Kogelomloopmoer afstellen/voorspanning

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Kogelomloopmoer afstellen/voorspanning

Bericht door basje34 »

Ik heb gisteren hier toch redelijk goed gezocht 8) .
Ik kan het antwoord op mn vraag echter niet vinden.

Bijvoorbeeld een Isel kogelomloopmoer, die moet in een spanblok om de juiste voorspanning te geven.
Ik begrijp eruit dat voorspanning de druk op de kogels is ?

Hoe stel je die dan af ?
Ik begrijp dat er een inbusboutje inzit.
Maar het zal toch niet aandraaien tot ie zwaar loopt en dan een halve slag terug zijn ? :lol:

Dacht overigens dat voorspanning het op spanning trekken van de spindel is ?
Of is dat ook zo, en dus ook voorspanning ?
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Kogelomloopmoer afstellen/voorspanning

Bericht door basje34 »

Niemand die een antwoord weet ?

Stelt hier niemand zn kogelomloopmoeren af ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kogelomloopmoer afstellen/voorspanning

Bericht door hugo stoutjesdijk »

basje34 schreef:Niemand die een antwoord weet ?

Stelt hier niemand zn kogelomloopmoeren af ? :mrgreen:
Nee, hier wordt er alleen over gepraat. :lol: ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Kogelomloopmoer afstellen/voorspanning

Bericht door basje34 »

Jij bent wakker zeg... :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kogelomloopmoer afstellen/voorspanning

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of misschien een beetje melig door een feestje gisteravond. ;-)
Als ik je vraag lees, komen er bij mij een paar vragen op ( zonder die Isel constructie te kennen )
Even een paar opmerkingen die misschien verhelderend werken.
Sommige toepassingen vragen er om om de KO spil op de spannen, die komt specifiek voor bij hele lange spillen, om te voorkomen dat ze gaan zwabberen. En ik kan me voorstellen dat in extreem nauwkeurige toepassingen het ook gebeurd, plus het feit dat je bij een duwende belasting de spil zou kunnen knikken.

Dit alles staat los van de voorspanning / spelingvrij maken van de moer.
Een enkele KO moer heeft een bepaalde axiale speling, omdat dat nu eenmaal niet spelingvrij te maken is.
In sommige construkties ( en bij de meeste commerciele CNC machines ) is daarom een moer opgebouwd uit 2 moeren, die je tov. elkaar kunt verdraaien en daardoor dus die axiale speling kunt reduceren. Om daar dan ook nog voorspanning op te zetten, is iets wat kortgeleden uitgebreid bediscussieerd is, waar ze dat met of zonder schotelveren pakket deden.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8 ... en#p118447
Om die voorspanning verend te maken heeft met de onnauwkeurigheid van de spoed van de KO spil te maken.

Ik heb geen idee hoe die klemschroef bij ISEL werk, of er dan een dubbele moer gebruikt wordt die je middels zo'n schroef tegen elkaar druk of juist uit elkaar trekt maakt niet zoveel uit.

Afstellen zou je moeten doen op gevoel, de boel mag in ieder geval niet voelbaar zwaar gaan lopen, en met een meetklok zou je geen omkeer speling willen zien. ( <0.01 )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kogelomloopmoer afstellen/voorspanning

Bericht door Rob65 »

Ha,

mijn favoriete topic :mrgreen:

:mrgreen: speling is de meester van alle beweging. Als er geen speling in het systeem zit dan beweegt de boel dus niet meer.
De truc is nu om die speling zo klein te krijgen dat de boel nog wel soepel beweegt zonder al te veel speling.
Bij sommige merken staat duidelijk aangegeven hoeveel voorspanning er op de spindel moet staan maar bij de meeste merken staat helemaal niks.

Al ik bij Isel op de site kijk (http://www.techno-isel.com/LMC/Products/BmNuts.htm) dan zie verschillende moeren. Serie KM is af te stellen, maar ik zie nergens specs hoe je dat zou moeten doen.

Staat er niks aangegeven voor het afstellen dan volg je de aanwijzingen van Melige Hugo (meestal is hij trouwens Handige Hugo ;-) ): Haal de spindel los van de motor en stel de moer af, als je voelt dat de spindel iets zwaarder gaat lopen zet je 'm een klein stukje losser.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Kogelomloopmoer afstellen/voorspanning

Bericht door Linki »

Rob65 schreef:
speling is de meester van alle beweging. Als er geen speling in het systeem zit dan beweegt de boel dus niet meer.
De truc is nu om die speling zo klein te krijgen dat de boel nog wel soepel beweegt zonder al te veel speling.
Dit is geldig voor glijdende bewegingen (trapezium spindels zwaluwstaart of blok geleidingen. Maar aangezien het hier over een kogelomloopmoer gaat gelden er andere principes.

Bij rollende wrijving is speling helemaal niet nodig, sterker nog, meestal ongewenst.
En om een bepaalde stijfheid te halen is spelingsvrij ook niet voldoende, maar heb je voorspanning ( negatieve speling) nodig.

Dat goedkoop en voorspanning niet goed samen gaan komt door de benodigde kleine toleranties.




hugo stoutjesdijk schreef:
Een enkele KO moer heeft een bepaalde axiale speling, omdat dat nu eenmaal niet spelingvrij te maken is.
Er zijn ook fabrikanten die produceren voorgespannen (enkele) moeren.
Dit doen ze door de kogels met een vierpunts contact te laten roteren.
Zo weten ze hele compacte moeren te produceren die toch voorspanning hebben, en een hoog draagvermogen.



@ basje34

Bij wat ik kan zien van een Isel moer is dat er een snede in de moer zit die het mogelijk maakt om met een schroef in de behuizing de speling of voorspanning in te stellen.
Of je hierbij in axiale richting voorspanning geeft, of dat de kogels radiaal op een andere diameter gaan lopen weet ik niet.
In mijn opinie is het een compromis dat slechts geschikt is voor lichte belasting.

Stelt hier niemand zn kogelomloopmoeren af ? :mrgreen:
Jawel hoor, het benodigd koppel om de voorgespannen moeren te draaien (afhankelijk van de kogel diameter, diameter spindel, aantal omlopen) is een maat voor de voorspanning.
Het instellen hiervan kan bij sommige dubbele moeren door de dikte van de (halve) tussen schijven aan te passen.
Het gaat dan om maar kleine maatverschillen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kogelomloopmoer afstellen/voorspanning

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@Linky, je hebt natuurlijk gelijk, maar ik denk dat het niet altijd handig is om alles te vertellen. :mrgreen:
De onervaren hobbyist die daar waarschijnlijk nooit aan toe gaat komen heeft weinig aan die info, en het maakt het er allemaal niet duidelijker op.

PS. ik weet dat onze monteurs destijds de tegenlijsten van de blokgeleiding met een bepaalde voorspanning monteerden, dus ook schuivende passingen worden zonder speling gebruikt. ( met dank aan de vering van de montage bouten ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie