Moer

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
oigun
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jun 2013 23:14

Moer

Bericht door oigun »

Hoi Allen!
Ik ben nieuw hier op het forum, ik ben gitaarbouwer en heb een freesmachine van iemand overgenomen. Deze heeft nogal wat TLC nodig... aangezien ik nog niet zoveel ervaring heb mbt de verschillende materialen die gangbaar zijn graag wat hulp.
Afbeelding
Het blijkt dat de nylon moeren die om de trapeziumdraden zitten nogal zijn uitgelopen De diameter van de draad is 14mm en de afstand van een winding is 4mm Ik neem dus aan dat ik 14x4 flensmoeren nodig heb...
Waar zijn deze te krijgen?

Ook lopen de bronzen lagerbussen nogal zwaar over de geleiders. Is dit een beetje makkelijk te verhelpen of is het slimmer er meteen lineare kogellagers op te zetten. Eigenlijk wil ik de machine eerst zoveel mogelijk up& running zien te krijgen voordat ik er teveel geld in ga steken. Anderzijds wil ik wat ik vervang wel meteen zo optimaal mogelijk doen...

Alvast bedankt voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Moer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat de Trapeziumspindels betreft.. je zou kunnen overwegen ze direct te vervangen voor 16 mm kogelomloop, dan ben je meteen van het nastellen af..

die zwevende geleidingen op bronzen bussen?.. je kan ze denk ik vrij eenvoudig vervangen voor ondersteunde rondgeleiding met lineair lagers.. veel stabieler.. als je een gitaarbody wilt frezen van beukenhout ( zeg maar Pete Townshend-Proof ) dan krijgt je machine natuurlijk behoorlijk voor zijn kiezen.. :)
oigun
Berichten: 39
Lid geworden op: 19 jun 2013 23:14

Re: Moer

Bericht door oigun »

Ik "frees" dat het daar uiteindelijk wel op zal uitdraaien... Vooralsnog ben ik van plan de Y-as van ondersteunde geleidingen te voorzien en een nieuwe basis te maken van fatsoenlijke profielen. Ik hoop de spindels nog een tijdje te kunnen gebruiken totdat ik ook de tekensoftware onder de knie heb en financieel weer wat meer lucht heb... Jaja ook gitaarbouwers hebben last van de crisis :(
Plaats reactie