Aluminium Staf

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

Hallo ik zie bij aluminiumopmaat.nl en aluminiumshop en elders dat gros van de staf die ze aanbieden is 6082-T6

Als ik google op wat T6 is dan zitten er nog fors interne krachten in.
Die website zegt dat T651 of T6511 al stuk beter is daar.

Zoek dus staf 60x60mm en 2 stukjes van 265mm (of dus 531 mm totaallengte) van een aluminiumstafsoort waar de interne krachten uitgehaald zijn want dit komt onder de brug te liggen zoals je kunt zien op de tekening elders hier in 't forum door mij gepost.

Waar kan ik dat vinden of heeft iemand nog 2 van die stukjes liggen?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Aluminium Staf

Bericht door remon_v »

gegoten aluminium 5083, daar zou je naar kunnen kijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium Staf

Bericht door DaBit »

Ik kan bevestigen dat 6082-T651 een stuk beter is op dat gebied maar nog zeker niet heilig. Als dat vlak moet blijven moet je alsnog wat aandacht in je bewerking stoppen.

Bij CMD aluminium kosten die stukjes 32 euro per stuk in gegoten 5083 toolingplate. Da's niet voor niks maar nog wel te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 14 mei 2021 09:40 Ik kan bevestigen dat 6082-T651 een stuk beter is op dat gebied maar nog zeker niet heilig. Als dat vlak moet blijven moet je alsnog wat aandacht in je bewerking stoppen.

Bij CMD aluminium kosten die stukjes 32 euro per stuk in gegoten 5083 toolingplate. Da's niet voor niks maar nog wel te doen.
Kijk die zoek ik inderdaad! Niet goedkoop, komt neer op iets boven de 12 euro de kilo ex BTW, maar het is wat het is!

Dus 6083 gegoten toolingplate wordt 't. Bij verspanen waar dien ik aandacht aan te schenken?

Kijk het gaat om dit object keer 2 wat onder de brug komt te liggen wat kritiek is.
23466

Aan bovenkant op 1 plek klein stukje van 160x60mm is kritiek en onderkant waar de hiwins worden uitgefreest.
Worden heel wat opspanningen al ueberhaupt daar de BF25 weliswaar 't ding in 1x kan frezen maar dan zou hij in een soort van halve maan frezen (als je kijkt naar 't XZ vlak) met zeg meer 0.15mm verschil ongeveer tussen 't midden en links. Dus idee was om 'm eerst iets anders te tekenen en dan later nog met hele precieze opspanning 1 voor 1 die vlakken waarop de hiwins vastgemaakt worden nog een keer te vlakken heel voorzichtig.

Dus het zijn dan in totaal 5 opspanningen. echt minimaal - dat is als 't in 1x goed gaat :)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium Staf

Bericht door Kjelt »

Dabit zei 5083 niet 6083.
Moet het perse toolingplate zijn ?
Gegoten 5083 kost bij Metaalketen Zuid Venlo ongeveer 5.- /kg ex BTW. Dan krijg je wel de 62mm versie want je mag er zelf dan nog 2x 1mm affrezen.
De tweezijdig gefreesde variant 60mm komt rond de 7.- /kg ex BTW.
Tenminste laatste keer dat ik daar een offerte heb opgevraagd en dat was voor een veel grotere plaat dus misschien dat het voor kleinere stukken duurder zal uitpakken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium Staf

Bericht door DaBit »

Ik snap zo op het eerste gezicht ook niet helemaal goed wat er aan dit complex te maken onderdeel nou zoveel beter is dan aan een simpele plaat staal van een mm of 10-15 dik of desnoods aluminium in een nog iets grotere dikte. Daar kun je aan de zijkant ook je moer tegenaan schroeven, een kamer in frezen om de brug in te laten vallen, en als je de karretjes zo graag wil verstoppen of extra buigstijfheid wenst dan schroef/lijm/soldeer je er nog 2 plaatjes blik tegenaan. Maar die karretjes opsluiten is knap onhandig. Kwa spanen, kwa smering, kwa alles.

Maargoed, dat was de vraag niet. Voor dat toolingplate hoef je nergens speciale aandacht aan te besteden anders dan dat het aluminium is. Scherpe ongecoate frees, beetje smeerblub, grote afvalemmer voor de spanen, bla.

Of het spul daadwerkelijk spanningsarm genoeg is om er zo'n grote hap uit te kunnen nemen zonder enige vervorming van betekenis, ik vraag het me af.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

Ja excusez le mot, gegoten 5083 toolingplate bedoelde ik natuurlijk (checkt wat hij in zijn schrift gepend had - ja 5083).
Even me verschreven in de snelheid :)

Die gegoten 5083 bij metaalketen is die ook spanningsvrij gemaakt na afloop?
Ik zou in dit geval voor een 2 zijdig gefreesde versie gaan ervan uitgaande dat dat vlak is gefreest op in elk geval 1 kant,
want zie foto van gantry - die qua herontwerp er nog bijna net zo gaat uitzien (60mm smaller op Y-as bereik en de torsiebox wordt van iets andere extrusies gebakken waardoor er iets meer ruimte op de Z-as vrijkomt).

23463

Dus ik ben zeker niet vies in dit geval van iets wat op inelk geval 1 vlak mooi vlak is gefreest en op 2 vlakken die parallel aan elkaar liggen is nog mooier.
Maar zijn de interne krachten eruit gehaald bij Metaalketen?

Heb natuurlijk nog veel meer aluminium nodig. Gok een kilootje of 40 in totaal voor de gantry aan aluminium wat ik bewerken ga. Gros is stukje afzagen en simpel boorwerk.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 14 mei 2021 20:22 Ik snap zo op het eerste gezicht ook niet helemaal goed wat er aan dit complex te maken onderdeel nou zoveel beter is dan aan een simpele plaat staal van een mm of 10-15 dik of desnoods aluminium in een nog iets grotere dikte. Daar kun je aan de zijkant ook je moer tegenaan schroeven, een kamer in frezen om de brug in te laten vallen, en als je de karretjes zo graag wil verstoppen of extra buigstijfheid wenst dan schroef/lijm/soldeer je er nog 2 plaatjes blik tegenaan. Maar die karretjes opsluiten is knap onhandig. Kwa spanen, kwa smering, kwa alles.

Maargoed, dat was de vraag niet. Voor dat toolingplate hoef je nergens speciale aandacht aan te besteden anders dan dat het aluminium is. Scherpe ongecoate frees, beetje smeerblub, grote afvalemmer voor de spanen, bla.

Of het spul daadwerkelijk spanningsarm genoeg is om er zo'n grote hap uit te kunnen nemen zonder enige vervorming van betekenis, ik vraag het me af.
Nu er is simpele doorbuigingsberekening waarom het zo'n U-vorm is feitelijk die van zulk dik aluminium is. Kijk eens naar de CAD grab :)
Dus 10mm dik staal gaat ook niet werken - dat heb ik hier overigens in voorraad. Dan zou ik dus ook grote vette dikke plak staal willen die spanningsvrij is vanbinnen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Aluminium Staf

Bericht door bartL »

diepchess schreef: 14 mei 2021 20:27 Die gegoten 5083 bij metaalketen is die ook spanningsvrij gemaakt na afloop?
Nee dat zijn ze van zichzelf al. Dat is het hele voordeel van gieten, dat is van zichzelf al spanningsvrij.
Overigens vind ik dat er hier wel heel paniekerig wordt gedaan over die interne spanningen. Tenzij je drie kwart weg gaat frezen is het echt niet zo dat een onderdeel er de dag na het bewerken ineens heel anders uitziet.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door diepchess »

bartL schreef: 14 mei 2021 20:38
diepchess schreef: 14 mei 2021 20:27 Die gegoten 5083 bij metaalketen is die ook spanningsvrij gemaakt na afloop?
Nee dat zijn ze van zichzelf al. Dat is het hele voordeel van gieten, dat is van zichzelf al spanningsvrij.
Overigens vind ik dat er hier wel heel paniekerig wordt gedaan over die interne spanningen. Tenzij je drie kwart weg gaat frezen is het echt niet zo dat een onderdeel er de dag na het bewerken ineens heel anders uitziet.
Snap heel goed wat je bedoelt want jarenlang had niemand 't er hier over - maar dat komt natuurlijk doordat Kees heel slim alles uit een stuk toolingplate heeft laten frezen naar ik aanneem voor de OSPF.

Maar iets wat ik ontworpen heb en wat in een fabriek is gefreest - dat boog na afloop zo krom als een banaan - dus het is daarna van spanningsvrij aluminium gefreest. Moest ik het overigens nog steeds corrigeren thuis.

Ja hoe dat werkt in fabrieken weet je wel. Die pakken een plak wat dan toevallig altijd weer heel dik is dus echt 80% gaat er dan meestal af.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door Swake »

Als het zo nauw zit met dat spanningsvrij zijn voor zo'n korte stukjes dan ga je toch ook die profielen moeten vlakken waar die geleidingen op liggen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium Staf

Bericht door DaBit »

In theorie zul je best gelijk hebben. Ik zou het met mijn freescapaciteiten en beschikbare apparatuur lastig vinden om dergelijke delen zodanig accuraat te produceren dat het ook daadwerkelijk meerwaarde bied.
Verder ben ik van de 'simpelste oplossing die voldoet is de beste, en als het mooi had willen zijn had het maar door moeten leren voor koelkast'-school, dus ik zou 2 stukjes uit hetzelfde stuk plaat pakken en daar simpelweg schoren tegenaan schroeven met een paar boutjes. Dat concept hanteer je overigens op alle andere plekken zelf ook. Verder schroef je de boel op geextrudeerde wokkels, dus tot zover het zinvolle.

Maar als jij er van overtuigd bent dat het zin heeft dan moet je het gewoon zo doen. Het zal met een stukje toolingplate uithakken echt wel lukken.
bartL schreef: 14 mei 2021 20:38 Nee dat zijn ze van zichzelf al. Dat is het hele voordeel van gieten, dat is van zichzelf al spanningsvrij.
Als de afkoeling langzaam en gelijkmatig genoeg gaat wel. Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd of het echt niet meer trekt. Hoe dan ook, voor normale stervelingen is er geen verschil.
bartL schreef: 14 mei 2021 20:38 Tenzij je drie kwart weg gaat frezen is het echt niet zo dat een onderdeel er de dag na het bewerken ineens heel anders uitziet.
Ik wel, maar dat was een stuk messing staf. Die vouwde nog net niet dubbel :lol:

Met 6082-T651 trouwens ook. Voor het frezen zuigend op de vlakplaat, na het eenzijdig frezen een lichtspleetje aan weerskanten. Oftewel, het gebeurt wel als je genoeg eenzijdig weghaalt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Aluminium Staf

Bericht door bartL »

diepchess schreef: 14 mei 2021 20:42 Ja hoe dat werkt in fabrieken weet je wel. Die pakken een plak wat dan toevallig altijd weer heel dik is dus echt 80% gaat er dan meestal af.
Bijzondere fabriek is dat. Meestal doen ze er juist alles aan om zo min mogelijk spanen te maken.
DaBit schreef: 14 mei 2021 21:12 Als de afkoeling langzaam en gelijkmatig genoeg gaat wel.
Ja. Ik ga er voor het gemak wel even vanuit dat de gieterij het niet vanuit de mal in een bak ijs flikkert en het de vrachtwagen op trapt. :lol:
DaBit schreef: 14 mei 2021 21:12 Met 6082-T651 trouwens ook. Voor het frezen zuigend op de vlakplaat, na het eenzijdig frezen een lichtspleetje aan weerskanten. Oftewel, het gebeurt wel als je genoeg eenzijdig weghaalt.
Dat bedoelde ik dus...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium Staf

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Frezen is een vak, waar sommige mensen een opleiding voor hebben gedaan. En dan nog een jaar of tig ervaring....

Wij frezen zelden vanaf 1 kant de boel op maat, vooral wanneer je kunt verwachten dat er spanning in zit. Pak es een plaat POM of PP. En messing is ook een leuke.

Dus rondom voorbewerken en dan aan de maat maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie