dust cyclone

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

dust cyclone

Bericht door 3Design »

Hoi,

Weet er iemand een gepaste oplossing om te voorkomen dat een dustcylone een plastiek emmer laat samen trekken?
Ik heb al iets gelijkaardig als dit geprobeerd (eigen ontwerp wel) maar dat is geen succes

https://www.dust-commander.com/gb/p/19- ... 30467.html
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: dust cyclone

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom zuig je zo hard? Dat is toch de bedoeling neem ik aan, anders kun je beter een toerenregeling op je stofzuiger maken. (of een stofzuiger pakken waar dat op zit)
Met zo'n kunstmatig lek gooi je alleen maar zuigkracht weg. (en energie)
Ik zou een sterkere emmer nemen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: dust cyclone

Bericht door Bjornski1976 »

Ik gebruik hiervoor een plastic ton, ook wel gebruikt om zuurkool in te bewaren. Beter is een 60 liter olievat hiervoor te gebruiken of stalen ton met afneembaar deksel.

Het lijkt er wel op dat je een hele zwakke plastic emmer gebruikt. De meeste stofzuigers hebben een lucht gat wat open en dicht kan om de zuigkracht enigszins te regelen. Let wel dat de meeste stofzuigers de lucht gebruiken om de motor te koelen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: dust cyclone

Bericht door serum »

vatenonline.nl ik heb een aantal van die rode 60L varianten, zijn conisch. praktisch voor ledigen leert ervaring.

https://www.vatenonline.nl/a-40767161/d ... escription

Zie dat ze er ook een zwarte kleinere variant van hebben, ook mooi compact.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: dust cyclone

Bericht door ruudderooy »

Ik gebruik ook een 60 lieter oli vat die blijft mooi in vorm.
met zoals Bjornski1976 al zei afneembare dekel.

werkt perfect!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: dust cyclone

Bericht door Kjelt »

Ja zo'n vat heb ik ook en nu wordt het deksel naar binnen getrokken :lol:
Maar dat was kwestie van een alu10mm plaat en dikkere slang nemen.
Wel vind ik hem veel ruimte innemen, had liever een kleinere gehad.

Wat betreft plastick ton, misschien enkele ringen van pom erin lijmen maar dat wordt duurder dan zo'n metalen vat aanschaffen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: dust cyclone

Bericht door serum »

Bij mij is hij ook ingedeukt, maar dat maakt verder geen bal uit. Hij vervormd verder niet ;-) .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: dust cyclone

Bericht door DaBit »

Hier idem; zuiger aan en de deksel gaat een paar cm naar beneden. Zuiger af en hij komt weer omhoog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: dust cyclone

Bericht door aw »

Ik gebruik een oude emmer van 10 liter microballoons - die heeft hetzelfde probleem. Werkt perfect maar zodra ik een keer 'vastzuig' dan klapt meteen de emmer in. Lijkt voor de werking weinig verschil te maken overigens, mijn stofzuiger (oude bosch Ventaro, waardeloos als schuurmachine maar als stofzuiger prima en voorzien van lekker veel filters) blijft leeg.

Een vriend van me heeft gewoon een vierkante box getimmerd van 9 mm multiplex. Voor je gevoel zou je zeggen dat ie rond moet zijn maar dit blijkt ook prima te werken, ga ik ook zo maken. Invallend deksel, makkelijk te open, wat compriband er onder en niets lekt, mooi stevig neer te zetten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: dust cyclone

Bericht door serum »

Houd er rekening mee dat een beetje stofzuiger toch wel richting de 800mbar abs. zuigt. Op een paneeltje van 50x50cm toch 500kg.
sjefke1993
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 apr 2020 21:53

Re: dust cyclone

Bericht door sjefke1993 »

Bij mijn cycloonfiltersetje van cycloonfilters.nl zat er een MDF ring in de emmer om het indeuken tegen te gaan. Gewoon een losse ring die erin klemt omdat de emmer een klein beetje nauwer wordt naar beneden toe. Werkt perfect.
Plaats reactie