Draadstang,kogelomloop of trapeziumdraad

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
desert
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2013 20:54
Contacteer:

Draadstang,kogelomloop of trapeziumdraad

Bericht door desert »

Ben nu al even bezig met nen kameraad aan een cnc te bouwen echter voor de eerste versie gebruiken we simpele M8 draadstangen in veel ontwerpen zie ik nu dat mensen trapeziumdraad of kogelomloop spindelsgebruiken.

Nu wat is het voordeel van deze te gebruiken ? Kan ik nauwkeuriger werken ?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Draadstang,kogelomloop of trapeziumdraad

Bericht door Mcgyver »

hoi desert,


wat je wellicht ook al hebt kunnen lezen op het forum:


trapezium spindles worden veel gebruikt bij budget machines. trapezium spillen zijn dus een stuk goedkoper.. maar....

bij trapezium spillen heb je een hogere wrijving dan bij kogel omloop spillen en er moet altijd een beetje speling op de moer zitten anders krijg je de spil niet rond gedraaid



bij kogelomloopspillen heb je weinig tot geen wrijving op de moer dus je assen kunnen soepeler draaien , en je verliest geen koppel

je kunt dus hogere snelheden halen met je machine en je bent ook nauwkeriger bezig omdat er nagenoeg geen speling zit op de moeren


dus ja je kunt met kogelomloop spillen nauwkeuriger werken


ze zijn alleen wel een stukje duurder ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Draadstang,kogelomloop of trapeziumdraad

Bericht door winters »

De efficiëntie om een kracht over te brengen, dacht ik, is bij draadstang ongeveer 30% , trapeziumspil 70% en kogelomloop 90 à 95%. indien het een budgetmachine is, waaraan je toch enkele eisen stelt ivm snelheid en nauwkeurigheid. Zou ik voor trapeziumspillen gaan. kost meer tov draadstang maar je motoren kan je lichter kiezen en dat is dan weer goedkoper. Je kan op je trapeziumspil ook nog een anti-backlash moer gebruiken. zodat de speling tussen moer en spil kleiner is. zo-een dat bv je kan vinden bij Damencnc.
http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... ---moeren-
Of je kan deze ook zelf maken als je draaibank en trapezium-draadtappen ter beschikking hebt.
Die backlash kan je ook via de software (als die functie er in zit) van je cnc minimaliseren.
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Draadstang,kogelomloop of trapeziumdraad

Bericht door Mcgyver »

backlash compenseren via software is altijd een no go...


beter is om de machine zo te maken dat er geen backlash is...



de keuze tussen de spillen ligt er maar net aan wat het budget is en hoe nauwkeurig het moet zijn... ik zou nog niet durven adviseren wat te nemen aangezien er op de andere vragen geen antwoord is... :lol:


Aan de andere kant... als het een machine word om te leren hoe deze gemaakt word, dan kan je wellicht beter gelijk voor kwaliteits spul kiezen en de mockup machine later upgraden , heb je in elk geval al goede onderdelen die je niet een 2e keer hoeft te kopen


het is maar net wat je zelf wilt en uit wilt geven. :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Draadstang,kogelomloop of trapeziumdraad

Bericht door FSSF »

Mcgyver schreef:

Aan de andere kant... als het een machine word om te leren hoe deze gemaakt word, dan kan je wellicht beter gelijk voor kwaliteits spul kiezen en de mockup machine later upgraden , heb je in elk geval al goede onderdelen die je niet een 2e keer hoeft te kopen

Niet mee eens. Juist met een eerste machine en zonder de juiste kennis/ervaring zou ik het zo goedkoop mogelijk houden. Bij de tweede/betere machine zul je vaak niet uitkomen met de componenten van de eerste machine (lengte, fouten, beschadigingen, etc).
Mijn machientje is uitgerust met M12 draadeindes met zelfgemaakte nylon moeren, 0 backslash(in ieder geval niet voelbaar) en met een beetje vettigheid draait en voldoet het allemaal prima. Echter komen de tekortkomingen van deze machine zoals formaat, lagerpassingen, etc langzaam boven water, dit zijn dingen welke ik nu anders zou maken.
Voor de tweede machine (ok, misschien niet voor iedereen van toepassing) weet ik nu op welke punten ik moet letten.
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 20 jan 2013 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: lange quote ingekort
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Draadstang,kogelomloop of trapeziumdraad

Bericht door Mcgyver »

Niet mee eens.

dat mag :lol:



desert heeft nu in elk geval genoeg informatie om zijn eigen plan te trekken ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
desert
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2013 20:54
Contacteer:

Re: Draadstang,kogelomloop of trapeziumdraad

Bericht door desert »

jep cnc steekt ook bijna bij elkaar en ben inderdaad begonnen met gewone m8 draadstangen was maar 0.89 euro voor een meter later zie ik dan wel wat ik aanpas
Plaats reactie