Volgelopen frees

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Volgelopen frees

Bericht door benkr »

Vandaag weer eens een keer flink aan het spanen maken geweest, ging voortreffelijk goed mag ik wel zeggen.
Ik heb gisterenavond een ontwerp gemaakt van een motor adapterplaat voor een motor (de Sangmutan van Hainjedaf) voor op mijn Emco 8 en dat vanmiddag lekker gefreesd. Ging helemaal goed op het maken van 4 diepe sleufgaten na, daar had ik de nozzels van de minmaalsmering niet echt goed diep in de sleuf gericht, na zo'n anderhalve sleuf had ik dan ook een vol aluminium staafje in plaats van een frees van 8 mm. En zo massief er omheen heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen. Omdat het een echt goede en dure frees is, met een speciale coating voor aluminium wil ik hem ook niet meteen afdanken.
Daarom aan jullie de vraag waar ik die frees in moet gooien om dat aluminium er af te krijgen. Meestal lukt het met een heel klein kniptangetje en een priem, maar deze keer nog niet een heel klein beetje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Volgelopen frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tsja, let je even niet op....
Aluminium lost op in hete soda, maar hoelang je bezig bent kan ik je niet zeggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Volgelopen frees

Bericht door Kjelt »

Geconcentreerd Zoutzuur maar dat duurt zeer lang en kan je frees ook aantasten.
Mooiste zou zo'n inductieve smeltkroes van 1000 graden zijn, daar was iemand toch mee bezig ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Volgelopen frees

Bericht door hfjbuis »

Zomaar een idee,

Stop hem in de vriezer en gooi hem daarna ik kokend water. Door het verschil in uitzettingscoëfficiënt en de zeer goede warmte geleiding van aluminium heb je kans dat het lost, zal wel niet maar wie weet!
Een stukje zacht staal frezen misschien?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Volgelopen frees

Bericht door serum »

Dat schiet niet los. Wat voor type coating zit er op de frees? Vaak kan je de bulk nog wel verwijderen met een priem vanaf de achterkant.. Maar voorzichtig met die knappe coating. Ik zou het in een bak met gootsteenontstopper leggen (dat bedoelt Hugo denk ik ook) voor een nachtje. (Buitenshuis) water koken, in een RVS of kunststof bakje doen. Frees erin en dan de korrels erin. Gewoon een nachtje laten staan
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Volgelopen frees

Bericht door Kars-cnc »

Als het een VHM frees is zou je hem toch moeten kunnen verwarmen tot het aluminium smelt zonder de frees te beschadigen?
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Volgelopen frees

Bericht door Wytze »

Nachtje in de gootsteenontstopper (NaOH) en hij is weer als nieuw.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Volgelopen frees

Bericht door serum »

Smelten betekent niet automatisch verwijderen. Aluminium is daarnaast een legering met behoorlijk wat toevoegingen, en ik ben benieuwd wat het zou doen met de coating, die hitte.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar mechanische verwijdering en NaOH

Amen, wat Wytze zegt.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Volgelopen frees

Bericht door mark3 »

Wytze schreef: 15 jun 2019 09:02 Nachtje in de gootsteenontstopper (NaOH) en hij is weer als nieuw.
+1
wel die van HG nemen, geen huismerk in ieder geval.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Volgelopen frees

Bericht door audiomanics »

Gootsteenontstopper, die vloeibare van HG leg ik ook vaak mijn aluminium-freesjes in als ze niet verstopt zitten.. verbazend hoeveel wit schuim er dan toch nog af komt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Volgelopen frees

Bericht door serum »

wel die van HG nemen, geen huismerk in ieder geval.
Waarom? Graag je toelichting.

NaOH korrels zijn NaOH korrels. Ik doe altijd alles met het 'huismerk' korrels van de bouwmaat/gamma/hornbach. Ook voor het reinigen van aluminium voor het anodiseren of het de-anodiseren hiervan, alsmede het reinigen van frezen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Volgelopen frees

Bericht door Kjelt »

NaOH ook wel natronloog is gevaarlijk.
Eerst water dan de korrels er bij wordt dan warm en handschoenen en bril dragen mocht het gaan spatten.
Is echt vies spul als het op je huid komt merk je het niet eens tot het te laat is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Volgelopen frees

Bericht door DaBit »

Natronloog, natriumhydroxide, caustic soda.

Te koop bij de verfwinkel, misschien ook nog bij de bouwmarkt.

Lekker spul is het niet, maar levensgevaarlijk valt ook nog wel mee. Als het op de huid komt kun je rustig naar een kraan lopen om af te wassen, je hoeft niet meteen 112 te bellen.
Vooral de ogen goed beschermen,die zijn wel gevoeliger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Wytze
Donateur
Berichten: 56
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Volgelopen frees

Bericht door Wytze »

Vloeibare gootsteenontstoppers bevatten ca 20% NaOH en doen dus de job. Geen idee wat die andere 80% met mijn frees doet.
Voor 1,99 euro heb je bij het Kruidvat 500g pure NaOH (oranje fles eigen merk gootsteenontstopper korrels).
Borrelglaasje met warm water, langzaam een theelepeltje NaOH erbij en freesjes er in. En veiligheidsbril draag ik toch al in mijn knutselhok.
Plaats reactie