Welke kogelomloop spindel

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Welke kogelomloop spindel

Bericht door mickomatsu »

Nu ben ik met me ontwerp bezig en mijn oog is gevallen op de Isel kogelomloop spindel 16 mm 2,5 spoed ik wil graag nauwkeurigheid.
Nu komen er op me frees 4,5 NM nema 34 stappen motoren en nu komt de vraag is dat een goede combi?
Of zijn de spindels te zwak?

Grt Michel
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door mickomatsu »

Niemand een idee of dit goed zal gaan?

Grt Michel
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door brandaris »

2 Berichten in één minuut, als dat maar goed gaat :mrgreen:
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door mickomatsu »

haha zal toch wel?
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door brandaris »

Ik geloof er niets van , volgens mij is jou wekker stuk dit zijn nu al 3 berichten met dezelfde tijd bij jou :lol:

en mijn berichtjes blijven op 21.00 uur hangen :?: :mrgreen:
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door AnkoD »

Waarom zou je met zulke fijne spindels zulke dikke motoren nodig hebben... kracht = koppel x arm.. met 2.5mm spoed heb je n korte arm, dus met zetzelfde koppel toch veel meer kracht tov een 5mm spindel.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door deckel515 »

beter te groot als te klijn , je heelt met een sterkere motor een veel hogere accelaratie , en dan heb ik t niet over theorie , maar puur praktijk ervaring
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door DaBit »

deckel515 schreef:beter te groot als te klijn , je heelt met een sterkere motor een veel hogere accelaratie , en dan heb ik t niet over theorie , maar puur praktijk ervaring
Tot, zuiguitdeduim, 500rpm wel ja. Daarboven is dat nog niet zo zeker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door AnkoD »

De combinatie grote motoren/kleine spoed is sowieso ruk, omdat je bij een beetje snelheid direct stappen gaat verliezen... hangt er natuurlijk vanaf hoe groot de machine is. maar een machine van 500mm die een ijlgang heeft van 3000mm/min is gewoon dodelijk traag. dan kan t nog hobby zijn, maar tijd is tijd.

Daarbij, kleinere motoren acceleren wel degelijk sneller. veel minder rotor inertia. met de juiste drivers en voeding kan je daar zeker weten meer acceleratie uit krijgen dan grote motoren. Kijk naar het beagletje van Kabaalstra. op topsnelheid in 1/4seconde... met nema 23 steppertjes. :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. en met superlicht lopende 15 mm Bosch Rexroth kogelomloopgeleidingkjes.. en 80 V op de steppers..

maar inderdaad. nema 23-2.25Nm.. 0-1500 rpm in 0.25sec.. maar.. ik heb dus wel kleine spoed.. 2 mm.. vandaar dat ik "maar" 3 meter loop.. maar wel met een resolutie van 1µm.. en .. die haalt ie ook..

Dat is namelijk een 2de afweging.. een grotere spoed.. heeft ook grotere onnauwkeurigheid..
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door mickomatsu »

Dank voor jullie reactie's ik ben dus een ontwerp aan het maken volgens de beagle van Arie.
ik wil ook graag nauwkeurig werken en niet op snelheid.
materiaal is alu, messing en staal.

maar ik zou dus ook af kunnen met een nema 23 stappenmotor?

Ik ga gebruiken Hiwin 20 geleidingen.

En de spindels dus van Isel 16mm pitch 2,5
voor de X as 700 mm max
voor de Y as 400mm max
voor de Z as 400mm max.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan zou ie dus een pietsie groter zijn/worden dan mijn machine.. spoed van 2.5.. dan kom je.. mits alles soepeltjes loopt op 3750mm/min ijlgang.. maar het belangrijkste is wel.. je acceleratie.. die moet zo hoog mogelijk zijn.. ijlgangen van 10 meter of meer heb je niets aan op zo'n klein machientje..
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door mickomatsu »

Dank voor je reactie Arie.
Ja hij zou dan iets groter zijn maar wat is je advies 34 4,5NM nema of 23 2,5NM nema.
In combinatie met de genoemde spindels?

Grt Michel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke kogelomloop spindel

Bericht door Arie Kabaalstra »

IK heb er 2.25Nm Nema 23 aangeknoopt met 75V voeding en 8078 Drivers.. zeg maar "as big as it gets".. ik kon ooit een setje van 3 Vexta Steppers op de kop tikken voor de spreekwoordelijke kist bier..

ik denk dat je met een 4.5 Nm motor wel meer kracht, maar minder acceleratie hebt..
dat alles hangt ook af van de spindel die je wilt gaan gebruiken om te frezen.. wordt het een Kress.. of komt er een HF spindel op te hangen.. tot welke diameter gereedschappen komt eraan te hangen?.. dat soort dingen.. alles weegt mee..

Momenteel.. zit ik nog wel eens met een schuin oog naar de 3Fase Steppers te kijken.. met Encoders en drivers met terugkoppeling.. "Hybrid servo" wordt het ook wel genoemd.. steppermotoren met terugkoppeling.. misschien dat Granite Devices dat ook kunnen.. maar dan moet je nog steppers met encoders erop hebben.. of encoders erop bouwen..

Eerst de spindel met gereedschapwisselsysteem maar eens bouwen.. dan zie ik wel verder.. :)
je CNC machine is nooit klaar..
Plaats reactie