Kogelomloopspindels maximale maat ?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Kogelomloopspindels maximale maat ?

Bericht door Jeroen_123 »

Vandaag ben ik bij AnkoD geweest en een stuk wijzer huiswaarts gekeerd (software matig maar ook zeker hardware matig een stuk wijzer geworden en goede tips/ideeën gekregen.

Ik ben een beetje aan het aftasten wat nu de maximale maat is die ik kan/wil bouwen
Dit hangt natuurlijk af van zowel de tecnhische grenzen maar ook de financiele grenzen...

Voornamelijk zal er hout, plexi, delrin en schuimmateriaal verspaand worden, toch echter misschien heel af en toe eens Alu (mocht dit bevallen dan is het zeker het overwegen waard om later eens een kleinere tafel voor alleen alu te bouwen ?!

De maten die ik in mijn hoofd had waren een freesbereik van ca. 1800x900 mm
Echter met een stapje groter (1100x2000 mm) zouden we ook deuren kunnen maken, iets wat ons heel leuk lijkt om ons huis me op te leuken.

Een discussie of dat wel/niet verstandig is zoek ik (nog) niet, wel naar tips mbt materialen.

Ik roep even wat ik denk te weten (correct me if am wrong)
Tandheugels hebben standaard al wat speling (dat willen we niet)
Tandriemen kunnen op een dergelijke lengte met wat zwaardere belasting wat rek hebben
Kogelomloopspindels is de beste keus mits sterk (dik) genoeg voor die lengte

Ik vraag me dus af of er kogelomloopspindels die een dergelijke lengte aankunnen, ik denk dat voor een freesbereik van die lengte al gauw een omloop spindel van ca 2250 tot 2500 nodig is ?

Op ebay ben ik ook aan het zoeken geslagen (vaak goede aanbiedingen) maar of ik kijk verkeerd of ze worden niet zo groot/lang aangeboden

Iemand tips ?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels maximale maat ?

Bericht door assink »

http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=2 ... morbidelli
Kijk ff naar de opstelling in deze machine, hier staat de kogelomloop stil en draait de moer. Is eigenlijk een must voor deze lengte
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels maximale maat ?

Bericht door AnkoD »

Voor die geleidingen(rond) zijn ze zo te vinden bij Chai:

http://www.ebay.com/itm/2-linear-bearin ... 3a61539fda

Zapp automation heeft spindels tot 3 meter... zou voor een dergelijke machine 25mm spindels nemen, en dan liefst 10mm spoed...
Laatst gewijzigd door AnkoD op 06 nov 2012 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Kogelomloopspindels maximale maat ?

Bericht door Jeroen_123 »

assink schreef:http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=2 ... morbidelli
Kijk ff naar de opstelling in deze machine, hier staat de kogelomloop stil en draait de moer. Is eigenlijk een must voor deze lengte
Ik dacht dat ik alles een beetje begon te begrijpen hoe dingen werken en in elkaar steken maar blijkbaar nog lang niet :)

Dit systeem ken ik nog niet, zal het topic es doorspitten
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels maximale maat ?

Bericht door Leo.D »

Mijn tip in deze is om ook eens te gaan kijken bij Fablab waar ze zo op het oog een paar aardige machines hebben staan. Pluspunt lijkt mij dat er voor fablab geen commercieel belang aanwezig is om je enige tekst en uitleg te geven over de machines waar zij gebruik van maken. Het kan ook behulpzaam zijn om gegrond de eisen en wensen van je eigen machine te bepalen.
Het gevaar dat er wel in zit is dat je zoveel leuke machines ziet staan dat je niet meer weet waarmee te beginnen....

Groet, Leo
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindels maximale maat ?

Bericht door skillalot »

Wat wil je gaan doen met de machine? Dat is wat je je eerst af moet gaan vragen.

Wil je aluminium werkstukjes maken met een nauwkeurigheid van een paar honderdsten, dan kun je beter kogelomlopen nemen.

Wil je vooral met hout aan de gang, neem dan lekker tandheugels. Gaat prima, niks mis mee, speling valt wel mee.
Google maar eens op mechmate of shopbot ofzo. Er is een forum op http://www.mechmate.com, als je daar aanmeld kun je zien wat mensen daar allemaal mee maken.
Als ik ooit een grotere machine zou maken zou het ook met tandheugels zijn.
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Kogelomloopspindels maximale maat ?

Bericht door Jeroen_123 »

Voornamelijk zal er hout, plexi, delrin en schuimmateriaal verspaand worden, toch echter misschien heel af en toe eens Alu
misschien is tandheugel opzich (bijna) voldoende, maar alle beetjes die het net ff beter maken zijn toch meegenomen
het eea is ook afhankelijk van de kosten...
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Kogelomloopspindels maximale maat ?

Bericht door H@ns »

Er zijn lasers die middels tandheugel worden aangedreven, dus qua afwijking valt het wel mee.
Gebruik alleen geen verende constructie om je tandwiel in de tandheugel te houden.
Dat is leuk voor een plasma machine, maar niet als je freest.
Gebruikersavatar
Jeroen_123
Berichten: 64
Lid geworden op: 16 nov 2011 00:41
Locatie: Lelystad

Re: Kogelomloopspindels maximale maat ?

Bericht door Jeroen_123 »

Ah ok
Nou blijkbaar ben ik toch nog niet zo wijs als ik gehoopt had :)

Dan is er altijd nog een optie 2: hoe zouden jullie het doen ??

Wat wil ik: freesbereik ca 1250x2000mm, mijn ontwerp is (buitenmaat 2000x2500mm)
Verspanend materiaal: kunstoffen/delrin, hout, schuimmateriaal en wellicht eens een stukje aluminium, dat zal zo sporadisch zijn dat het meer geduld geen probleem is.
Mocht het zo zijn dat er meer behoefte is aan alu werkjes dan kan/wil ik daar later nog wel een kleinere machine voor bouwen.

Budget: ik hoop als het ff kan niet hoger dan 6k uit te komen

Na een spoedcursus van AnkoD kan ik inmiddels een beetje uit de voeten met AD Inventor, pro's zullen het ongetwijfels anders doen, maar ik krijg hier toch een zeer brede grijns van op mijn snoet.

Afbeelding
Plaats reactie