Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door benkr »

Ik heb zelf mijn aangedreven moeren voor 1605 spindels gemaakt, is inderdaad niet zo heel erg moeilijk, zelf mij is het gelukt. Heb alles op de draaibank gemaakt, behalve wat gaten, die heb ik op de boormachine gemaakt met daarop een verdeelkop om de hoekverdeling goed te kunnen maken, maar dat zou zonder verdeelkop ook wel kunnen.

Had er daarvoor al gemaakt voor TR18 x 4 trapezium spindels, dat was in mijn ogen geen succes maar dat lag niet aan de aangedreven moeren, maar meer aan de trapeziummoeren en de manier die ik gekozen had om die spelingsvrij te maken.

Ik heb 2 stuks 7205 lagers in een huis opgesloten, in de lagers zit een holle as, waardoor de KO spindel gaat, op deze holle as is aan een kant een tandwiel voor een tandriem vast gemaakt, ook zit daartegen de (dubbele) KO-moer geschroefd. Aan de andere kant zit een dubbel stel moeren om het geheel vast in de 7205 lagers te kunnen zetten.
Het totaal is bij mij iets van 60 x 60mm buitenmaat voor de lagerhouder en het geheel is zo'n 150mm lang. Het had ook nog veel korter gekund, denk dat 80mm haalbaar is als ik de lagers een maatje groter had gekozen, dan kan nl. de KO moer in de holle as gepositioneerd worden.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door Michel »

2236

Tadaaaah

Ik heb na een aantal pogingen het idee uitgewerkt tot dit,een functionele aangedreven houder
waarop aan de voorzijde een kogelomloop moer bevestigd kan worden,dit functioneert al een hele tijd probleemloos
op mijn freesmachientje .


Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door benkr »

Is bijna een tekening van die van mij, ik gebruik echter wel hoekcontactlagers die in ieder geval tegen elkaar liggen om de juiste voorspanning te geven. Ook mijn KO moer wordt er tegenaan geschroefd. Door de diameter van de lagers wat groter te kiezen kun je de constructie ook zo maken dat de KO moer er helemaal in past. Dit maakt vooral met dubbele KO moeren veel uit voor de lengte van het geheel, nadeel is dan weer wel dat de diameter dus toeneemt.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door Michel »

Het is inderdaad aan te bevelen om de gewone 6000 serie lagers te vervangen voor hoekcontact lagers.
Het makkelijkst is dan,net zoals benkr gedaan heeft, een gepaarde versie te kopen die je zo tegen elkaar kan plaatsen met de juiste voorspanning
Maar voor de langere lengtes is deze aangedreven moer al veel beter dan de spindel aan te drijven ,maar toch is dit niet zalig makend ,je moet ook rekening houden met de versnellings en vertragings krachten van je portaal,deze kunnen ,naar gelang het gewicht van je portaal, toch behoorlijk zijn en de lange spindel op knik belasten, waardoor
er toch storingen in je freesbeeld kunnen optreden.
Dus ook hier moet je een keuze voor de diameter maken die in verhouding is met de lengte van de spindel.

Michel
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door keesfrees »

de waarheid wat wel of niet te doen aangaande spindles heb ik (ook) nog niet ontdekt
dit vroeg ik me al eerder af :
as-met-schroefdraad axiaal fixeren
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=33&t=11896

idealiter (denk ik nu) :
een vaste spindle, op trekspanning gezet met iets flexibels om te grote krachten door temperatuurverschillen te voorkomen
en dan een aangedreven moer, waar zijn die te koop ?
engelse benaming : "rotating nut"

of anders :
tandheugel - niets mis mee
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=33&t=10593&
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door benkr »

Aangedreven moeren zijn zeer zeker te koop, maar in de meeste gevallen ook heel duur, je vindt ze alleen bij de echte topmerken. Zelf maken, of een medeforumlid dit laten doen is denk ik een betere optie, en dan kun je het ook zo maken dat het precies in je ontwerp past.

En nee, ik ga ze niet voor je maken, ben al druk zat met waar ik nu allemaal mee bezig ben.
Plaats reactie