Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Lou van Wijhe
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 jul 2013 16:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door Lou van Wijhe »

Vraag van een beginner:

Ik bouw een relatief groot scheepsmodel waarin 6 mm multiplex spantsjablonen worden gebruikt. Na het frezen van de eerste 7 stuks begint mijn (relatief lichte) Stepcraft 420 na een probleemloos begin in de X- en Y-richting stappen te verliezen; aanvankelijk een beetje maar wel stijgend. Ik gebruik een voedingssnelheid van 300 mm/min., stapjes van 1 mm en een spindeltoerental van 20.000. Zonder belasting zijn er geen stappenverliezen. Ik maak de voeg wat ruimer voor spaanafvoer en zuig de spanen af.

Ik vraag me af of de frees bot aan het worden is, weet echter niet hoe ik dat kan vaststellen. Ik heb de frees met een loep geprobeerd te inspecteren maar met mijn 79 jaar oude ogen lukt dat niet zo best. Ik gebruik een 3 mm hardmetaalfrees maar vermoed dat de lijmlagen in het multiplex meer slijtage veroorzaken dan het hout alleen.

Voordat ik met een nieuwe frees begin: Zijn er überhaupt vuistregels hoe lang een VHM-frees meegaat?

Bedankt voor tips!
Lou
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door abs02 »

Hoi Lou

Vuistregels voor de standtijd van een (vhm)frees zijn er niet. Dit is afhankelijk van zoveel factoren.
Om een paar te noemen : materiaal , toerental , voeding , kwaliteit van de frees zelf , zelfs de grootte van de frees (denk bijv aan gebruik van fres van 3mm of een van bijv 6mm) , voorfrezen , nafrezen , 1 2 3 of gebruuik van 4 snijders.
Gebruikersavatar
Lou van Wijhe
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 jul 2013 16:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door Lou van Wijhe »

Daar was ik al bang voor maar in elk geval bedankt voor je reactie. Voor de volledigheid: ik gebruik een 2-snijder (vlak).
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door mark3 »

Als de machine sneller kan , dan sneller laten lopen. 3m/ min mag geen probleem zijn.
Stappen in diepte ook vergroten, probeer eens 3mm per keer.

pas als de frees afbreekt ga je te hard, dan de voedingssnelheid of aanzet terugschroeven.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door abs02 »

Vreemde opmerking. De meeste (veronderstel ik) willen hun frees heel houden.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door DirkSchipper »

abs02 schreef: 03 jan 2019 16:41 Vreemde opmerking. De meeste (veronderstel ik) willen hun frees heel houden.
Arie kabaalstra schrijft altijd prozaïsch: "je moet verspanen, niet poetsen".
Oftewel: je moet per passage meer verwijderen dan 'een paar atomen dikke laag'.
Afgaande op de verstrekte info (20.000 rpm, 2 snijder, 300 mm/min) kom ik uit op 0,0075 mm verwijderen per beitel-passage.
Gebruikelijk is enkele honderdsten tot tienden mm's per passage, oftewel 4 tot 50 maal zoveel.
Conclusie: die feed van 300 mm/min moet omhoog.
Waar ligt de grens dan? Nou als de frees breekt ...

Wat Mark3 zegt is dus niet: probeer zoveel mogelijk freesjes te breken, maar "vindt de grens"!
En dat is niet vreemd.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door abs02 »

Op deze manier niet zoals jij het uitlegt Dirk.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door willy wonka »

Leuk om te proberen als het om 3 euro Aliexpress freesjes gaat ja...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door audiomanics »

Wat, voor mij, een redelijk goede indicatie van de scherpte van een frees is, is het totaal opgenomen vermogen.. Dit zijn echter wel ervarings getallen:
Als ik met een nieuwe scherpe VHM 3,17mm 2 snijder 0,7mm diep met 20000rpm ca 1000mm/min door 5083 aluminium ga, zie ik dat het totaal opgenomen vermogen ca 170W is..
Als de frees aan zijn eind begint te lopen en er mogelijk zelfs bramen getrokken worden, bij dezelfde instellingen, dan is het vermogen ca 240W.. Als de frees echt bot is geworden en bij die instellingen gaat knappen, dan ligt het vermogen al richting de 260W. Je merkt dan ook dat het materiaal warmer gaat worden (de warmte wordt dan niet meer afgevoerd door de spaantjes)
Zo'n digitaal vermogensmetertje (ca 10 euro op ebay/alie/etc kan dus een nuttige bron van informatie zijn voor de toestand van het freesje.
Het vermogen is behalve de snelheid, steekdiepte en toerental zeker ook afhankelijk van het materiaal waarin gefreesd wordt. Dezelfde 3,17mm frees op 24000rpm 2000mm/min 4mm per pass in hardhout laat vanaf het begin al waarden van 250W+ zien.. en zal knappen bij ca 370W..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door Robbie »

Hallo Lou,

Aanvullend aan tekst van eerdere posts nav je vraag:
Zolang het gefreesde oppervlak er goed blijft uitzien, is de frees nog ok.
Wordt de frees bot, dan krijg je rafels en bramen aan de gefreesde randen en dan heb je veel nawerk ivm afbramen.
Ontstaat er een fase aan het vrijloopvlak, dan is de frees bot.
De frees slijt eerder van te weinig dan van teveel voeding en daarbij moet je naar boven toe niet overdrijven, zie wat al door mede-forummers is geschreven.
Zolang de machine het trekt en je werk er goed blijft uitzien, ga je lekker hoog zitten mbt voeding.
Hoe hoger de voeding, hoe dikker de spaan en dan komt de belasting op het snijvlak iets verder van de snijkant af te liggen,
waardoor de snijkant gespaard wordt en dat is gunstig voor de standtijd van de frees.
Als je overdrijft bij harde materialen, stopt de machine of gaat de frees kapot, maar bij hout is dat geen probleem.

Succes,
Rob.
Gebruikersavatar
Lou van Wijhe
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 jul 2013 16:31
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door Lou van Wijhe »

Bedankt voor alle tips! Ik loop ze stuk voor stuk na. Het bepalen van voeding, insteek en rpm blijft voor mij een raadselachtig geheel. Zowel formules en software zoals de GWizard Calculator komen met waarden die mij veel te hoog lijken of (bij GWizard) een spreiding tussen "Conservative" en "Aggressive" adviseren met een factor 1:6.

Mijn (lichte) router heeft een maximum voedingssnelheid van 1800 mm/min., de Amerikaanse dealer adviseert om bij hout niet hoger te gaan dan 900. Als spindel gebruik ik een Proxxon IBS/E Industrieslijper van slechts 90 W. Het is dus geen beest van een machine. Stepcraft heeft een mooie spindelmotor van 500 W maar die kost dan weer 1 € per Watt... Hoe dan ook, ik ben tevreden met wat de machine doet.

Lou
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door Grafjan »

Ik zou een 1 snijder proberen dan is de voeding per tand wat hoger en misschien experimenteren met meelopend of tegenlopend frezen. Maar ja ik heb nog geen ervaring met hout frezen. Maar als ik met een bovenfrees een gleuf moet trekken van 18 mm breed en 6 mm diep over een lengte van 3 meter , daar ben je in een paar seconde mee klaar, dat red ik nooit met cnc.Als je voeding niet kunt halen moet de snijsnelheid omlaag.en idd als er veel braam is , brandlucht of de boel vliegt in de fik is de kans groot dat de frees bot is. Nou zijn op Uw leeftijd zoals U
aangeeft de ogen niet zo best, maar je kan het ook horen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door andrefc101 »

Blijft toch gaaf zo'n forum, wat je allemaal niet leert van de ervaringsdeskundigen:
zolang je frees niet breekt ga je te langzaam.....
als het niet in de fik vliegt gaat het goed....
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hoe stel ik vast wanneer een frees versleten is?

Bericht door Bjornski1976 »

Mijn ervaring is dat de lijm in samengesteld hout gaat koeken op de frees. Als ik ze een nacht in de aceton laat weken en daarna schoon poets met een doek is ze gereed. Ik check het altijd met mijn nagel langs het snijvlak gaan. Je voelt heel snel ongelijkmatigheden.

Gebruik fingerfreesjes 6mm twee snijder van ecotools die voor hout bedoeld zijn. 29000 toeren en 800mm/min met een Bosch frees motor 800watt 3mm diepte.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie