Kogelomloopspindel knarst een beetje

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Kogelomloopspindel knarst een beetje

Bericht door Firehunter »

Gisteren heb ik voor het eerst de kogelomloopspindels van mij portaalfrees aangedreven. Op de langste as zitten 2 spindels. Het viel mij op dat de rechter moer meer geluid maakt dan de linker. Ik heb ze beide al uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Het geluid klinkt een beetje knarsend/knisperend/vettig. De moeren waren eerst droog. Nadat ik ze van vet heb voorzien, werd het geluid al iets minder.

Het verschil is ook te voelen in de 4 retour-plasticjes die in de moeren zitten. Bij de rechter voel je ze trillen als de spindel aangedreven wordt. Er lijkt een beetje speling in te zitten. Maar bij de linker zitten ze vast.

Is dit normaal?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindel knarst een beetje

Bericht door Sven »

Kogel teveel in de knarsende moer?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Kogelomloopspindel knarst een beetje

Bericht door Firehunter »

Kan ik me eigenlijk niet voorstellen. In beide moeren zitten 4 gangen. Alle 4 plasticjes trillen bij de knarsende moer en voelen vast bij de stille moer. Als er één kogeltje teveel in zit, dan is dat toch niet aan alle 4 gangen te merken?

Heb na het schoonmaken wel gehad dat er een kogeltje tussen de gangen in was gekomen, maar dan blokkeert hij volledig in één richting. Dat is nu niet het geval. Toen ik beide spindels met de hand roteerde, voelde ik ook geen verschil.
Plaats reactie