Minimale maat trapezium draad voor 2.2 ton kracht

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Minimale maat trapezium draad voor 2.2 ton kracht

Bericht door hainjedaf »

Hugo's knikarm idee maar dan met een ruitenwissermotor?

Dus twee armdelen onder een hoek.
De ruitenwissermotor drukt met een kruk en een hefboom de hoek kleiner zodat de arm in Z-richting langer wordt.
Door de ruitenwissermotor een lange slag te laten maken, kan je je drukkracht vergroten.

Tegenover de knik monteer je een benaderingssschakelaar die de motor stopt als het gereedschap is losgedrukt.
Daarna laat je de ruitenwissermotor doorlopen tot hij op zijn intervalstand stopt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Minimale maat trapezium draad voor 2.2 ton kracht

Bericht door Damocles »

hugo stoutjesdijk schreef:
Damocles schreef:Een wig/spie kan ook veel meer kracht opwekken dan je er op moet uitoeffenen.
Dan lijkt het me weer lastig om geen last van de wrijving te hebben.
Een lager op de drukstang welke over de spie/wig rolt. Die wig wordt dan ook gesteund ofwel in een boring ofwel met een lager of 2.
Zo is het gedaan op de spindel die ik thuis heb liggen. Met gewoon een pneumatische cylinder die de spie er in drukt.
Je hoeft dit ook niet aan 2m/s te doen natuurlijk. Een geharde spie/wig is wel handig. Het voordeel is dat je makkelijk een hoek van 1:10 kan aanhouden. 10mm verticaal is dan 100 horizontaal zoals je weet.

7506

Die spie wordt gewoon in dat gat geramd. Daarin zit dan een lager op de uitdrijver. Na X jaren gebruik zie je er wel de sporen van aan dat gat. Daarom zou ik ook een lager bovenop doen ipv gewoon in het gat te rammen, daar moet je altijd wel een beetje mee opletten :roll: .
Die spie is niet anders dan een geharde as die diagonaal is doorgezaagt om een vlakke schuine kant te krijgen. Wel harden natuurlijk.

Bedoel je met een knikarm een tuimelaar zoals bij een nokkenas? Daar moet je ook wel nog redelijk wat kracht op uitoefenen (of een extreem lange arm maken).

Ik zou eigenlijk toch gewoon voor een klein hydraulisch cylindertje gaan. Enerpac heeft zo van die mini hef dingen, maar das wel op 700 bar. Maar op 200 bar genereren die ook nog wel de nodige 2.5 ton.
Enerpac
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimale maat trapezium draad voor 2.2 ton kracht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Damocles schreef:Een lager op de drukstang welke over de spie/wig rolt. Die wig wordt dan ook gesteund ofwel in een boring ofwel met een lager of 2.
O-ja natuurlijk. :oops:

Damocles schreef:Ik zou eigenlijk toch gewoon voor een klein hydraulisch cylindertje gaan. Enerpac heeft zo van die mini hef dingen, maar das wel op 700 bar. Maar op 200 bar genereren die ook nog wel de nodige 2.5 ton.
Met een abs-hydroliekpompje misschien ?

Mar ja, hydroliek gaat lekken gaf Tielse flipje, eh.. Niels al aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimale maat trapezium draad voor 2.2 ton kracht

Bericht door DaBit »

Is dat niet gewoon een kwestie van goeie hydrauliek gebruiken?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Minimale maat trapezium draad voor 2.2 ton kracht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Is dat niet gewoon een kwestie van goeie hydrauliek gebruiken?
ja... ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Minimale maat trapezium draad voor 2.2 ton kracht

Bericht door Niels »

Elektrisch is de voorkeur.
Geen lucht, geen hydrauliek.
Dikke slangen, ronkende compressor, lekkende slangen, lekkende keerringen.

De hevel of knikarm is de mooiste oplossing.
Dit kan ik oplossen met een dunnere trapeziumdraad dan de 2.2 ton die eerst overwonnen moest worden.

Ik denk aan een flex askoppeling om van de motor naar de trapezium as te gaan. De trapezium draad opsluiten in een lagerblok aan een scharnierend deel.
De andere kant de moer met een zelfde scharnierend deel aan de arm.
Verhouding 1:5 is 4300 Nm om de 2.2 Ton te halen.
Als ik dan op een trapezium 16/4 een goeie 6 Nm parkeer het makkelijk moet halen.

Ik ga een schetsje maken om te kijken of het klopt wat ik denk.
Laatst gewijzigd door Niels op 20 okt 2015 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Minimale maat trapezium draad voor 2.2 ton kracht

Bericht door Niels »

Damocles schreef: Ik zou eigenlijk toch gewoon voor een klein hydraulisch cylindertje gaan. Enerpac heeft zo van die mini hef dingen, maar das wel op 700 bar. Maar op 200 bar genereren die ook nog wel de nodige 2.5 ton.
Enerpac
Deze heb ik naar gekeken.
En idd, veel druk moet er op komen staan.
Ik heb nu een 32mm cilinder met 60mm slag op een 70mm cilinder met 12mm slag.
Dit op 6 bar lucht met een 100mm luchtcilinder die weer direct op de hydrauliek zuiger zit.

Reden dat ik er vanaf wil is bovenstaand beschreven ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Minimale maat trapezium draad voor 2.2 ton kracht

Bericht door DaBit »

Voordeel van zon knikarm, schaargeval, whatever is ook dat-ie steeds meer kracht gaat genereren naarmate je verenpakket verder ingedrukt word. Eigenlijk is dat ook wat je wil...

Ik kan me indenken dat een autokrik-idee nog wel wat is. Kan de aandrijfmotor daar ook vrij aan hangen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie