Tolerantie krimppassing

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lukylus

Tolerantie krimppassing

Bericht door lukylus »

ik zou een krimppassing willen maken in ijzer (bus opwarmen,as in diepvries) de bus is Ø35mm.x50mm met een gat van Ø16mm, wat zou de diameter van de as moeten zijn om een zeer stevige verbinding te verkrijgen, mag nooit meer loskomen. bestaan er ook tabellen van? Dank bijvoorbaat
lukylus
a van z
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mar 2007 15:59
Locatie: velserbroek

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door a van z »

lukylus
weet niet wat voor krachten erop het asje komen,maar ik denk als je 6 tot 8 honderdste aan houd is dat wel genoeg denk ik.
Gebruikersavatar
Testa-Rossa
Berichten: 358
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:38
Locatie: Groenlo, Achterhoek
Contacteer:

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door Testa-Rossa »

Klik

Afhankelijk van de maten, je kan als je wil ook de verschiltemperatuur nog berekenen voor spelingsvrije montage.
De wijzen komen uit het oosten, maar de slimsten ut de Achterhoek!
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door bartL »

@lukylus:
Ervanuitgaande dat de naaf exact Ø16mm is, moet de as 16,02mm worden.
Naaf verwarmen naar 1145 graden dan zou de as er met een speling van 0,016mm er zo in moeten vliegen.
Het max over te brengen koppel bedraagd dan 100Nm.

Bart
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door veteq »

Vaste passingen gaan op o,oox gebied..... zeker geen o,ox voor zulke kleine diameters.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door Linki »

Kijk eens op Tribologie.nl onder As/Naaf verbindingen,

http://www.tribologie.nl/sub23.htm

Alleen even invullen en op SOLVE klikken.

Succes
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door EyEleSS »

Dat is een pers passing..das even een heel andere cake.. Dat betekend dat je de as er droog in perst zonder verwarming..

Een krimp passing doe je met hitte en gebruik je het krimp/uitzet coef. van het matriaal.. Die 16,02 bij 16.00 van bartL klopt wel.. Vraag is alleen heb je het gereedschap om egaal te verwarmen naar ruim 1100 graden?
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 08 aug 2010 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd, gebruik de reageer knop
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door veteq »

Denk dat de 1100 graden van Bart een grap was, dit om aan te geven dat 0,02 veels te veel is voor een as van 16mm.
Stel dat je het 1100 graden verwarmd, dan zal bij afkoeling de optredende spanning erg groot worden, de vraag is of het materiaal hierna nog enige vorm van externe belasting aan zal kunnen.
Volgens mij zijn er alleen vaste, losse of overgangs-passingen, krimpen of persen is een manier van bevestiging.

In het Roloff Matek machine onderdelen boek staan enige voorbeeld berekeningen, bij kleine assen is het gekozen tolerantie gebied zeer klein, mits een vaste passing gekozen is.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door Linki »

@EyEleSS,

Goed dat je even het verschil tussen een pers passing en een krimp passing uitlegt.
Maar de benodigde berekening voor beide passingen is toch echt het zelfde.

daarom staat het ook onder:As-naafverbindingen
Persverbinding / krimpverbinding

@lukylus Vraagje?
Is krimpen echt nodig? kan je niet met lijmen volstaan, gezien de lengte van 50 mm van je verbinding.

Met Loctite 620 kan je al een koppel overbrengen van 482 Nm bij de genoemde afmetingen.
Laatst gewijzigd door Linki op 08 aug 2010 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door veteq »

Heb een keer met de hand een berekening gemaakt voor een asje van 3 mm waar een busje met een blind gat over geschoven moest worden, het koppel dat de vaste passing moest opnemen was slechts 0,08 Ncm.
De verbinding was niet gesmeerd, ik had gekozen voor een as-stelsel passing, waarbij de tolerantiegebied van het gat maximaal 0,003mm mocht zijn.

Was het gat te klein, dan zou het materiaal het begeven, was het te groot dan kon het koppel niet overgedragen worden.
Wel zal dit tolerantie gebied groter worden naarmate de diameter groter wordt, er is dan immers meer oppervlak om de kracht op af te zetten, de spanning is dan lager.

Het grappige is dat ik hierna de setup in SolidWorks heb getekend en een FEA analyse er op los gelaten heb, spanningen kwamen precies overeen.
Laatst gewijzigd door veteq op 08 aug 2010 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door EyEleSS »

Linki schreef:@EyEleSS,

Goed dat je even het verschil tussen een pers passing en een krimp passing uitlegt.
Maar de benodigde berekening voor beide passingen is toch echt het zelfde.

daarom staat het ook onder:As-naafverbindingen
Persverbinding / krimpverbinding
Excuseer Linki je heb gelijk..Zat door mijn tabellen en matriaal boeken heen te kijken en haalde het door elkaar..
En met je lijmoplossing ga ik mijn voordeel is proberen..heb een vergelijkbaar iets.. Dank U
Laatst gewijzigd door Erik op 09 aug 2010 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door Linki »

http://alexandria.tue.nl/repository/fre ... 605847.pdf

In bovenstaande link een PDF met uitleg over krimpverbindingen en ook een tabel.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Tolerantie krimppassing

Bericht door veteq »

Precies Linki, dat is die berekening, gaaf om te zien dat je de toppen weer wegdrukt.
Plaats reactie