as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door keesfrees »

wat ik me al langer afvraag
wat is wijsheid mbt het in de lengterichting vastzetten van een lange schroefas
in mijn geval zo'n 2300mm op de brug van een portaalfrees

stel dat die as aan 2 zijden axiaal wordt vastgehouden dan zal elke uitzetting leiden tot een kracht op de lagers ed
tenminste, ik ga er van uit dat de temperatuur van de brug en de as niet gelijk op zal gaan cq de uitzettingscoëfficiënt zal niet gelijk zijn

toch zit/zat het bij mijn koopmachine de as aan 2 zijden vast tussen 2 nauwkeurige lagers in een pendule-blok (2 lagers contra in 1 blok dus)
kort na aanschaf ging er een lager kraken, heb ik vervangen door een "normaal" lager, geen probleem meer mee gehad

dus mijn logische gedachte is om de as aan 1 zijde (bij de aandrijving) axiaal vast te zetten en aan de andere kant axiaal vrij te laten
er is natuurlijk een grens aan hoe hard je kunt duwen tegen een as ivm gevaar op uitknikken
afhankelijk van diameter, lengte, kracht, snelheid

de reden dat ik hier weer een induik :
ik ga een portaalfrees breder maken, dus moet ik een nieuwe as hebben, de uiteinden moeten er af gedraaid worden, de exacte lengte zal pas later duidelijk worden
dus ook om die reden is het handiger om een kant in de lengte flexibel te houden

NB. ik heb gezocht op dit forum om te zien of dit al eerder aan de orde is geweest hier, ik heb niet echt iets kunnen vinden, mocht dit toch het geval zijn dan zie ik graag een verwijzing

op het www :

via zoekterm : "ball screw axial play"
kwam ik op bv :
Neff_LeadScrews_bruk.pdf
blz. 06

Maximun Length Between Bearings
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door benkr »

Als het zo lang wordt dan heb je een redelijke kans op slingeren, zeker als het wat harder rond moet.
Is het dan geen idee om de spindel vast te zetten en te werken met een aangedreven moer?
Doe ik zelf ook (met trapeziumdraad) dit gaat heel goed maar heb ook foto's gezien van heel grote machines waar hetzelfde truukje werd uitgevoerd met KO spindels. Zit er zelf aan te denken om dat ook te gaan doen maar eerst nog wat experimenteren met (roterende) moeren van verschillende materialen. Heb ze nu van messing en ook nog nastelbaar (contramoer) , ga het nu proberen met een hele lange moer van POM, eerst getapt en later nog een keer gesmolten om de schroefdraad, hier werd een tijd terug in een topic aandacht aan besteed, vind het zeer interessant om te proberen. Link:
http://bbs.homeshopmachinist.net/thread ... e-easy-way

Kunnen we op de CNCZone best wel eens een boom over opzetten.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door mostudio »

Dat is een behoorlijke lengte!
Bij die lengte zou ik de kogelomloop behoorlijke dikke nemen en opspannen tussen 4 hoekcontakt lagers.
zodat je een hogere snelheid kan draaien met de kogelomloop as.
wij geven normaal 2/100 op een meter voorspanning (trekkend) bij een dia van 25mm op mijn zaak.
Als de kogelomloop as warm wordt dan wordt hij langer en wordt de voorspannen minder de kunst is te zorgen dat je de voorspanning behoud als de as warm wordt.
De hoekcontakt lagers zetten we in O opstelling en stellen per paar (per lagerblok) op nul speling.
de voorspanning van de kogelomloop as stel je doormiddel van de lagerblokken vedder uitelkaar te zetten.
De hoekcontakt lagers kunnen een hele hoop kracht hebben alleen je moet er op letten dat ze wel opgespannen zijn en in lijn staan anders help je ze zo omzeep.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door keesfrees »

aha !
ik ben aan het juiste adres, mooi, dank voor info

vergeten te vermelden, de as is nu 25mm
ik heb 2 gelijke machines, 1 wil ik breder gaan maken
ik heb de Y-as er afgehaald, het lagerblok aan het niet aangedreven eind heeft axiaal ~ 1mm speling
het andere blok heeft "geen" speling
er zit schroefdraad op het einde vd as, moer met borgschroefje
in het lagerblok zitten 2 lagers contra met vulringen :

lagers :
15 x 32 mm
dikte 9mm
nsk db-0188B 7002A DFC8P5

ik kan er niets over vinden, maar ik ben er niet in thuis

6791 10895 10896
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door assink »

7002A is waarschijnlijk de codering van het hoekcontactlager. Dit zijn spindellagers met geringe breedte. Waarschijnlijk staat DFC8 voor de codering van 'gepaarde" lagers in een bepaalde voorspanningsklasse.
P5 is een tolerantieklasse volgens mij.
DB-0188B zal dan wel de behuizing zijn.
Wat ik er zo snel van maken kan. :lol:
http://www.jp.nsk.com/app01/en/ctrg/ind ... 02m_B46-75
Zie dit document.
7002A in duplex face to face(DF) Waar dan de C8 voor staat kan ik zo niet vinden, net als DB-0188B.
Het zijn dus in ieder geval gepaarde lagers, dus de lagers zijn in sets afgestemd op een bepaalde voorspanning.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door keesfrees »

assink schreef: . . Het zijn dus in ieder geval gepaarde lagers, dus de lagers zijn in sets afgestemd op een bepaalde voorspanning.
dat dacht ik al, en ze zijn dus blijkbaar kapot
overigens/opmerkelijk, de nieuwere broer van deze machine heeft voor de Y-as (op de brug) nu ook een tandheugel, zoals op de X-assen al het geval was
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Alleen even voor het komplete, verder niet belangrijk voor de vraag:
keesfrees schreef:6791
Dit ziet er niet uit als een kogelomloop spindel, maar een planeet rollen spindel. Maakt niet veel uit, heeft iets andere voor en tegens. Maar in ieder geval een behoorlijke spoed zo te zien.
Volgens mij is dit type spil minder geschikt voor hoge toeren.
Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door DaBit »

Interessante dingetjes die planeetrollenspindels! Zal wel een prijsnadeel hebben, want verder zie ik voornamelijk voordelen boven kogelomloop

Kwa ontopic: de spindels op mijn machine zijn niet zo lang als de jouwe, maar dat gaat met aan 2 zijden opspannen tussen 2x hoekcontact-lager prima. Frameconstructie is staal, spindel is staal, lagerblokken zijn staal: verschil in uitzettingscoefficient is dus nul.
In bedrijf zal de spindel een fractie warmer worden dan het frame; een deel van de energie die de servo levert gaat op aan frictie en word dus omgezet in warmte. Dat vermindert de voorspanning licht, in mijn geval insignificant; dat Chinese lagerblokspul is zo slap dat er genoeg vering in zit. In andere gevallen moet het bekeken worden.

Als je een iel kogelomloopje van 25mm gaat verlengen tot 2300mm zou ik ze waarschijnlijk aan beide zijden vast opspannen, dus een lagerblok voorzien van 2x7001 lager of vergelijkbaar aan weerskanten. In theorie kan je kogelomloop dan bij gelijkblijvende prestaties 4x zo lang worden.
Doe je dat niet en handhaaf je een kant vast (=geen axiale speling mogelijk) andere kant los (wel axiale speling mogelijk), dan lever je kwa maximaal toerental, maximale belasting en stijfheid in.

Maar om het hele plaatje compleet te krijgen moet er eigenlijk meer informatie boven tafel komen. Spoed kogelomloop, huidige ijlgang, lengte huidige kogelomloop, opbouw huidige frame, opbouw gewijzigde frame, etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: Dit ziet er niet uit als een kogelomloop spindel, . ..
idd : http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=33&t=7253
dat had ik hier al eerder geleerd
hugo stoutjesdijk schreef: . . Maar in ieder geval een behoorlijke spoed zo te zien.
idd : 25mm (oid)
108971089810899
maar geen planeet rollen dus, helaas . .
en iets anders over deze moer, er staat geen enkel nummer oid op, ws is het van Thomson (zo te zien aan de plaatjes)
qua snelheid, dat heb ik zelf in de hand, zal nu iets van 8m/min. zijn
op Eding kan ik alles mooi testen, het kan nog harder maar ik wil de boel graag heel houden
@ Dabit : 25mm kogelomloop is nog iel naar jouw idee ?
dit geeft een indruk van het frame :
10166 1200 kg staal
de brug is van een vierkante koker, 200h x 150 x 9
ik begin nu wel idee in een tandheugel te krijgen
die heeft stappenmotor.nl ook, maar hoe krijg ik daar info over . . .
hij(neem ik aan) is uiterst kort in antwoorden en van de site word ik ook niet veel wijzer
ik kom er ongeveer langs zo tegen 7-november, heeft het zin om daar langs te gaan ? ik vraag het hier maar even . . .
Laatst gewijzigd door keesfrees op 28 okt 2015 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jammer, geen planeet rolletjes.
Meer een werkstof achtige moer waarschijnlijk.
IGUS heeft tegenwoordig zoiets:
http://www.igus.nl/wpck/7975/Zero_Backlash_Muttern Geen idee of het wat is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door benkr »

Foto uitvergroot, lijkt me gewoon meer ganginge trapeziumdraad.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door skillalot »

Is zeker geen trapeziumdraad. Lijkt me meer een helixdraad, zoiets als in de link hieronder.

http://www.gewinde.ch/eng/speedy-steilg ... 8521.shtml
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: as-met-schroefdraad axiaal fixeren

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: @ Dabit : 25mm kogelomloop is nog iel naar jouw idee ?
'iel' of niet hangt af van belasting, lengte, snelheid en diameter. Een 8mm kogelomloopje van 50mm lang is niet erg iel bijvoorbeeld. Bij een grondboring heb je >100mm dikwandige hoogwaardig stalen pijp, maar als er 100 meter op de grond ligt is het net een sliert spaghetti.
Over 2300mm is een 25mm kogelomloop nog maar een dun staafje, en dat dunne staafje moet de Z-as accelereren zonder als torsieveer te gaan fungeren, te gaan zwabberen, of in elkaar te kreukelen als een colablikje omdat de spindel samengeduwd word.

In jouw geval lijkt het nog wel mee te vallen; 25mm kogelomloop van 2300mm mag ca. 500rpm doen als je 'm aan 1 kant vastzet en de andere kant los lagert (dus alleen radiaal opsluiten, axiaal kan-ie dan nog bewegen). Beide kanten vast het dubbele. Trapeziumdraad mag niet zo hard als een kogelomloop.

8m/minuut met 25mm spoed is 320rpm. Voor een kogelomloop zit je dan in alle gevallen kwa snelheid goed, trapezium zal erom spannen bij die lengte (moet ik nog eens goed naar de grafiekjes kijken in dat document dat je aanhaalt).

Kwa kolombelasting zit je ook wel aardig; vast-los zo'n zuiguitdeduim 6kN. Geen idee hoe zwaar je Z-as is en hoe snel je accelereert (daar komt toch een groot deel van de kracht op de kogelomloop vandaan), maar dat heb je zelf onder controle. Vast-vast zit je wederom op ca. het dubbele volgens de grafiekjes van een willekeurige kogelomloopfabrikant. Verbaast me even dat het niet het viervoudige is btw; ik zal wel scheel gekeken hebben.

Nu is het wel zo dat Chinees spul af-fabriek al niet helemaal recht is en zich niet erg laat vergelijken met echte merken, dus als je daarvoor gaat zou ik zelf zeker aan beide kanten vast lageren. Dan 2 hoekcontactlagers in de lagerblokken aan weerskanten. Meerprijs al gauw 100 euro voor enigzins fatsoenlijk spul. Ga je voor merk-kogelomloop dan zou ik het persoonlijk nog steeds doen.
Tandheugel kan natuurlijk ook, maar dan heb je wat meer ombouwwerk.

Offtopic: de brug zou ik ook evalueren als je gaat verlengen. Daar word het heel snel minder stijf van, en als je toch een nieuwe gaat maken dan mag-ie waarschijnlijk wel wat hoger en dieper om voldoende stijfheid te houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie