 2020 13:13 hmmm, ik kan zo niets vinden online voor aspire of vcarve voor je wensen. Misschien heeft Jan een idee. Ik zou de leverancier contacten en uitleggen wat je wilt. Het gaat je erom dat je een zaagaggregaat in 45 graden kan zetten en een p-system verbinding kan frezen? (dus in feite, schuin naar binnen, 90 graden haaks op die beweging een x mm bewegen, dan 180 graden de andere kant op 2.x mm bewegen en dan weer naar 0 en naar buiten via dezelfde weg als je gekomen bent?
Inderdaad zoiets.
Ik had 2 paketten gevonden Alphacam en Mastercam. Maar dat gaat het nog even niet worden.

2dehands aggregaten weet ik zo niet, je weet nooit hoe bruut de vorige eigenaar er mee aan de slag gegaan is. Of dat de tandwielen binnenin nog lang mee kunnen of niet, of dat het ding oververhit geweest it of niet,...

Als het enkel voor de lamello's is dan heb ik ook zitten kijken naar een hybride oplossing, en die is een stuk voordeliger dan een aggregaat.
Dan heb ik enkel een boor op de cnc nodig, de rest kan met de Lamello Zeta 2 en die is goed betaalbaar.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door serum »

Ja, je doelt erop dat je dan de 2 centreerpinnetjes inboort en dan met de zeta p2 hem met de hand infreest? Ja, die P2 is goed te betalen, zeker in jubileum-editie met een diamanten vertand blad. Ik ben nu met 'gewone' lamello's in Fusion360 zo ver dat een plugin-ontwikkelaar daarvoor een aanpassing heeft gemaakt dat ik er eenvoudig lamello's mee kan frezen (dit deed ik al langer, maar toen handmatig, best arbeidsintensief, nu is het klik klik en de lammelo sleuven zitten erin, klaar om geselecteerd te worden in de CAM). jouw klant wil waarschijnlijk flatpack meubelen kunnen versturen? Als dat niet in verstek hoeft, heb je andere oplossingen die ook in 2d gefreesd kunnen worden. (ik heb toevallig de afgelopen weken gewerkt om een snelverbinder te maken/ontwikkelen voor een 2d verbinding in multiplex). Oa Hafele biedt daarvoor mogelijkheden. En er zijn wat andere aanbieders die die markt ook bestieren. Maar goed, als de klant clamex wil, krijgt ie clamex natuurlijk.. :mrgreen:
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door stekkestim »

serum schreef: 01 jun 2020 14:18 Ja, je doelt erop dat je dan de 2 centreerpinnetjes inboort en dan met de zeta p2 hem met de hand infreest? Ja, die P2 is goed te betalen, zeker in jubileum-editie met een diamanten vertand blad. Ik ben nu met 'gewone' lamello's in Fusion360 zo ver dat een plugin-ontwikkelaar daarvoor een aanpassing heeft gemaakt dat ik er eenvoudig lamello's mee kan frezen (dit deed ik al langer, maar toen handmatig, best arbeidsintensief, nu is het klik klik en de lammelo sleuven zitten erin, klaar om geselecteerd te worden in de CAM). jouw klant wil waarschijnlijk flatpack meubelen kunnen versturen? Als dat niet in verstek hoeft, heb je andere oplossingen die ook in 2d gefreesd kunnen worden. (ik heb toevallig de afgelopen weken gewerkt om een snelverbinder te maken/ontwikkelen voor een 2d verbinding in multiplex). Oa Hafele biedt daarvoor mogelijkheden. En er zijn wat andere aanbieders die die markt ook bestieren. Maar goed, als de klant clamex wil, krijgt ie clamex natuurlijk.. :mrgreen:
Ik bedoel Idd met de 2 pinnetjes.
Andere verbindingen ken ik ook, hier ook al toegepast, maar zoals je zegt klant krijgt wat klant wil.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door janplastiek »

stekkestim schreef: 01 jun 2020 10:21 Inmiddels 2 prijzen binnen (Atemag en Veldman) Binnenkort overleggen met de klant.
Jan nog even een vraagje naar jou toe. Hoe programmeer jij de machine voor bijvoorbeeld gaten onder een hoek boren?
doe ik niet zelf, een buurman die g code uit de duim zuigt doet dit indien nodig, ik gebruik deze meestal om speciale hoeken te frezen.
ik doe liefst zo simpel mogelijk werk ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef: 02 jun 2020 23:14 ik doe liefst zo min mogelijk werk ;-)
ik ook :lol: ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: regelbare frees aggregaat

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jun 2020 09:23
janplastiek schreef: 02 jun 2020 23:14 ik doe liefst zo min mogelijk werk ;-)
ik ook :lol: ;-)
Wist helemaal niet dat jij naast JP woonde 😂
Plaats reactie