Nylon geleider over trapezium draad

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rudig
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2010 17:09

Nylon geleider over trapezium draad

Bericht door rudig »

Hey hoi,

Druk aan het zoeken naar onderdelen voor mijn eerste CNC machine. Stappen motoren heb ik inmiddels.
Software gaat ook wel goed komen. Verbaas me over de printerpoort die iedereen gebruikt maar kennelijk is dat voor de low budget markt de beste oplossing. Om nu te voorkomen dat eea alsnog duur word ben ik op zoek naar een alternatief voor dure moeren voor op de trapezium draad. Normaal m10 draad van de gamma gaat veel te hard slijten dus dat is geen optie. Echter als ik nu wel trapezium spindels koop en daar nylon "moeren" voor maak die wat langer zijn ofwel een blok van 2cm waar het draad doorheen "glijd". Hoe betrouwbaar kan ik de boel dan maken en is het een beetje duurzaam?

Wil voorkomen dat ik een mantis kloon maak die onnauwkeurig is en me meer frustatie oplevert dan lol.
Graag jullie tips / adviezen.
peter1970
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 mar 2009 14:20

Re: Nylon geleider over trapezium draad

Bericht door peter1970 »

Hoi rudig
Ben zelf ook aan een zefbouw machientje bezig en ik gebruik wel draadeind van de gamma hahahaha
Maar dan wel de rvs m8 uitvoering waar ik in messing 2 contra moeren voor gedraaid heb waardoor je de backlash naar praktisch nul kan reduceren beetje vet erop draait als een tierelier
rudig
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2010 17:09

Re: Nylon geleider over trapezium draad

Bericht door rudig »

De vraag is nu wat is duurzamer? En vergt minste onderhoud.
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Nylon geleider over trapezium draad

Bericht door vip1980 »

heb nog wel wat trapeziumspindels over met moeren......

zijn een meter lang ( even uit mijn hoofd) 21mm dik met een spoed van 5mm....

voor een zacht prijsje ;-)
rudig
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2010 17:09

Re: Nylon geleider over trapezium draad

Bericht door rudig »

Trapezium draad word nu geregeld. Alleen het verhaal over die moeren is me niet helder. Sommige moeren zijn namelijk alleen maar voor het vastzetten van zaken op de spindel. Hoe zet men gebruikelijk de draaiende beweging van de spindel om in een lineare beweging?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nylon geleider over trapezium draad

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat doe je met een moer die aan je slede vast zit.. er zijn ook bedrijven die verstelbare moeren maken.. zodat je je backlash kan uitstellen..

http://www.damencnc.com levert ze onderandere

http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... ---moeren-
rudig
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2010 17:09

Re: Nylon geleider over trapezium draad

Bericht door rudig »

Ja ok dus toch met de moeren of met die anti backlash moer van damencnc.
Echter die backlash moer is gewoon van nylon. Als ik nu twee nylon blokken maak die over het trapezium draad gaan. Die onderling verbind met een draadeinde dan kan ik toch ook daarmee de speling eruit halen.
Vraag me dan alleen af hoe lang de nylon blokken oplossing succesvol gaat werken. Kan ik dan na ieder werkstuk nieuwe blokken maken of gaat dit langere tijd mee? Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Nylon geleider over trapezium draad

Bericht door ger »

Waarschijnlijk gaan die nylon moeren langer mee dan je denkt, Hembrug gebruikte vroeger in zijn Dr1 draaibankjes een nylon slotmoer ( voor schroefdraad te snijden).
Ik heb in die 20 jaar dat ik er mee gewerkt heb nooit een slotmoer vervangen, en hij was al oud toen ik er mee ging werken :lol:
Oh ja , ze zijn ook heel sterk , heb ooit iemand met schroefdraadsnijden het support tegen de aanslag zien laten lopen, het schort brak in 2en, maar de moer was nog heel :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nylon geleider over trapezium draad

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in de beginfase met mijn Beagle ook met Nylon moeren gewerkt.. draadeinden M8, ijlgangen tot 1000 mm, verspanen tot 500mm/min in STAAL.. met Nylon moertjes..

na een paar weken had ik 0.1 mm backlash op de X-as.. toen de deurbel ging.. UPS met een pakketje van Bosch-Rexroth.. mijn kogelomloopjes...Jay!..

heel veel low-budget en hobby machines draaien met Trapezuim en Bronzen moeren.. of Nylon moeren.. die nylon moeren van Damen CNC kun je nastellen. heb je backlash. dan draai je ze gewoon een haartje aan.. toen ik daar werkte hadden we op de zaak ook een klein machientje staan met Nylon moeren een trapezuim. daar hebben we heel wat graveerwerk mee gedaan.. en dat kwam er altijd strak uit..
'k heb dat machientje indertijd gebruikt om mijn USBCNC graveerGUI op te testen..
Plaats reactie