Tolerantie astap kogelomloop

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Tolerantie astap kogelomloop

Bericht door Damocles »

Hallo iedereen,

Ik kreeg een nieuwe Chinese kogelomloop binnen (uit Duitsland).
Even snel de astappen opgemeten en ik meet 14.94 tot 14.98 op de vaste kant, 15mm nominaal natuurlijk.
En ook een 14.96 op de losse kant.

Ik verwachte een tolerantie g7(-7 à -28µ), in het slechtste geval ondergrens h8 (-33µ) of zo.

In de Hiwin catalogus vind ik -4 tot -12µ als specificatie. Die Chinese kwam met -50 afgerond.

Niet het einde van de wereld, zeker voor de prijs, en met een drupje loctite en het feit dat die toch vooral axiaal op zijn plaats moet blijven overleven we dat wel.

Ik was alleen benieuwd of er nog anderen dit nagemeten hebben? Of eventueel een losse fit gemerkt bij het monteren?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tolerantie astap kogelomloop

Bericht door DaBit »

Stop 'm in Chinese BK/BF blokken, en in het ene lager gaat-ie soepel doorheen terwijl het in het andere lager een perspassing is :lol:

Als het je stoort kun je het misschien nog wat verder afdraaien en een sleeve monteren?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tolerantie astap kogelomloop

Bericht door assink »

Ik had zelf persoonlijk verwacht dat het een h6 passing zou zijn. Dit is een veel voorkomende losse passing voor kogellagers, teken deze ook zelf regelmatig in. Maar goed dat we niet over vorm en plaats toleranties gaan beginnen, want beide lagerzittingen moeten behoorlijk goed in lijn liggen volgens specs :roll:
Ik denk persoonlijk niet dat die de maat van de astap een probleem vormt, denk dat de concentriciteit en paralleliteit van de lagerblokken voor grotere problemen zorgen ;-)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Tolerantie astap kogelomloop

Bericht door Damocles »

Hoe kleiner het cijfertje, hoe duurder natuurlijk. Dus ik had niet verwacht dat ik zo iets in huis zou krijgen.

Vorm en plaats is nog iets heel anders natuurlijk. Daar had ik gisteren geen tijd meer voor om op te meten. Hopelijk valt dat wel mee want zou inderdaad een groter probleem zijn.

Zoals ik al zei was het eerder uit nieuwschierigheid.
Ik zie ook dat er geen toleranties op de tekeningen van bij de Chinees staan dus vermoed ik dat dit wel binnen de toleranties valt :lol:

Afdraaien en een busje kan, hoewel dat een probleem is met de schroefdraad, maar ik heb al zo weinig tijd dus zullen we het zo maar monteren en we zien wel als er zich een probleem voordoet.

Edit:

Daarnet een berichtje terug gekregen van de verkoper.
Ze draaien alles op 14.97 +/-0.015 omdat er "mensen" zouden geklaagd hebben dat ze de lagers niet gemonteerd kregen. :lol: .
Wat was het ook al weer, voor elke oplossing bestaat een probleem? :roll:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie