Spindel richten

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DeKevin
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Locatie: Deurne (Antwerpen)
Contacteer:

Spindel richten

Bericht door DeKevin »

Beste,

Heb een paar maanden geleden bij onze vriend Chai enkele spindels besteld. De X en Z spindels "lijken" mij recht te zijn. De twee voor de Y as zijn overduidelijk krom ... Het betreft 2x 2005 spindels met een totaallengte van 2m.

Is er een adres dat iemand heeft waar ik deze kan laten richten ? Heb zelf niet de middelen om dit te doen, vandaar ...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
DeKevin
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Locatie: Deurne (Antwerpen)
Contacteer:

Re: Spindel richten

Bericht door DeKevin »

Niemand die een adresje weet ? Indien dit niet lukt overweeg ik om deze spindels in de verkoop te zetten ...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Spindel richten

Bericht door audiomanics »

Dus ga je dan een kromme spindel verkopen???
Op zich maakt een beetje krom niet zoveel uit: bij hogere snelheden gaat ook een rechte spindel zwabberen.
Als er geen echt scherpe knik in zit kan je ongeveer het midden van de buiging bepalen en dan gewoon over de knie met twee handen een beetje terug buigen. Die Chinese spindels zijn daar zacht genoeg voor.
Wat veel belangrijker is, dat de spindel aan het begin en aan het eind op exact dezelfde afstand van de geleiderails staat EN dat de moer ook op die afstand staat. Anders loopt het knijp.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel richten

Bericht door benkr »

Ik denk dat er geen rechte spindels uit China hier komen, als eerste kijken ze daar in China niet zo fijntjes.
Maar als je ziet hoe ze verpakt zijn, een papiertje of stukje noppenfolie er omheen en dan hup op de post.
Hoe het in de trans-Atlantische vracht gebeurd weet ik niet, maar eenmaal in Nederland gaat het in een busje en gaat een koerier er mee rondrijden, in het begin zit de hele auto vol en wordt de vracht gewoon gebruikt als klimhulp om bij de achterste en bovenste dingen te komen. Wanneer jouw spindels nu toevallig net goed liggen om op te gaan staan dan gebeurd dat heel zeker, en wat het gevolg daarvan is dat zie je pas na het uitpakken en rollen over een vlakke ondergrond.
Voor mij is dit een van de redenen om te kiezen voor een starre opstelling van de KO spindels en te werken met aangedreven KO moeren.
Ook probeer ik hier in Nederland gebruikte spindels van een Europees merk te kopen, kosten ongeveer net zo veel maar zijn wel stukken beter, hebben minder speling, zijn harder en als het goed is rechter. Maar ik heb ook Chinese spindels liggen hoor.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Spindel richten

Bericht door Sven »

Om een spindle krom te krijgen moet een spindle op twee straatklinkers leggen op 40 cm afstand van elkaar en dan met het vliegtuig er overheen rijden.

Dat komt niet door slecht verpakken of slecht neerleggen.

Maar ze zijn altijd krom.
En als ze al recht zijn, dan zijn ze onbetaalbaar omdat ze na productie recht gemaakt zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DeKevin
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12
Locatie: Deurne (Antwerpen)
Contacteer:

Re: Spindel richten

Bericht door DeKevin »

audiomanics schreef:Dus ga je dan een kromme spindel verkopen???
Op zich maakt een beetje krom niet zoveel uit: bij hogere snelheden gaat ook een rechte spindel zwabberen.
Als er geen echt scherpe knik in zit kan je ongeveer het midden van de buiging bepalen en dan gewoon over de knie met twee handen een beetje terug buigen. Die Chinese spindels zijn daar zacht genoeg voor.
Wat veel belangrijker is, dat de spindel aan het begin en aan het eind op exact dezelfde afstand van de geleiderails staat EN dat de moer ook op die afstand staat. Anders loopt het knijp.
Kees
Ik ga proberen om deze terug te richten maar heb daar nu niet bepaald de tools voor, moest het me niet lukken dan lijkt het mij idd beter om deze te verkopen aan iemand die dit wel kan ipv deze ergens in een kast op te bergen, daar heeft niemand iets aan ...

Maar als ik je goed begrijp, Indien alles mooi uitgelijnd is dan trekt deze spindel vanzelf recht ?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spindel richten

Bericht door DirkSchipper »

Ik had ook kromme Chai-spindels.
Ik heb 90% eruit gekregen.
Hoe?
2 goedkope passende lagers gekocht en op de uiteinden geschoven.
Die lagers tussen blokken hout (met een passende uitsparing) met lijmklemmen op de werkbank gefixeren.
Nu kun je met zo'n klok-meter, de as draaiend, zoeken waar het laagste punt zit (een plaatje ertussen om geen last van het schroefdraad zelf te hebben).
Koevoet eronder (stukje hout ertussen) en buigen, en weer meten en draaien, en buigen, ...
Je moet wat gevoel krijgen voordat je weet hoeveel je ongeveer moet buigen voordat je de as iets verbuigt.
Het kost wat tijd, maar het kan.
Plaats reactie