tweedehands kogelomloop

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

tweedehands kogelomloop

Bericht door diepchess »

Op ebay staan er veel 2e hands kogelomlopen. Zelfs C0 en P6 voor schappelijke prijs. THK en NSK met name.
Nieuw is C0 zie ik in tabelletje betekent 5 micrometer per voet afwijking en 9 micrometer per meter.

Die komen uit gebruikte machines. Hoeveel nauwkeurigheid verliezen deze hoge kwaliteit kogelomlopen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je wilde niet aan een tweedehands machine.. waarom dan wel aan tweedehands spindels?

Trouwens.. ik kan rekenen .. 5µm per voet/ 9µm per meter?.. 1 Yard is 3 voet.. dat zou 15µm /Yard betekenen.. en dan kom ik toch op 16µm per meter.. minimaal..dan ben ik ergens 7µm kwijt.. gefeliciteerd.. u heeft zojuist het perpetuum mobile uitgevonden..
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door diepchess »

Arie Kabaalstra schreef:Je wilde niet aan een tweedehands machine.. waarom dan wel aan tweedehands spindels?

Trouwens.. ik kan rekenen .. 5µm per voet/ 9µm per meter?.. 1 Yard is 3 voet.. dat zou 15µm /Yard betekenen.. en dan kom ik toch op 16µm per meter.. minimaal..dan ben ik ergens 7µm kwijt.. gefeliciteerd.. u heeft zojuist het perpetuum mobile uitgevonden..
Zelfbouw CNC praten we nu over. Niet over het redden van een stukje historie dus.

Je kunt goed rekenen, maar dit is de standaard als vastgelegd. Staat in standaard THK documentatie.
Vanzelfsprekend hoef je op een meter afstand niet precies factor 2 afwijking te hebben als op een voet.

Voor C3 bijvoorbeeld liggen die waardes bijvoorbeeld met erachter de deviatie in micrometer:

Op 315 mm : 13 micrometer (10)
Op 1 meter : 24 micrometer (16)

In plaats van de deviatie zie ik overigens liever een 2SD error gedefinieerd, maar goed dat zal er niet inzitten zo lijkt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik denk dat het meer zin heeft om je druk te maken om de temperatuur in je werkplaats dan om de nauwkeurigheden van je machine.. en.. als je gaat zelfbouwen.. wat denk je met wat voor machine je uitkomt als je minimaal dezelfde nauwkeurigheid wilt halen als zo'n stukje historie zoals jij dat noemt?..
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door diepchess »

Arie Kabaalstra schreef:ik denk dat het meer zin heeft om je druk te maken om de temperatuur in je werkplaats dan om de nauwkeurigheden van je machine.. en.. als je gaat zelfbouwen.. wat denk je met wat voor machine je uitkomt als je minimaal dezelfde nauwkeurigheid wilt halen als zo'n stukje historie zoals jij dat noemt?..
Alles op kamertemperatuur houden dat dat belangrijk was, dat was al doorgedrongen.

Gezien het bouwmateriaal dat ik wil gebruiken zal ik goed moeten koelen. Aluminium versus het metaal waarvan de kogelomlopen zijn gemaakt en de verschillen in uitzettingscoefficient. Overigens ga ik niet voor botte dikke aluminium extrusies maar wil ik juist een sterke constructie maken die aan de onderkant verzwaard wordt.

Met koelen heb ik wat ervaring dus dat behoeft verder weinig uitleg.

Let wel dat is alleen temperatuurkoeling. Ik praat dus niet over de koelvloeistof dat je bovenop het metaal spuit tijdens het frezen. Die vloeistof hoor ik nog graag wat over.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door skillalot »

Ik denk dat je zelf wat koeling kunt gebruiken om weer bij zinnen te komen... :lol:

Serieus, hoeveel informatie je hier ook zult krijgen, ik geloof nooit dat jij bruikbare matrijzen zult gaan frezen, in ieder geval niet binnen de komende 10 jaar. Dat is echt niet iets wat je zomaar even doet, daar is een ongelofelijke berg kennis en ervaring voor nodig wil je dat goed doen.

Schoenmaker... blijf bij je leest
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. je gaat je machine van Alu maken?..

dan heb ik 1 advies voor je.. :

Sterkte...( in meerdere opzichten.. )
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door diepchess »

Nauwkeurigheid van 2e hands kogelomlopen, iemand?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door skillalot »

Snap je nou zelf ook niet dat je daar NOOIT, maar dan ook NOOIT iets zinnigs over kunt zeggen???
draaiuren, onderhoud (smering), merk?
Je kunt geluk hebben en een goede treffen, je kunt pech hebben en een slechte treffen.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door Ian »

Diepchess, Arie klinkt misschien wel wat kort, maar heeft hier wel echt gelijk
Hetgene wat jij wil, gaat je op deze manier nooit lukken
Een aluminium machine kan op zijn hoogst aluminium verspanen maar reken er niet te hard op!
En aangezien aluminium meer en sneller uitzet als staal is de naukeurigheid ook niet om over naar huis te schrijven
Ruim voldoende voor de meeste hout/kunststof producten,
Maar zeker niet geschikt voor een matrijs
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door diepchess »

Arie Kabaalstra schreef:Ok.. je gaat je machine van Alu maken?..

dan heb ik 1 advies voor je.. :

Sterkte...( in meerdere opzichten.. )
Daar begin ik TZT wel ander draadje over.

Maaruh, ksie-um-vlieguh.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door diepchess »

@Ian, Zou je blijer zijn als ik 'm van hout bak, zoals Defeng?
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door Ian »

Het maakt mij niet uit,
Maar het zou wel zonde zijn om een hoop geld en tijd uit te geven aan iets waar je niks aan hebt

Maar nee zeker niet van hout
Zou staal doen is net ietsje stijver (welke soort staal kan ik je niks over te zeggen)

Maar nogmaals je moet het zelf weten

Of kijk voor een goede 2dehands zoals al gezegd
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: tweedehands kogelomloop

Bericht door diepchess »

Ian schreef:Het maakt mij niet uit,
Maar het zou wel zonde zijn om een hoop geld en tijd uit te geven aan iets waar je niks aan hebt

Maar nee zeker niet van hout
Zou staal doen is net ietsje stijver (welke soort staal kan ik je niks over te zeggen)

Maar nogmaals je moet het zelf weten

Of kijk voor een goede 2dehands zoals al gezegd
Het begint off topic hier te worden, maar het probleem met de meeste aluminium extrusies als het gaat om de afwijking is toch met name het feit dat het een veredeld kruis is met een "pijp" in het midden.

Dus deze: http://www.motedis.com/shop/Slot-profil ... -8::9.html

Die is 9 euro per meter.

Die overigens bij wat CNC shops voor bijna dubbele per meter ligt.
Als je dus 1 kant afzaagt en de afgezaagde kant (van 40x40 mm) bevestigt op de zijkant van een ander
extrusie, dan kun je het zien als een soort van sterke veer waarop je het bevestigt.

Dat verklaart bij aantal CNC's ook de afwijking (naast temperatuur).

Als we echter een gaatje boren in een extrusie tot en met de pijp constructie en onze afgezaagde 40x40 MM een stukje het kruis eraf frezen 'm dan diep tappen, gaatje door de andere heen boren en schroef vastzetten, dan hebben we al een veel sterkere constructie met minder mogelijke afwijkingen.
Gesloten