Hiwin H15C - Monteren vetnippel zijkant

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Hiwin H15C - Monteren vetnippel zijkant

Bericht door maartenvd84 »

Hallo,

Ik heb plannen om de OpenSource portaal frees na te bouwen.
Om budgetaire en andere redenen, ga ik eerst eens proberen de Z-as over te nemen op mijn bestaande 'rommel-CNC' :-)
Na het clean-topic door te nemen (https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192) kwam ik onderstaande instructies tegen die an-sich helder zijn, maar door het lezen van de handleiding er toch nog een vraag bij kwam:
1) Wagentjes Z as prepareren:
Handleiding: lubricating_ instructions.pdf van Hiwin.
LEES EERST DE HANDLEIDING VAN HIWIN GOED DOOR!
1. Wat wil men zeggen met met:
A side lubrication connection should be fitted not on the reference side, but on the opposite side (pg 7).
Hiwin_H15C_Lubinstructions_Side.PNG
Pen d = 2,5mm verhitten, daarna gaatje smelten/prikken met de hete pen d = 2,5 mm. Niet boren ivm gevaar
dat plastick chips in het mechanisme komen.
Meteen stoppen nadat je door de eerste wand bent,
(zie Hiwin document lubricating_ instructions.pdf (blz 8 ).
2. Ik verkies geen wagentje te verkwisten door hier fouten te maken dus toch nog enkele vraagjes:
- hoeveel mm diep moet je gaan ongeveer --> welke indicatie ga ik hebben dat het diep genoeg is?
- hoe warm moet die pen - Ik zal een nagel gebruiken waarvan ik de punt zal afknippen - zijn? Enkel seconden in het vuur en dan prikken, of een gloeiende spies? :-)

Bedankt!
Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hiwin H15C - Monteren vetnippel zijkant

Bericht door Kjelt »

Ja dit vond ik zelf ook een van de lastigere dingen.

Met referentie zijde doelen ze op de referentie kant van de lineaire rails. Die heeft een kant waar de pijltjes heen staan geloof ik maar check in de handleiding die is geslepen en kun je tegen een referentiezijde leggen van bv de balk waar je hem op monteert.
Helaas hebben wij als hobbieisten meestal niet de beschikking over zo'n voorgeslepen of gefreesde referentie zijde en lijnen we de rails zelf maar zo goed en kwaad als het gaat uit ;-)

Wat betreft het gaatje.
Je kunt het begin eerst even kort boren maar niet te diep, max 2 mm ofzo dan heb je de aanzet, spaantjes verwijderen en dan met een hete pin of achterkant boortje steeds even kort stukje erin, schoonmaken en dan met een USB microscoop kijken of je er al doorheen bent. Je ziet op dat moment een klein kanaaltje en glanzend plastick.

Ik heb geen idee meer hoeveel mm het totaal was.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hiwin H15C - Monteren vetnippel zijkant

Bericht door Kjelt »

Hier een fotootje wat je kunt verwachten als je steeds beetje bij beetje verder gaat.
In mijn eerste pogingen was dat gewoon boren omdat met een soldeerboutpunt ik er dwars doorheen was gegaan.

Opeens "opent" het plastick zich dan en zie je dus de opening van het kanaaltje.
Bij mij zie je ook wat boor"gruis"op de bodem. Dat wil je dus niet in je kanaaltje hebben.
Dus stoppen voor je bij het kanaaltje bent en de laatste 0,1mm even doorsmelten (makkelijker gezegd dan gedaan).

Mocht je er nou doorheen zijn (zoals bij mijn eerste poging) geen paniek, kanaal afdichten met thermische lijm of een instelboutje of afgezaagde nylon boutje zoiets dergelijks.
Kanaal opent.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Re: Hiwin H15C - Monteren vetnippel zijkant

Bericht door maartenvd84 »

Helaas hebben wij als hobbieisten meestal niet de beschikking over zo'n voorgeslepen of gefreesde referentie zijde en lijnen we de rails zelf maar zo goed en kwaad als het gaat uit
Inderdaad. Dus ik kan dit gewoon negeren.
of achterkant boortje steeds even kort stukje erin
Was ik ook net op uitgekomen, in de zoektocht naar een nagel met perfecte diameter van 2,5mm :-).
... schoonmaken ...
Wat moet ik daar bij voorstellen? Stofzuiger bij het gaatje van 2,5mm houden? Of mijn hogedrukreiniger er even tegenaanzetten :-)
... en dan met een USB microscoop ...
Zit nog niet in mijn arsenaal, maar moet ik misschien even aanschaffen (al lees ik dat dit meestal niet veel voorstelt, tenzij je uiteraard stevig spendeert).
Bij toeval staat er eentje in promotie bij een 'dagaanbieder' beginnende met iB*** zie ik.
Welke gebruik je zelf?
Dus stoppen voor je bij het kanaaltje bent en de laatste 0,1mm even doorsmelten (makkelijker gezegd dan gedaan).
LOL. 0,1mm is de preciesie die ik verwacht van mijn machine, maar niet van mijn handwerk :-)
But I get the point: slow and precise! Vaste hand, en niet te veel koffie :P
Foto
Dus het doel is die kogeltjes zichtbaar te hebben (het spoor waarin ze lopen). Correct?
Op het boorgruis na dus een goede uitvoering.

Spijtig dat Hiwin niet één van die zijkanten reeds opengemaakt heeft en er een schroef in steekt zoals aan de voorkant van het wagentje...

Héél erg bedankt voor de ondersteuning. Aangezien mijn Z-as meer gaat kosten dan mijn volledige huidige machine, ben ik graag voorzichtig :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hiwin H15C - Monteren vetnippel zijkant

Bericht door Kjelt »

maartenvd84 schreef: 26 jun 2021 12:31 Inderdaad. Dus ik kan dit gewoon negeren.
Dat weet ik niet, misschien zitten er aan die kant geen kanaaltjes maar dat zou me verbazen.
Wat moet ik daar bij voorstellen? Stofzuiger bij het gaatje van 2,5mm houden? Of mijn hogedrukreiniger er even tegenaanzetten
Oefening voor een hartchirurg, speld pakken in plastick spaan prikken en oppakken, of micropincet of even op zijn kop houden en kloppen en hopen dat het eruit valt en anders tja, ik heb zelf ook niet 100% alles kunnen verwijderen daarom het advies te boren tot vlak voor het kanaal dan is het kanaal nog gesloten en kun je met perslucht (of uit spuitbusje van 2€ bij de action) schoonblazen en dan smelten laatste stukje
USB microscoop ...
Zit nog niet in mijn arsenaal,
Welke gebruik je zelf?
Eentje uit 2014 ofzo komt niet zo nauw, ik heb er eentje die heeft zo'n focus draai schijf. Altijd handig voor bv een tekenbeet is het echt een teek of alleen een muggebeet of weer zo'n metaalsplinter :mrgreen:

Dus het doel is die kogeltjes zichtbaar te hebben (het spoor waarin ze lopen). Correct?
NEE ! Absoluut niet, dit is een heel klein zijkanaaltje voor het vet die uitmondt in het grotere kanaal met de kogeltjes. In dit vetkanaal horen en passen geen kogeltjes, dan is er echt iets goed kapot gegaan.
Spijtig dat Hiwin niet één van die zijkanten reeds opengemaakt heeft en er een schroef in steekt zoals aan de voorkant van het wagentje...
Helemaal mee eens, dan wordt het wagentje 2€ duurder so what.
Succes!
maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Re: Hiwin H15C - Monteren vetnippel zijkant

Bericht door maartenvd84 »

Merci!!!!
Ik geef nog wel een reactie hier als het gelukt (of niet gelukt :mrgreen: ) is.
Maar eerst nog wat materiaal in huis halen en mezelf bedwingen om het niet te doen zonder de juiste tools :lol: .
Prettig weekend nog!
Plaats reactie