2,5 m kogelomloop of tandriem?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door skillalot »

Of gewoon tandheugels nemen met schuine vertanding.
Maar voor wat naambordjes frezen is een standaard goedkope tandheugel ruim voldoende.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door clements »

Toch zou ik wel benieuwd zijn wat de resultaten met tandriemen zou zijn, zoals hier toegepast
De vrije lengte van de tandriemen is minimaal, en het systeem is denk ik ook wel makkelijk stofdicht te maken.
ASS-U-ME
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door twentetwente »

Ik ga jullie op de hoogte houden in dit topic. Misschien dat ik wel kogelomloop ga gebruiken. Zo erg doorbuigen zal het wel niet. Maar het duurt nog een paar maand voor ik begin denk ik.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door keesfrees »

ik gebruik al jaren een machine met een spindel/moer op de Y-as
slag 1700 (lengte spindel iets meer uiteraard)
D 25,4mm
nooit problemen mee ondervonden, qua slingeren dan, wel een gespannen moer die vastliep

nu wil ik de slag met 400mm vergroten, ik zou over kunnen gaan naar tandheugel maar qua constructie ben ik daar nog niet uit
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door twentetwente »

Hoi Kees, die vastgelopen moer heeft niks met de lengte te maken neem ik aan? En welke spoed gebruik je?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door assink »

Kijk anders eens naar een mechmate.
Een tijd terug stond er een bouwpakket van zo'n machine te koop in het westen van het land via het mechmate forum.
Deze machine wordt veel gebouwd in het formaat wat jij noemt en werkt met tandheugels, de machine is volledig gebouwd in staal.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door keesfrees »

6791
D25,4
spoed 25,4
dit is geen kogelomloop

het metaalkleurige gedeelte wordt met een veer aangespannen, ( draaiing om de as ) en draaide zichzelf op slot nvvt
dat heb ik heel simpel "opgelost" met een slangklem
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door Sven »

clements schreef:Toch zou ik wel benieuwd zijn wat de resultaten met tandriemen zou zijn, zoals hier toegepast
De vrije lengte van de tandriemen is minimaal, en het systeem is denk ik ook wel makkelijk stofdicht te maken.
Hier was een tijd terug een draad over op de zone.com.
De "bedenker" claimde dat de riem zo (zelfs zonder de onderriem) 0 rek zou hebben.

Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Dan zou de riem helemaal niet belast zijn en hoef je de riem aan de uiteinden niet eens vast te zetten.

Zo met een dubbele riem halveer je de rek, maar weg is ie nooit.
Het lijkt me wel heel goed hierbij dat de riem nooit doorhangt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door skillalot »

Makerstore? Gaan we daar serieus ideeën op doen voor verspanende machines? :roll:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Dan zou de riem helemaal niet belast zijn en hoef je de riem aan de uiteinden niet eens vast te zetten.
Zo met een dubbele riem halveer je de rek, maar weg is ie nooit.
Da's toch ook weer niet waar. Die onderste riem doet dienst als 'tandheugel', de tweede als 'tandwiel'. Als de twee riemen goed in elkaar passen en de onderste riem zit verlijmd aan een stijve ondergrond dan is de stijfheid iets minder dan het stuk vrije lengte, maar niet heel veel minder.

Ik vind het wel een snuggere constructie. Voor een freesmachine zou ik me eerder druk maken over de speling dan over de stijfheid, en het zou me ook niks verbazen als je met deugelijke riemen een stuk duurder uit bent dan met kogelomlopen of tandheugels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door Sven »

Daar heb je een goed punt Bart. Is de boel in deze opzet idd verlijmd? Ik ging er van uit dat ie aan de uiteinden vastzat en meer niet.

Maar bij de aandrijving die op zone.com werd gepresenteerd was er geen onderriem.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door DaBit »

Dan is het dus ook niet deze. En die speling zou ook wel eens reuze mee kunnen vallen als je de boel een beetje opspant.

Grote nadeel is wel dat het gevoelig is voor rotzooi. Er moeten geen spanen tussen die riemen komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2,5 m kogelomloop of tandriem?

Bericht door clements »

je zou de spanen/stof wel redelijk uit de buurt kunnen houden door een huisje om de motorunit heen te bouwen. Met 2 vegertjes erop.
Nadeel blijft wel, als er eenmaal urrie tussen de riemen zit, dan komt het er niet makkelijk meer uit.
ASS-U-ME
Plaats reactie