kogelomloopspindel vraag.

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

kogelomloopspindel vraag.

Bericht door Tonybryden »

Hallo mede forum gebruikers.

ik heb een paar vragen waar ik zelf geen antwoord op kan vinden.
wat betekent bij een kogelomloopspindel de beschrijving 1605?
Moeten de spindels op xyz as altijd gelijk zijn ..ik bedoel daarmee de spoed..
Kun je voor de x as gebruik maken van ondersteunende assen of moeten het lossen ronde assen zijn.
Deze vragen zouden mij op weg kunnen helpen bij het ontwerpen van een portaal frees
alvast bedankt voor de reacties.
Mvg tony
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door Mcgyver »

De beschrijving 1605 is eigenlijk simpel bij een kogel omloopspindle


De buiten diameter van de spil is 16mm en de spoed van de spil is 5mm

De spoed hoeft niet direct hetzelfde te zijn bij een portaal freesmachine maar het is wel prettig om dezelfde spindle's en motoren te gebruiken voor x en y , zodat alles exact hetzelfde reageert


Anders kun je problemen krijgen met verschillen in acceleratie en snelheid etc
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door Tonybryden »

Bedankt voor de info.
ik dacht zelf ook al dat het beter is om alle spindels gelijk te houden.
Wist alleen niet dat 1605 diameter en spoed was.
Nu nog een paar vragen waar ik nog niet uit ben en jullie hulp voor nodig heb.
Ronde 16mm ondersteunde assen op y as. Dat het kan omdat het mijn frees is weet ik nu.
Maar is het verstandig om ze te gebruiken.
Dezelfde assen voor de x as? Kan dat?.
Voor de z as heb ik geleidingen met 4 wagentjes en een kogelomloopspil.
Ik ga gebruik maken van usbcnc.
Mijn laatse vraag is. Waarom word er zo weinig gebouwd met een vaste brug en beweegbare tafel.
ik twijfel namelijk of ik hem ga bouwen met vaste y as en beweegbare tafel.
zou iemand mij de voor en nadelen kunnen vertellen.
mvg tony
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door skillalot »

De meeste kiezen voor een beweegbare brug, omdat je bij dezelfde buitenafmetingen van de machine meer werkbereik over houdt. Een machine van 1000mm lang, met een brug van 200mm diep heeft 800mm werkbereik, en een machine met een tafel van 500mm heeft maar 500mm werkbereik.
Voordeel van een machine met een beweegbare tafel, is dat je het met een enkele kogelomloopspindel aan kunt drijven, waar je bij een portaal eigenlijk altijd twee spindels nodig hebt. Die spindels moet je dan of met een riem koppelen, zodat ze gelijk lopen. Of je hebt een extra motor en regelaar nodig voor de extra spindel. Daar komt dan ook weer bij dat als er een motor om wat voor reden dan ook stopt, of stappen verliest, je brug scheef trekt met alle gevolgen van dien. Vaak worden de spindels met dubbele aandrijving dus alsnog gekoppeld met een riem.

Mijn persoonlijke mening, als je de ruimte hebt, kun je beter een vaste brug bouwen, dat is eenvoudiger te maken en stabieler te krijgen als een portaal.

Voor wat betreft de geleidingen:
Alles hangt af van wat je met de machine wilt gaan doen, hoe nauwkeurig je wilt gaan werken, hoe groot de machine wordt en wat je budget is. Wil je metalen gaan frezen dan geef je liever wat meer uit, ga je alleen wat licht graveerwerk doen, of wat balsa voor modelbouw dan kun je met een wat minder budget ook prima uit de voeten.
In principe zijn ronde ondersteunde assen beter als zwevende geleidingen. Omdat ze ondersteund zijn kunnen ze niet doorbuigen, mits je frame zelf ook niet doorbuigt natuurlijk. Persoonlijk is mijn ervaring wel dat de lagers van ondersteunde assen meer speling hebben dan de lagers om zwevende assen, die dus echt rondom de as geklemd zitten, en niet open kunnen buigen. Mocht je korte lengtes nodig hebben dan kunnen zwevende geleidingen nog wel eens beter uitpakken dan ondersteunde assen, mits ze dik genoeg zijn.
Als je het budget hebt, ga dan voor lineaire rail geleiding, zoals Hywin rails bijvoorbeeld.
Mijn eerste machine had ondersteunde as geleiding (16mm), en ik zou dit in ieder geval nooit meer kiezen. Het heeft al een beetje speling, en naar verloop van tijd kreeg het bij mij steeds meer speling.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door Tonybryden »

Hallo dit is info waar ik wat mee kan.
mijn frees wordt 600x400 en wil er soms ook wel wat aluminium mee fr. ezen.
Dat de twee spindels ook nog met een riem gekoppeld moeten worden wist ik ook niet.
De onderdelen worden gemaakt met de hulp van een instrument maker.
Als frame gebruiken we 80x40 profiel en de zij platen zijn gemaakt van 16mm dikte.
alle onderdelen uit aluminium worden gevlakt.
Ik ga binnenkort proberen wat foto's te plaatsen van de vooruit gang.
De z as ben ik al uit.. lijkt me ook wel het moeilijkste om te bouwen.
Nu twijfel ik over de assen...misschien toch zwevende 20mm rond..
Kan ik de zwevende assen ook voor de x as gebruiken?.

Skillalot .... kan een beweegbare tafel ook met zwevende assen ..of is dat weer een heel andere bouw proces .
mvg tony
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door skillalot »

Waar ga je je frame van maken, aluminium of staal? 16mm is geen standaard maat voor plaat materiaal. 6, 8, 10, 12, 15, 20 wel. Zwevende assen kan bij een beweegbare tafel evengoed als bij een beweegbare brug.
Ik wil niet zeggen dat je zwevende assen moet nemen, zeker als je ook aluminium wilt gaan frezen. Ik zeg alleen dat beide voor en nadelen hebben. Zwevende kunnen doorbuigen als ze te dun zijn, maar de lagers hebben (mijn mening) minder speling. Ondersteunde assen buigen niet door, maar de lagers hebben wel iets meer speling.
20mm assen zou ik niet gebruiken, ik zou dan eerder naar de 30 of hoger gaan wil je zeker weten dat de boel stabiel genoeg wordt. Ik heb hier een portaalfrees voorbij zien komen met een bereik van ongeveer 800x500, met 20mm zwevende assen. Diegene had ook last van doorbuiging. Met 30mm en een kleiner werkbereik zal het een stuk minder zijn, of het helemaal weg (lees niet merkbaar met frezen) is met 30mm assen daar ga ik geen uitspraken over doen, er zijn anderen die dat allemaal goed kunnen berekenen.
Nadeel met 30mm assen is wel weer dat de boel al wat lomper en duurder wordt als met 20mm assen, en de vraag is of je dat niet een beetje meer uit kunt geven aan 15mm hiwin geleidingen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar hiwin geniet uiteraard de voorkeur!
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door benkr »

Ben niet voor een portaal met aandrijving met maar 1 enkele (KO) spindel maar het kan zeker wel door de aandrijving naar onder de tafel te brengen, zo zijn vooral de goedkopere machine geconstrueerd.
Of je dat wilt, of het nu een bewegend portaal is of een bewegende tafel is blijft dan gelijk, je kunt beide aan de kanten scheef trekken, hoe minder goed de geleidingen zijn, hoe eerder en hoe meer, daarom heb ik zelf de voorkeur voor aandrijving aan beide zijkanten, maar dat hangt vooral van de breedte van je tafel of portaal af. Is je tafel of portaal maar 20cm breed dan zal het echt geen groot verschil uitmaken, gaat het over 2 meter dan scheelt het alles.

Je kunt dit natuurlijk weer compenseren door betere geleidingen en een zwaardere constructie maar bij een dubbele aandrijving krijg je die stabiliteit door deze constructie zo maar cadeau.

Dit verhaal geldt natuurlijk ook voor de andere assen, maar die zijn normaal gesproken al minder lang en dus automatisch stabieler.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door Tonybryden »

Frame is van aluminium profiel 80x40.
Zij platen voor brug zijn 16mm dik...was 20mm door vlakken terug gebracht naar 16mm.
Ik heb veel info gekregen van jullie waar ik over na kan denken..
Budget kan ik verspreiden over een aantal maanden..zou dus ook lineaire geleidingen kunnen zoeken met wagens.
Zoals ik al zei ...veel nuttige info waar ik mee verder kan.
Alle info welkom..
bedankt voor jullie hulp....ik zal nog vele vragen plaatsen.
Mvg tony
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door hilberth »

benkr schreef:je kunt beide aan de kanten scheef trekken, hoe minder goed de geleidingen zijn, hoe eerder en hoe meer
Een massief stuk aluminium van 600 x 400 mm scheef trekken zie ik niet gebeuren, of je moet echt heul veel speling op je geleidingen hebben. In dat geval is het probleem niet de enkele spindel, maar de geleidingen.
Ik denk dat Skillalot een punt heeft, bij een vast portaal is er geen kans op scheef trekken en kan je met een enkel spindel volstaan. Daarbij dan wel de voorwaarde dat de tafel uit één stuk bestaat, of daarop is gebaseerd.
Think it, draw it, make it.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door Tonybryden »

Hallo ik heb toch maar besloten om geen ronde assen te gebruiken.
Ik heb voor de x y z assen geleidingen met wagens.
Ook heb ik besloten om kogelomloopspillen te gebruiken boven trapezium.

De meeste spullen heb ik al in huis.
Nu mijn vraag over de besturing..
Wat bepaald de snelheid voor positie. .ik bedoel wat heb je nodig om het verplaatsen van de spindel redelijk snel plaats te laten vinden.
En voor nu me laatste vraag...kan ik op het forum wat voorbeelden vinden voor een z as.
ik krijg het maar niet gevonden.
mvg tony
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door Tonybryden »

Hallo op deze wel hele warme dag.

ik wil de wagens van mijn geleidingen geheel schoonmaken en van nieuw vet voorzien.
Nu heb ik het een en ander gelezen over het demonteren van de wagens.
Maar zit toch nog met een paar vragen..
in de wagens zitten een soort kogelkettingen waar de kogels in zitten,, kunnen deze met schoonmaken er uit vallen?.
Lijkt mij na een wasbenzine badje wel te gebeuren.
Zijn er enige tips waar ik op moet letten..
mvg tony
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door Tonybryden »

Hallo mede forum gebruikers.

Mijn portaal word 600x400 van aluminium profiel van 80x40.
Nu wil ik aan de onderkant een aluminium plaat van 600x400 er tegen aan schroeven voor stijfheid van het geheel.
Ik ga dat ook aan de zijkanten van het profiel schroeven 600x40.
nu mijn vraag ....is daar een dikte van 6mm sterk genoeg voor.
De freestafel van 12mm word beweegbaar en een vaste brug.
Hoor graag jullie mening ..
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door benkr »

Voor die plaat aan de onderkant is 4mm (bij voorkeur een harde kwaliteit) ruim voldoende, voor de beweegbare tafel is 12mm aan de heel dunne kant, 20 of zelfs 30 of 40mm is beter, let wel, dat bepaalt nu je stabiliteit in het horizontale (Z) vlak, ook hier heb je dus last van vering.

Wil toch nog een keertje terugkomen op de discussie portaal vs. verplaatsbare tafel:
wanneer je de basis van je portaal net zo diep maakt (Y-richting) als de diepte van je verplaatsbare tafel, maakt het in mijn beleving helemaal niets uit welke van beiden je kiest, je kunt ze beiden even stijf maken maar daar zijn dan natuurlijk wel (dezelfde) voorwaarden voor. Een tafel is van nature al stijf terwijl je een portaal stijf moet maken.
Maar die discussie geldt even goed voor de rest van je machine, als je kiest voor een heel stabiele beweegbare tafel dan bepaalt het frame de stabiliteit en moet die dus evenredig goed zijn, net zoals de Z-as, hier weer dezelfde discussie.

Maar de eerste afweging moet zijn wat wil ik bereiken, wat ga ik er mee doen?
Met een relatief slappe machine kun je toch betrekkelijk nauwkeurig werken maar dan moet het wel met beleid en dus langzaam (weinig materiaal per pass afnemen etc.)
Met een heel degelijke, stabiele en daardoor zware machine kun je flink rammen zonder in te leveren op nauwkeurigheid.
Mag jij zeggen welke je kiest, je bankrekening heeft en voorkeur dat weet ik zeker. Waarschijnlijk kom je ergens daartussen in uit en kom je er later achter dat je zo hier en daar toch de verkeerde keuzes hebt gemaakt. Dat is dan ook de reden dat vrijwel iedereen een tweede, derde en.......... machine maakt.

Ook ikzelf ben zo bezig, ik heb mezelf voorgenomen om jullie versie 1, 2 en 3 te laten maken en ben daarom nu zelf bezig met versie 4 maar heb niet de illusie dat mijn machine perfect zal worden, ik heb wel heel scherp wat ik wil bereiken en dat is geen absolute top machine, die is goed genoeg voor mijn doel, niet beter. (hoop ik toch)

En, eigenlijk vindt ik het ontwerpen het leukste stuk want ik heb geen idee wat ik met de machine ga doen als die eenmaal af is.

Succes met de bouw, sterkte.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: kogelomloopspindel vraag.

Bericht door Tonybryden »

Hallo bedankt voor u reactie.
Is een opspantafel van 12mm te zwak?.
t gleuf platen wie je kant en klaar kunt kopen zijn toch niet veel dikker..of zit ik er nu echt naast.
Dat ik een beweegbare tafel ga gebruiken draag deze toch niets bij aan de stijfheid van de frees.
Ik dacht dat alleen bij een vaste tafel met beweegbare brug de tafel bijdraagt aan stijfheid.
Het doorbuigen van de opspantafel word door mij dan onderschat..ik kan het me moeilijk voorstellen dat er zoveel kracht bij komt kijken.
Plaats reactie