Geluid backlashnut op de X as

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
A.J.W.E. Klappe
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2018 20:59
Locatie: Vollenhove

Geluid backlashnut op de X as

Bericht door A.J.W.E. Klappe »

Hallo allen,


Ik hoop hier een ervaringsdeskundige te ontmoeten die mij kan helpen met het oplossen van het volgende probleem.

Ik heb in 2018 een Openbuilds OX van 1000 bij 1500mm gebouwd. Deze was oorspronkelijk riem aangedreven. Na talloze werkstukken te hebben uitgeprobeerd kwam ik erachter dat de riem op de x as begon te slijten en daardoor stappen oversloeg. Ik heb daarom een complete leadschroef eenheid gekocht en die ook met succes gemonteerd. Nadat alles weer was aangesloten heb ik uiteraard de machine uitgeprobeerd en ook dat ging prima. Daarna heb ik , zonder de gemonteerde router, een werkstuk uitgeprobeerd en daar ging het fout.
Bij het verplaatsen van de machine met de knoppen in hoge snelheid gaat het prima en loopt alles als een zonnetje maar wanneer er een werkstuk gedraaid moet worden komt er een soort van fluitend geluid van de backlash nut. Ik heb vanmiddag de as er weer uitgedraaid en opnieuw weer gemonteerd en wel zo dat hij heel soepel door de backlash nut loopt. Alles weer geïnstalleerd maar nog steeds hetzelfde probleem. Ik vermoed dat het komt omdat bij het frezen van het werkstuk een veel lagere snelheid wordt gehanteerd dan wanneer ik in het vrije veld jog. Is er iemand die dit heeft meegemaakt of een oplossing heeft dan hoor ik dat graag.

Bij voorbaat dank
bert
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Geluid backlashnut op de X as

Bericht door benkr »

Ik snap er geen biet van maar dat zal zeker aan mij liggen. Maar ik denk zeker dat een paar foto's de zaak enorm zullen verduidelijken dus graag een paar foto's plaatsen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Geluid backlashnut op de X as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 23 mar 2019 22:51 Ik snap er geen biet van maar dat zal zeker aan mij liggen. Maar ik denk zeker dat een paar foto's de zaak enorm zullen verduidelijken dus graag een paar foto's plaatsen.
Ik dacht: voor dat ik ga zeggen dat ik er niets van snap, komt er vast iemand met een slim antwoord. :mrgreen:
Dus je bent de enige niet Ben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Geluid backlashnut op de X as

Bericht door hrscharft »

Is het niet je stepper die je hoort fluiten?
Steppertjes kunnen wat gieren en fluiten bij lagere snelheden.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie