Snijsnelheid

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Snijsnelheid

Bericht door flex »

:)
Bedankt ebos!
Dus de snijsnelheid is vergelijkbaar met hoe hard je slippende banden draaien... je komt amper vooruit (voedingssnelheid) maar je snelheidsmeter geeft aan dat je 100kph doet... En deze waarde geeft een beetje het optimale aan voor het slijten van je bandjes.. of bij freezen de standtijd en warmte ontwikkeling, soepel snijden of wegbreken dat soort werk...
stepover=aanzet=verwijderde laag dikte.
en de voeding per tand/snijsnelheid heeft wat met de term feedrate te doen. gewoon ff bij opletten hoe ze dat opgeven bij je frees dus (mm/omw/tand bv)?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Vandaag weer eens met de VFD bezig geweest, het probleem lijkt echt in de motor te zitten, soms is er een probleem, soms is er niets aan de hand.
Vorige week de motor met een losse kabel geprobeerd, liep probleemloos, vandaag meteen een foutmelding, windingsluiting zegt de VFD.
De motor van de machine gehaald en het bovendekseltje er af gehaald, ik dacht aan een lekkage van de koelvloeistof, kurkdroog maar ook het probleem weg.
Ik heb een hele tijd geleden een soortgelijk probleem hier langs zien komen, kan het uiteraard niet terugvinden.
Toen was het iets in de geest van isolatie van windingen die beschadigd was en zo af en toe een probleem gaf.
Ik zou verwachten dat een Megger (500V) iets dergelijks wel aan zou geven, maar dat geldt natuurlijk alleen voor aardsluitingen, niet voor sluiting tussen verschillende windingen De Megger heeft niets te melden, alles hoogohmig t.o.v. aarde.

Ja, misschien wordt dit toch wel een nieuwe motor kopen. Ik ben dit geharrewar inmiddels wel beu.
Jammer alleen dat ik al mijn hobbygeld pas heb uitgegeven aan een Multifix beitelhouder en eergisteren het laatste beetje nog aan een paar KO spindels voor de draaibank.

Zaterdag de motor maar eens helemaal uit elkaar halen, wie weet, misschien is er wel iets van een beschadiging te zien.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Snijsnelheid

Bericht door hfjbuis »

Er zijn bedrijven die de windingen van zo'n motor kunnen repareren!
Een paar dorpen verder zit zo'n bedrijf (dacht ik)!?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Klopt, maar een beetje bedrijf rekent 50 a 75 Euro per uur, een nieuwe motor kost denk ik 125 Euro. Ik geloof niet dat ze hem in minder dan 2 uur gerepareerd krijgen, alleen al het demonteren en weer monteren kost al een hoop tijd, zeker als je de lagers ook nog van nieuw vet moet voorzien. Nee, dat ga ik nog niet eens vragen, ik kijk zelf wel en als ik er niet uit kom dan maar een nieuwe, jammer maar het is zo.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Snijsnelheid

Bericht door flex »

Aannemende dat het een 3 fase motor is, dus 3 sets spoelen, kan je kijken met je multimeter de 3 spoelen door te meten op weerstand. En als je een luxe meter hebt die ook inductie kan meten kan je dat ook proberen. Als er verschillen zitten in de winding weerstanden zal er wel wat mis zijn met de windingen (deels doorgebrande isolatie lak).
evt de meter op volt zetten en de rotor draaien en kijken wat voor spanning je krijgt, maar kan lastiger meten zijn en niet perse wat verschil aantonen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de motor helemaal uit elkaar gehaald, maar goed dat ik dit al eens eerder had gedaan, viel nog niet mee. Maar omdat ik dit dus kennelijk meer doe heb ik er maar een paar hulpstukjes voor gemaakt, dat maakt het ook in de toekomst wel makkelijker. Deze motor zat toch wel een beetje degelijker in elkaar dan de vorige die ik onder handen heb gehad.
Toen de motor helemaal uit elkaar was heb ik de wikkelingen goed bekeken en, zoals ik eigenlijk al wel verwachtte, eigenlijk niets schokkends gevonden, ik heb een heel klein (zo lijkt het in ieder geval) brandplekje gevonden, maar dit kan in mijn beleving niet het soort fout veroorzaken wat ik zo nu en dan krijg. Dit plekje zit tussen 2 opvolgende windingen, dus het spanningsverschil daar is hooguit 10 a 20 Volt en dan schat ik al heel ruim in, dat is gewoon te weinig om overslag te krijgen dus moet dat plekje iets anders zijn. Ja, ik denk wel dat het zoiets is, maar dan tussen wikkelingen van andere fasen, waar dus echt een flinke spanning tussen staat.
Wat me wel verbaasde, de motor was een van de goedkoopste die ik kon vinden vanuit de UK, is dat deze achterin 2 stuks 7002 P5 lagers heeft, en voorin 2 stuks 7005 P5 lagers. Nu zullen die lagers geen echt topkwaliteit zijn, maar ze draaien toch al geruime tijd bij mij dus echt slecht zijn ze ook niet.
Ik ben daarom van plan om weer precies dezelfde motor te gaan bestellen, is eigenlijk nog steeds de goedkoopste die ik kan vinden, deze keer komt hij vanuit Tsjechië. Wel hetzelfde merk en zo.

https://www.ebay.de/itm/CNC-2-2KW-Water ... SwXIhbe3Yg

Ik koop de spindel via PayPal, dat geeft me gratis terugstuur garantie gedurende minimaal 90 dagen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Ik heb zojuist een nieuwe motor besteld, nu maar wachten.
Was 121 euro en een paar centen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Mocht iemand een dergelijke motor hebben liggen waar van alles aan kapot is behalve de windingen dan heb ik daar wel interesse in, misschien kan ik deze dan nog repareren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Welnu, de motor is gearriveerd....... Of ik nu blij ben, nee helemaal niet, de doos was behoorlijk gedeukt en de inhoud had ook wel wat meegemaakt. Het grootste euvel is wel dat de motor met de spindelmoer helemaal tegen het karton van de doos zat en dus flink wat opdoffers heeft gehad. Dat is natuurlijk nooit goed. Daarom maar een klacht ingediend, ik ben nu in onderhandeling met de leverancier, waarschijnlijk een student die denkt wat geld bij te verdienen met het dozenschuiven.
Zijn eerste aanbod was 5 dollar korting, toen 15 dollar korting. Ik heb wel van Ebay zelf bericht gekregen dat zijn een retouropdracht hebben aangemaakt, kom ik niet binnen 2 weken tot een akkoord met de leverancier dan nemen zij de zaak over en krijg ik mijn geld terug (hoop ik) Ook mijn creditcard en PayPal hebben een garantie bij dit soort problemen dus dat komt wel goed, alleen heb ik voorlopig nog geen goede motor.

Ik heb de leverancier gevraagd mij gratis een nieuwe motor toe te sturen, en ik heb hem 25 Euro geboden voor de nu geleverde motor, ik kan op zijn minst het huis met de wikkelingen gebruiken om mijn oude motor te repareren.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Snijsnelheid

Bericht door lordprimoz »

Ben,
Heb je die motor hard nodig? Ik heb nog een zo goed als nieuwe liggen die ik niet voorlopig niet ga gebruiken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Ja en nee, ik heb diverse klusjes liggen voor de machine, maar ik wacht nog even af.
Binnen 'n week gaat Ebay zelf ingrijpen en dan kan ik eigenlijk meteen ergens anders een nieuwe motor bestellen, die is er dan binnen een paar dagen.
Als jij jouw motor op gaat sturen dan heeft dat ook allerlei risico's die ik liever niet neem tenzij het echt hard nodig is, maar dus voorlopig nog even niet.
Evengoed heel erg bedankt voor het vertrouwen en het aanbod.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr »

Vandaag eindelijk tot een akkoord gekomen met de verkoper van de spindel, ik krijg 75 dollar korting, dat betekent dat ik de spindel nu heb voor zo'n 60 Euro.
Of hij helemaal goed is / blijft moet ik natuurlijk afwachten maar ik heb even heel snel en provisorisch de run-out gemeten en die zit in de orde van 0,01 a 0,02 mm, die 0,02 mm is gemeten op de stift van een ingespannen frees van 8 mm, zo'n 20mm uit de spantang. Dat zijn denk ik nog niet zo'n hele slechte waarden, zeker niet als je daar bij betrekt hoe primitief mijn meetopstelling was.
De volgende stap is het achterdeksel van de motor vervangen door het achterdeksel van de oude motor, daar zit tenminste een degelijke plug op (Speakon 4 polig)
Dan de VFD weer goed aansluiten en frezen, en dan maar zien of aan de ene kant de motor zich goed houdt, en aan de andere kant of ik het probleem waar het allemaal mee begon nu kwijt ben.

Mocht de motor toch echte schade hebben opgelopen dan heb ik alles van de oude motor nog, en ik kan eventueel ook nog de stator (wikkelingen deel) overzetten naar de oude motor, het is precies dezelfde, vandaar ook dat ik wel interesse had om de beschadigde motor te kopen. Maar het is helemaal niet zeker dat er schade is, zeker is wel dat er tijdens het transport niet zuinig met de motor is omgesprongen.

Dus ik heb de komende dagen wel wat te doen.

Ook ben ik nog bezig om de motor van mijn Emco 8 te vervangen, de motormount voor de nieuwe motor zit er inmiddels op, de aandrijfriem is besteld en ik ga aan de gang om de servoversterker in een behuizing te bouwen, ik heb vandaag de meeste onderdelen daar voor bij elkaar gezocht, nu nog even een schema tekenen en een opstelling verzinnen.

Daar komt nog bij dat mijn schoonvader zondagmorgen in zijn badkamer is gevonden, kennelijk was hij de avond er voor gevallen. Hij is eigenlijk niet meer bij kennis geweest en zal naar verwachting op korte termijn overlijden.
Dat betekent dat ik best wat tijd heb zolang daar de situatie niet veranderd, want mijn vrouw zit dag en nacht aan zijn bed. Maar op het moment dat de goede man overlijdt dan zal er een tijdje helemaal niets komen van hobbyen verwacht ik, dan zijn andere dingen belangrijker.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Snijsnelheid

Bericht door motormuis »

sterkte voor jou en jou vrouw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Snijsnelheid

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 12 sep 2018 22:10 Daar komt nog bij dat mijn schoonvader zondagmorgen in zijn badkamer is gevonden, kennelijk was hij de avond er voor gevallen. Hij is eigenlijk niet meer bij kennis geweest en zal naar verwachting op korte termijn overlijden.
Tjonge Ben,
Wat een rampjaar zeg, eerst je schoonmoeder en vader en nu je schoonvader.
Heel veel sterkte de komende tijd voor jou en je vrouw.
Plaats reactie