2,5 m kogelomloop of tandriem?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door twentetwente »

Hallo, ik wil een nieuwe machine bouwen van 2,50x1,30. Kan ik die afstanden nog doen met kogelomloopsoindels? Dit ivm het doorbuigen over zulke afstanden. Of moet ik met tandriemen gaan werken? De machine hoeft niet super nauwkeurig te worden, hij zal vooral gebruikt worden voor naamborden enzo. Hoe zit het met het uitrekken van tandriemen tegenwoordig en wat voor nauwkeurigheden kun je daarmee halen?

Groeten.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door Robbie »

Hallo twentetwente,

2.5 meter kan prima met kogelomloop, reken dan wel op een diameter van minimaal zo'n 40mm, daar moet alleen al ivm de massa van de spil een heel pittige motor aan worden gekoppeld. Je kan ook met tandwiel/ heugel werken.

Groet,
Rob.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door benkr »

Op die lengte moet je wel serieus gaan denken over aangedreven moeren. De diameter kan dan wel beperkt blijven, zelfs doorhangen is geen probleem. Maar een goede tandriem of tandheugel zal de klus ook gewoon goed doen.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door twentetwente »

Mensen bedankt voor de reacties. Aangedreven moeren enzo begin ik niet aan. Dus ik denk dat het tamdriemen word. Weet iemand wat voor nauwkeurigheid daar mee te halen is?
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door skillalot »

Ga gewoon voor tandheugel. Nauwkeuriger, goedkoper, en makkelijker te maken.
Tandriemen zijn niet geschikt voor wat jij wil.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door twentetwente »

Tandheugel lijkt me nogal moeilijk te maken. Dat betekent dat er op de x as 3 motoren komen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door audiomanics »

3? Tandheugeloverbrenging is gewoon met een tandwiel op de stappenmotor, eventueel met een reductie er tussen middels twee tandriempoelies en een tandriempje. Je hebt dan aan weerszijde van de lange as een tandheugel zittten, twee dus. en die hebben dan ieder hun eigen motor..
Je zou eventueel die twee tandwielen kunnen koppelen met een stang van ca 130 maar dan kun je niet meer tandemhomen om de bank te richten.
totaal 4 motoren dus.. (Z, Y, X en X-slave)
Natuurlijk hoeven niet alle assen tandheugels te hebben, bij de Z is dat zelfs niet wenselijk. In uit-stand kun je namelijk met je pink de zaak verplaatsen, dat zou betekenen dat de kop altijd op het bed staat..
(tandheugel/tandwiel op z'n engels is rack & pinion.. kun je heel wat googlen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door twentetwente »

ja 3 en dat is dan inclusief de aandrijfmotor van de x-as. dus die komt mooi vol motoren te hangen. Lijkt me echt een moeilijke constructie. En hoe nauwkeurig is zo'n tandheugel?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door audiomanics »

Ik snap je niet.. Wil je per as drie motoren hebben? Zelf 3 in totaal is te weinig (of het moet een plasmasnijder betreffen met een aparte Z-hoogte regeling)
Maar je hebt dus 4 motoren nodig, voor iedere as 1 en bij de X-As (de lange as van 2,50m) heb je een tandheugel aan weerszijde van de brug, ieder met hun eigen motor, mits je de zaak ook nog automatisch haaks wil laten zetten middels tandemhomen..
Maar bij tandriem of schroefspindel heb je er ook gewoon vier nodig dus daar zit weinig verschil in..
(het lijkt me dat je een brug van 130+cm niet met 1 motor wil gaan sturen)

Een tandheugel is nauwkeuriger naarmate je er meer geld aan uitgeeft, maar met de el-cheapo tandheugeltjes is 1/10mm toch wel het meest onnauwkeurige.. Veel constructies hebben een zgn dubbel-tandwiel waarbij met een veer in het tandwiel de speling er uitgedrukt wordt.. Echt zero-backlash is dat niet maar het komt heel goed in de buurt.. Veel professionele houtbewerkmachines worden met tandheugels uitgerust, juist omdat die machines zo groot zijn..
Zeker voor grote machines is er echt helemaal niets mis met tandheugels op de X en Y as..
Hier een plaatje van een hele simpele constructie:
Afbeelding
En deze met reductie:
http://www.cncrouterparts.com/images/pr ... d_2014.jpg

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door twentetwente »

Hoi, wij bedoelen hetzelfde maar ik omschrijf het beetje ongelukkig haha. Maar wat vooral van belang is, wat voor nauwkeurigheid is er met een tandheugel te halen en zit daar ook backlash op?
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door keesfrees »

tandheugel - niets mis mee
Postby keesfrees on 10 Jan 2015 14:46
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=33&t=10593

aanvulling
een collega kocht onlangs een nieuwe grote protaalfrees, zelfde merk, zelfde specs
voorheen had de Y-as(brug) een spindel, nu een tandheugel
werd door verkoper ( ! ! ! !) aangeprezen als een verbetering :-/

en wat hier van te denken :
http://damencnc.com/nl/componenten/mech ... ndheugels#
R&P Drive AntiBacklash
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door audiomanics »

twentetwente schreef: wat voor nauwkeurigheid is er met een tandheugel te halen en zit daar ook backlash op?
Volgens mij schreef ik dat al... :
audiomanics schreef:Een tandheugel is nauwkeuriger naarmate je er meer geld aan uitgeeft, maar met de el-cheapo tandheugeltjes is 1/10mm toch wel het meest onnauwkeurige.. Veel constructies hebben een zgn dubbel-tandwiel waarbij met een veer in het tandwiel de speling er uitgedrukt wordt.. Echt zero-backlash is dat niet maar het komt heel goed in de buurt..
Maar als je al met de gedachte had gespeeld om tandriemen te gebruiken.. waar maak je je dan druk over.. Tandriemen zijn heel prima voor plasma's en lasers.. maar ga er niet mee frezen alsjeblieft..
Overigens, hier een plaatje van zo'n anti-backlash-tandwiel:
Afbeelding
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door twentetwente »

Sorry Kees, had het totaal over het hoofd gezien. Maar tandriemen word het dan sowieso niet meer. Denk dat ik toch maar voor tandheugels ga. Hartelijk dank voor de info.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door benkr »

Die truuk met zo'n dubbel tandwiel kun je ook doen met een dubbel stel tandheugels. Dat doet precies hetzelfde maar is veel eenvoudiger instelbaar te maken, gewoon een flinke veer die tegen de tandheugel drukt of er juist aan trekt. Instelbaar maken door de veer verder in te drukken of in het andere geval uit te trekken.
Ook zonder veer kun je op dezelfde manier de speling minimaliseren (desnoods nog een beetje extra voorspanning) en dan 2e de tandheugel fixeren tov de 1e.
Plaats reactie