Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door Fredsan »

Ik ben op zoek naar een leverancier die een kogelomloop spindel (incl. kogelomloopmoer) met eindewerking volgens klant specifieke wensen kan leveren?

Ik zoek een nieuwe omloopspindel voor m'n BF20L. Ooit begonnen met spindels van de bekende leverancier van Ebay, maar vond die te veel backlash hebben. Daarna op Ebay bij de zelfde leverancier de spindels met de double nut besteld, die waren zo krom als een banaan, de eindbewerking was scheef aangezet, de afstand houders tussen de moeren waren waardeloos, oftewel onbruikbaar.

Vervolgens naar een bekende leverancier in Nederland, de Isel spindels op maat laten maken. Helaas ook hier de eindbewerking scheef aangezet. De (afstelbare moer) heeft 0.2 to 0.3 mm backlash. Wat ik ook doe ik krijg het niet afgesteld onder de 0.2mm. Alles gecontroleerd, askoppeling gecontroleerd en vervangen. De vast lagers vervangen (deze geven nu minder dan 0.01 backlash), maar krijg het niet goed.

De kogelomloopmoer van Isel is instelbaar, maar als ik deze te strak afstel, voel je de kogels knarsen, waarschijnlijk ook omdat de spindel niet recht is, en nog steeds is de backlash dan minimaal 0.2 mm. De moer uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, maar blijft te veel backlash houden. Zelfs een nieuwe kogelomloopmoer gekocht, om uit te sluiten dat ik de oude moer beschadigd had door deze te strak af te stellen, maar ook deze moer geeft 0.2 tot 0.3 mm backlash.

Ik sta op het punt om het op te geven. Er moet toch een betrouwbare leverancier in Nederland zijn die een behoorlijk merk kan leveren (Hiwin, SKF of beter)? En een goede eindbewerking kan uitvoeren.

In eerste instantie zoek ik een spindel met moer voor de Y-as. Als deze goed is dan volgt de bestelling voor de X + Z as.

Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door Markus »

Hoe meet je precies de backlash en wat voor motor koppelingen gebruik je ?

Greezt,

Markus
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door Fredsan »

Ik meet de backlash van de omloop spindel dmv Sino glaslinalen die ik op de machine heb gezet. De backlash van de vast lagers meet ik met een Mitutoyo meetklok. Ik heb askopellingen gebruikt van Stappenmotor.nl, damencnc, ebay (totaal 4 verschillende koppeling). De askoppeling slipt absoluut niet, en er zit ook geen spelling in.

Spindel is 16mm met 4mm spoed.

Als ik met de hand een heel klein stukje aan de askoppeling draai, zie ik de spindel draaien, maar de moer staat still. Ik kan de as tussen de 15-20 graden draaien zonder dat de moer beweegt.

Via de PC test ik als volgt: Ik gebruik de aansturing van Centroid Acorn. De Nema34 Closedloop steppers van Leadshine (hardware-cnc). Met de MPG draai ik de as een paar cm heen en weer. Zet vervolgens de teller van Sino op nul, en draai een paar pulsen terug met de MPG. Pas na 0.2mm zie ik op de Sino teller dat er beweging in zit. Voor de zekerheid ook een meetklok op de as gezet, en die geeft exact de zelfde backlash aan. Stappen instelling in Acorn zijn correct, alles is meer dan dubbel gecontroleerd. Ik ben al 4 maanden aan het zoeken, machine meerder malen uit elkaar gehaald, gecontroleerd op slijtage, of spelling op plekken die ik niet zou verwachten, etc maar alles zit goed in elkaar. Het gaat echt fout met de kogelomloopspindel.

Als ik de tafel van de machine haal, en ik draai de as met de hand, dan zie je duidelijk dat de omloopspindel een kleine slingering heeft. Op het uiteinde meet ik 0.53 mm tussen hoogste en laagste punt. Dat is op een afstand van ongeveer 30 cm van de vastlagers. Ook de vast lagers al meerdere keren verwisseld. Ik heb FAG en SKF geprobeerd, 7201 en 6201 series.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door Markus »

Als je iemand kan vinden met inductie verhitter zoals bijvoorbeeld deze

https://www.idtools.eu/nl/product/iduct ... gKQEvD_BwE

Dan kunnen de uiteinden van de spindel makkelijk en nauwkeurig zacht gemaakt worden, En dan kan iemand met een draaibank het vrij gemakkelijk op maat voor je maken

Wat je ook kan doen is een paar mm van de spindle af slijpen, al weet ik niet hoe diep Isel spindels gehard zijn

https://www.youtube.com/watch?v=_Jc_E7Yam9s



Hier een leverancier van Hiwin kogelomloop spindels

https://www.cnc-shop.mobasi.com/Mechani ... 10_58.html

Er was ooit een bedrijfje in Engeland die heel goed was in het op maat maken van spindels , mensen hier op het forum hebben hem gebruikt om Emco spindels na te maken

Zap automation in de UK levert Gten en TBI spindels ook geslepen en ook in de betere tolerantie C5, ik kan echter niets vinden over voorspanning (bij mobasi wel)

https://www.zappautomation.co.uk/catalo ... s/id/8950/

Maar goed met Brexit om de hoek, moet je snel zijn want anders invoerechten ? of andere obstakels ?, wie het weet mag het zeggen


Greezt,

Markus
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door ruudderooy »

Als jij over 0.01mm begint dan heb je echt eigenlijk c3 spindels nodig om het beter te krijgen, want ook al krijg je met c7 voorgespannen moeren minder backlash dan heeft de spindel zelf op 300mm verplaatsing al 0.05mm afwijking.
hwin tbi en thk, iko, bosh retrox, skf kunnen allemaal c3 spindels leveren, maar ga niet schrikken van de prijs. volgens mij beginnen de moeren alleen al ergens richting de 300+euro and dan zijn de spindels geslepen (c5 overigens ook)
en dan komen toleranties veel nauwkeuriger anders gaat het vast lopen, en de vraag is of het zijn heeft met de rest van jou mechanica?
Ik sta op het punt om het op te geven. Er moet toch een betrouwbare leverancier in Nederland zijn die een behoorlijk merk kan leveren (Hiwin, SKF of beter)? En een goede eindbewerking kan uitvoeren.
en bij de merken hoef je niet meteen te verwachten dat de duurdere beter zijn.
wij hebben een jaar geleden onderzoek naar kogel omloop schoentjes gedaan bij 4 fabrikanten, hwin,iko,thk,bosh waarin hwin de goedkoopste was dan iko dan thk dan bosh voor de gelijding di wij hebben getest waren de low friction varianten met een kooitje voor de kogels lager iko week 5% af van spec hwin ongeveer 8% bosh 20% en thk 50% (slechter dan catalogus) onderzoek mag ik niet publiceren maar was met TU eindhoven, MIpartners en ASML.

en de opgegeven specs waren van IKO en Hwin ook ongeveer 50% lager dan van de andere merken ,iko gebruikt maar 2 kogel baantje ipv van 4 bijnde andere merken. e de prijzen ware van hwin 1x van iko 2x van thk 4x en bosh 5x zo hoog!
om even aan te geven!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door serum »

Er bestaan ook niet geslepen c5 spindels, oa tbi heeft deze. Zelf erg goede ervaringen met tbi. Maar iedere fabrikant heeft verschillende spindels /moeren met verschillende omloopsystemen. (intern / extern en ook weer op verschillende manieren)

Ook c3 kent tegenwoordig een combinatie van gerold/geslepen. (productieoptimalisatie)

Volgens mij gebruikt een hiwin 1605 ook maar 3 circuits. Ze hebben, zoals ieder merk, ook uitvoeringen met een ander omloopsysteem en variatie in het aantal circuits.

Tbi gebruikt in de dfu moer ook 4 circuits voor een 1605/1604.

Wil je geen omkeerspeling, kies dan de P1 preload of hoger. Voor een bf20 is P1 prima.
Dit is de voorspanning, in dit geval geregeld door marginaal grotere kogeltjes. Voorspanning kan ook geregeld worden met twee tov instelbare moeren.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door Fredsan »

De 0.01 mm is de backlash die ik nu maximaal op de vastlagers heb. Ik ben meer dan tevreden als ik een kogelomloopspindel met max 0.05 mm kan vinden. De Centroid Acorn heeft meer dan prima opties om backlash op te vangen. Echter 0.2 mm of meer is te veel om daar behoorlijk mee te werken.

Ik begrijp dat de betere spindels niet goedkoop zijn. De Isel spindels voor X en Y samen waren incl eindbewerking, toebehoren, extra onderdelen, etc ook bijna 1000 euro. Voor dat geld mag je toch iets bruikbaars verwachten.

Ik zoek dus niet alleen een behoorlijk merk, maar een leverancier waar ik de hele boel op maat kan bestellen.
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door thebigbozz »

Misschien niet helemaal wat je zoek aangezien je een Nederlandse leverancier zoekt.
Toch wil ik je deze leverancier meegeven: https://nl.aliexpress.com/store/1797664 ... 439dPq7MrQ
Zelf heb ik 1605 c5, gerold met enkele moer. En ook nog 2505 c5 gerold en enkele moer.

Backlash is bij mij over de gele constructie 0,02mm. Plus ook dat de spoed ook echt klopt. Dus als ik 300mm verplaats dat dit ook echt zo is. Dit was vooral het probleem met mijn chai spillen.

Voor de rest was mijn eindbewerking prima and ze dachten nog mee ook.

Groeten,

Mark
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door Fredsan »

Het hoeft geen nederlandse leverancier te zijn, maar is wel makkelijker ivm ophalen van de spindels. Zodat er geen smoesje gebruikt kunnen worden dat de spindels tijdens vervoer krom zijn geworden. Ik bestel absoluut niet meer bij bekende chinese leverancier op Ebay.

Inmiddels heb ik wat mailtjes uitgestuurd, wacht nu op antwoord, maar hoor graag nog meer tips over goede leveranciers.
Leo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2021 22:24

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door Leo »

Zoek eens bij GROB.com uit Duitsland
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door FreesKever »

Leo schreef: 24 dec 2021 20:48 Zoek eens bij GROB.com uit Duitsland
Ja, ik denk dat ie daar 2 jaar later idd nog steeds op een linkje zit te wachten...

"Een bekende leverancier" die Isel spindels levert (op maat).
Klinkt als DamenCNC.

Voor zover ik weet is dat best een serieus bedrijf. Als die een Isel spindel leveren die zo slecht uitgeleind is dan hebben ze duidelijk een fout gemaakt en volgens mij krijg je dan gewoon een nieuwe.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door benkr »

Ik heb al diverse machines gebouwd met spindels overal vandaan, van direct uit China tot bij JVE die ze uit oude machines sloopt, tot mede forum leden die ze niet gebruikten etc. etc.
Ik heb wel kromme spindels uit China gekregen, maar echt nog nooit spindels met speling op de KO moer of zoiets, dus ik heb heel erg mijn twijfels bij jouw verhaal, net zoals bij het feit dat iemand met een draaibank scheve schroefdraad op een spindel kan fabrieken, dat zou hooguit kunnen met een handtap (snijblok) maar dat zal geen enkele zaak voor je doen en verkopen, dat doen met een draaibank gaat veel eenvoudiger en nauwkeuriger.

Ik zou bijna zeggen zet heel je handeltje in je auto en kom bij mij langs. Dan lossen we het samen op, maar ik begrijp dat dat geen optie is.
Wat wellicht wel zou kunnen is dat een mede forum lid met verstand van zaken bij jou langs komt en dat jullie samen uitvogelen wat er nu wel precies aan de hand is. Wellicht leest dat ene mede forum lid nu wel mee en meldt die zich binnenkort wel bij je.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door hugo stoutjesdijk »

viewtopic.php?p=200985#p200985
volgens mij is het probleem al een jaar of 2 opgelost. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gezocht: Leverancier van kogelomloopspillen met eindewerking, die aan partikulier levert

Bericht door benkr »

Okee, dan houdt het op denk ik, ik heb helemaal niet op datums gelet.
Plaats reactie