draadstand, trapezium nauwkeurigheid

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

draadstand, trapezium nauwkeurigheid

Bericht door icekiller »

Ik ga waarschijnlijk voor een trapeziumdraad ivm budget.
Een kennis van me heeft een m12 draadstand die per rotatie 1,75mm beweegt.
Terwijl een tr12x3 per rotatie 3mm beweegt. mijn vraag is dus:

betekent dat een trapezium feitelijk minder nauwkeurig is? (maar wel sneller)

Of zit ik hier mis mee?
Waarom ik dit denk:
Als de motor 1x draad dan is dat met een m12 gelijk aan 1,75mm, terwijl een tr12x3 dit 3mm is.
Een motor is in het algemeen 1/4 stappen (dus 1 rotatie delen door 4, dit zou voor een m12 beteken 0.4375mm en voor de tr12x4 0.75mm
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: draadstand, trapezium nauwkeurigheid

Bericht door Mcgyver »

hmm draadstang vs trapezium...

de nauwkeurigheid ligt ook aan de rest van je machine... de kracht die je met een trapezium draad kan overbrenken is wel groter.. kijk maar naar het oppervlak van de flanken...

sneller kan zeker... , ik denk wel dat trapezium spillen nauwkeuriger zijn gemaakt.. 12mm draadeindjes zijn niet heel erg recht en nauwkeurig voor het werk wat je ermee wilt doen, dus trapezium is wel een upgrade t.o.v draadeinden en ze zijn slijtvaster...jmaar je moet wel gaan voor moeren die afstelbaar zijn om je backlast te minimaliseren...


dus je kan beter trapezium nemen ipv draadeinden... maar nog beter is kogelomloop ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: draadstand, trapezium nauwkeurigheid

Bericht door icekiller »

Ik denk dat mijn opmerking van nauwkeurigheid iets verkeerd begrijpt wordt, ik bedoel nauwkeurigheid van "bewegen"..
dus van de rotaties etc.. kan (uitgezonderd van de fout marges die draadstang etc heeft) een m12 draadstang nauwkeurig naar 0,1 gaan dan een trapeziumdraad?
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: draadstand, trapezium nauwkeurigheid

Bericht door ger »

Je stappenmotor maakt microsteps, dus in theorie kan je met een spoed van 3 mm / 12800 microsteps een verplaatsing van 0,0002 mm maken ( is wat overdreven natuurlijk :lol: ) .
Daarbij is gewone metrische draad niet zo geschikt voor bewegingsdraad , daar is trapezium voor bedoeld ;-)
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: draadstand, trapezium nauwkeurigheid

Bericht door tuurbo »

In een conventionele draaibank vind je ook trapeziumdraad op de assen.
En daarmee kun je toch beter dan op 1/100 mm draaien.
Enige probleem is,de nauwkeurigheid werkt vanwege de speling maar 1 kant op.
Dat valt weer op te lossen door 2 moeren te gebruiken.
M12 is leuk om dingen mee vast te maken,niet voor herhaalde bewegingen.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: draadstand, trapezium nauwkeurigheid

Bericht door René »

Heb voor mijn machine voor alle assen draadspindels gebruikt (M16, M12, M10), wel in combinatie met HMPE moeren.
Een HMPE moer heeft het voordeel dat het heel slijtvast is en in zekere mate zich blijft klemmen om de spindel waardoor er bijna geen speling is.

Hier de Z-as

6961

Deze machine heb ik echt al heel veel gebruikt, is heel nauwkeurig en in de afgelopen 5 jaar heb ik de speling niet bijgesteld. De onderdelen die gefreesd worden zijn van (balsa) hout, dus nauwkeurigheid is daaraan gerelateerd.
Of ze nauwkeuriger zijn als TR spindels door de kleinere spoed is te kort door de bocht, is een lastige. Trapezium draaad is verplaatsings draad, (door de steile flanken). Dit loopt soepeler als een draadspindel die minder steile flanken heeft. Dan blijft over kleinere spoed versus soepeler lopen, gezien de hele kleine stappen die een motor kan maken ga ik ervan uit dat de TR spindel net iets beter presteert, maar dan ook met een HMPE moer. Mijn ervaringen met een TR spindel met een moer van brons is niet geweldig, ook al is dit in een conventionele toepassing.
Mvg René
Plaats reactie