FK12 lagerblok problemen

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RutgerP
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jul 2012 10:01
Locatie: Enschede
Contacteer:

FK12 lagerblok problemen

Bericht door RutgerP »

Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een KO spindel met een FK12 vast lagerblok. Deze zit op een zelfbouw project (tweede) van een stalen / aluminium portaalfrees. Ik zal later vandaag eens wat foto's posten.

Dit lagerblok blijkt nu 50mu speling te hebben die ik er niet uitgesteld krijg. Ik heb hem opengemaakt en er blijken normale groefkogellagers in te zitten (6001). Volgens mij zou een hoekcontactlager een stuk beter voldoen. Ze waren ook wel erg goedkoop ;-).
Nu kan ik 7001 lagers kopen en deze vervangen of nieuwe lagerblokken kopen met betere lagers.
Wat kan ik het beste doen en waar kan ik het beste de spullen kopen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Rutger
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: FK12 lagerblok problemen

Bericht door Damocles »

Meet in ieder geval eerst de blokken eens na om te zien dat de lagers er wel goed in passen, zonder speling, anders heeft het weinig zin er andere lagers in te zetten.
Gewoon kwalitatieve hoekcontact lagers kopen lijkt me voldoende, als de rest goed is.
De vraag is echter, is het prijsverschil de moeite om niet gewoon volledige blokken van goede kwaliteit te kopen?
Als men er gewone radiale lagers in steekt ben je de mensen aan het oplichten en weet je niet echt met wat je bezig bent. De vraag is dan ook of de rest er aan wel ok is?

Mispak je ook niet aan de prijs van SKF of FAG of degelijke. 7001 bestaat enkel in P4 klasse denk ik. Dan heb je wel wat je moet hebben, maar kost wel 100 euro per stuk of zo.

De lagerblokken van http://www.zappautomation.co.uk/ zijn wel OK, bestaan daar ook in C3.
Maar ik denk bij stappenmotor.nl en damencnc en nog andere dichter in de buurt ook wel goed (genoeg).

Wij weten natuurlijk niet wat je echt wil. De perfecte lagers, of de betaalbare?
Aangezien je de hele goedkope gekocht hebt vermoed ik het 2e.

Een alternatieve dat leuke specs heeft voor een ok prijs zijn de lagers in "BEGAP" of "BEGBP" uitvoering, lieftst die 2e.
Die hebben een kleine preload maar zijn geen super precisie lagers. Ideaal voor dingen die geen speling mogen hebben maar niet super snel hoeven rond te draaien.
Enige probleem is dat die bij mijn weten niet in de 7000 reeks bestaan maar enkel in 7200 of 7300.
Je kan dus eens kijken naar 7201 BEGBP maar die passen niet in je lagerblokken.
Misschien passen die wel in de super goedkope lagerblokken FK15?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FK12 lagerblok problemen

Bericht door DaBit »

Als kostprijs het belangrijkste is voor je kun je het beste die 6001 lagertjes spelingsvrij shimmen. Axiaal mogen die iets van 500N hebben, wat voor een budgetmachine genoeg is. Die 70XX lagertjes die je in Chinese BK/FK lagerblokken van minder dan zuiguitdeduim 150 euro/stuk vind zijn een lachertje, dus dat 'upgrade-pad' hoef je niet in.

Die optie van Damocles, namelijk kijken of zo'n 7201BEGAP lagertje in een ander maatje FK blok past is wel een goeie eigenlijk. In theorie minder stijf, maar SKF 72XX vs Chinees 70XX zal vast niet in het voordeel van de Chinees zijn.
Bij De Technoshop en lagerboer.nl zijn dat soort lagertjes best te betalen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: FK12 lagerblok problemen

Bericht door Sven »

Pas na lang zoeken ontdekte ik dat mijn eieren (die cirkels moesten voorstellen) veroorzaakt werden door rammelende lagerblokken. Bleek 1,5 mm ruimte in te zitten....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: FK12 lagerblok problemen

Bericht door Damocles »

1,5 mm da is wel echt veul yoengheuh! :mrgreen:

Blijkt dat:
7002 (die in FK15 zit)
d 15 mm
D 32 mm
B 9 mm

en 7201
d 12 mm
D 32 mm
B 10 mm

Die mm in dikte per lager dat kan nog wel op te vangen zijn denk ik.

Van waar komen die hele goedkope? De afhaalchinees linearmotion2000ennogiets?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FK12 lagerblok problemen

Bericht door DaBit »

1,5mm is voor die Chinezen anders eerder de norm dan uitzondering :|
Bij mij was het iets minder, maar niet veel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: FK12 lagerblok problemen

Bericht door Damocles »

Die van Zapp (ook Chinees van oorsprong) zijn wel goed. De prijs gaat inderdaad ook wel eerder richting de 100euro dan 10 euro. Spindel lagerblokken zijn nu eenmaal ook wel belangrijk aan een CNC machine en misschien niet het ideale onderdeel om op te besparen. Het probleem is dat je hetzelfde ook nog wel over X aantal andere onderdelen kan zeggen.

Al heeft het geen zin om dure servo motoren, nauwkeurige geleidingen of closed loop steppers te gaan gebruiken als er speling in je aandrijving zit.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: FK12 lagerblok problemen

Bericht door Sven »

Ik had ze van stappenmotor. 30% teruggekregen, hij had er meerdere van die zoveel speling bleken te hebben.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FK12 lagerblok problemen

Bericht door DaBit »

Ik heb destijds naar Zapp gekeken, maar dat liep inderdaad behoorlijk in de papieren.
Goede lagerblokken, C5 spindeltjes met bewerking, dubbele moer, en je gaat een aardig eind richting de 500 euro per as.

Dat Chinese spul doet het ook best prima, alleen zoals met alle goedkope Chinese spulletjes heb je er zelf nog werk aan. Dat spul moet je meer zien als een basis waar je wat van kunt maken.
Mijn Chai lagerblokken kwamen zonder vet, met vuil, en met speling. Uit elkaar, schoonmaken, invetten en speling shimmen dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
RutgerP
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jul 2012 10:01
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: FK12 lagerblok problemen

Bericht door RutgerP »

Bedankt allemaal voor de reacties. Heel nuttige info.
Ik ga eerst maar eens schoonmaken, invetten en shimmen. Kan in de toekomst altijd nog upgraden maar serieuze lagers.
Plaats reactie