Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb na wat werk de freesmachine op mijn werkkamer gekregen (tweede verdieping) en tijdens het transport is er een boel van het smeermiddel verloren gegaan. Nu wil ik hem uiteraard goed gesmeerd houden en vraag me af, wat voor smeermiddel gebruiken jullie of adviseren jullie voor de BF30 freesmachines?

En aanvullende vragen, om niet alleen te weten wat maar ook waarom:
- Wat maakt dat middel geschikt voor deze toepassing?
- Waarin is het anders dan lager smeermiddel? (hoort een beetje bij de vorige vraag)
- Met wat voor interval smeren jullie?

Voor de visueel ingestelden hier (zoals ik) een paar plaatjes van de nieuwe machine op zijn plek:

6 bouten in de muur (M8 140/50 keilbouten) waarvan 4 voor het supportframe en 2 voor de bovenkant van de machine
Afbeelding

Een paar bussen gedraaid zodat de machine iets van de muur af komt (zodat het Z-as wiel comfortabel bediend kan worden)
Afbeelding

Het frame bevestigd aan de bouten
Afbeelding

En de machine op zijn plek
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door serum »

Ik ben zelf meer van de chemische ankers :) Keilbouten heb je zulke logge kraters voor nodig. Daarnaast moet je als de sodemieter een spanenbak monteren, want die heb je anders gegarandeerd door je hele huis heen liggen. En hoe tolerant je Engeltje ook is, ik moet echt toegeven dat een spanenvanger een 1e vereiste is voor een goedlopende langdurige relatie met je ega. (en koelkastmagneten, maar daar hebben we het nog wel over).

Als smeermiddel gebruik ik van , ik meen, Shell tellus, minimale slipstick. (weet niet of je bekend met dat verschijnsel) Vooral de Z-as heeft ermee te kampen. Detijds 3 liter van overgenomen van een forumlid, maar weet niet meer wie. Je doet vrij lang met dat spul, ondanks dat ik het geregeld op mijn machines doe. (ook tegen corrosie btw)

Puike klem!

Die wielen, zijn die gemonteerd aan een platte strip? (niet dat ze nog veel doen met die bouten)

Wanneer worden die handwielen vervangen door een forum-gerelateerde oplossing? (serieus, CNC is zo fijn)! Daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen..
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor je reactie, de gaten waren inderdaad best groot (14mm) maar met een hamerboor stelt dat niet veel voor. Een spanenbak en verdere behuizing staan op de to-do lijst, ik heb een paar teststukjes gemaakt (in afwachting van toolholders) en heb het inderdaad gemerkt. T is natuurlijk niet anders dan met de cnc frees die ik heb staan!

Dat smeermiddel ga ik naar kijken (of vergelijkbaar)

Ja ik vond dat bij de nieuwe machine ook gelijk een fatsoenlijke machineklem moest komen. Het is een vertex VMC4

Die wielen zijn gemonteerd aan een stuk koker van 20x80mm, ze zijn niet nodig als hij daar aan de muur vast staat maar is wel handig als ik, bijvoorbeeld bij de CNC ombouw, aan de achterkant wat wil doen en er beter bij wil komen.

CNC conversie is toekomst, eerst de delta 3D printer afmaken! Het vraagt ook wel wat investering, moet daarom toch echt even keuzes maken en vooral volgorde bepalen. Als ik hem ombouw naar CNC ga ik er clearpath servo's op zetten.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door janplastiek »

ik hoop dat je geen resonantie door heel je huis krijgt, de machine trilt en zoemt en dit kan je door de machine vast te bouten, als een klankkast van een gitaar versterkt worden :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door javanree »

Shell Tellus is hydrauliek olie. Ja je hebt weinig stick-slip , maar daar staan een hoop nadelen tegenover. Het is oa de pest voor je lak en tast diverse soorten kunststof aan.

Shell's leibaanolie zit in de Tonna reeks. Maar een ander merk kan net zo goed zijn. Ik zou vooral naar de viscositeit kijken, VG68 is redelijk universeel bruikbaar voor draai- en freesbanken, zowel bij zwaluwstaart als lineair geleidingen.
Alex.hobby
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 nov 2009 15:29
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door Alex.hobby »

Castrol Magna BDX68 of ander merk, zolang het maar 68 is. Dat is leibaanolie. Heel belangrijk dat er een oliefilm blijft staan.
Alex, professioneel hobbyist
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door Breaker »

Ik weet dat die dingen er eigenlijk zijn om in onberispelijke en ongeopende staat te laten, maare... Wat staat er in de handleiding?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door stef stuntpiloot »

Mannen kijken toch niet in handleidingen?

:lol:
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door stef stuntpiloot »

De handleiding zegt:
Lubricate all slideways lightly before every use. The leadscrew must also be lightly lubricated with lithium grease
Er wordt dus een richting gegeven voor de leadscrews maar er wordt niets geadviseerd voor de "slideways"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stef stuntpiloot schreef:De handleiding zegt:
Lubricate all slideways lightly before every use. The leadscrew must also be lightly lubricated with lithium grease
Er wordt dus een richting gegeven voor de leadscrews maar er wordt niets geadviseerd voor de "slideways"
Dat betekend dat ze er van uit gaan dat iedereen die met een machine om kan gaan ook wel zo slim is om te begrijpen dat de leibanen met leibaan-olie gesmeert moeten worden. :lol:
Dat verkopen ze bij ons ook gewoon onder die noemer, dat is dan iets met 68 in het type nummer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door stef stuntpiloot »

Klopt, maar ik was niet bekend met die naam. Het is doorgaans zo dat de juiste termen kennen het halve werk is (of 80% van het werk). Ik ken de Engelse termen maar niet de Nederlandse.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stef stuntpiloot schreef:Klopt, maar ik was niet bekend met die naam. Het is doorgaans zo dat de juiste termen kennen het halve werk is (of 80% van het werk). Ik ken de Engelse termen maar niet de Nederlandse.
Dat klopt helmaal, er worden hier ook veel te veel wazige engelse termen gehanteerd, en als iemand ze probeert te vertalen, moeten we gaan klopboren wanneer ze peckdrilling zeggen.

( al vind ik klimmend als term voor meelopend frezen ook niet verkeerd, maar conventioneel zegt dan weer helemaal niets )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Beste smeermiddel voor zwaluwstaart geleidingen

Bericht door tantan »

Plaats reactie