Aluminium prijs

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Aluminium prijs

Bericht door spikee »

Voor een project heb ik een stuk van 100x100x100 mm alu 6082 nodig.
Nu verbaasde het mij vooral dat aluminium zo duur is.

De schrootprijs is ~80 eurocent per kg, wat goed te doen is. Maar prijzen voor nieuw vierkant staf materiaal licht al gouw boven de 10 euro per kg.

Volgens De EU is de gemiddelde Business costs per tonne of aluminium (2012) ~ 1500 euro wat neer komt op 1.50 euro per kg.

Nu zit daar nog aardig wat handelaren tussen maar dan nog.

prijzen bij verschillende groothandels als mcb liggen allemaal rond de 10 euro ex. per kg als ik de prijslijsten mag geloven.

Na nog meer googlen eens in de uk gaan kijken en wat zie ik ~8 euro per kg. incl btw.
http://www.aluminiumwarehouse.co.uk/Alu ... _info.html

Restmateriaal op mp/ebay zit meestal rond de 6 euro per kg.

wel apart dat je helemaal over de plas heen moet gaan om betaalbaar "nieuw" aluminium te vinden zonder gigantische hoeveelheden te kopen.

Zijn de prijzen in nl/de gewoon zo hoog of ben ik echt op de verkeerde plek aan het kijken ?

edit:
Op verschillende forums lees ik prijzen in het buitenland:
Canada ~3.30 euro per kg.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium prijs

Bericht door skillalot »

Kelders in Boxmeer, heeft een hal vol met aluminium, nieuw en reststukken, mooi materiaal en in alle maten. Betaal er 3euro de kilo.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Aluminium prijs

Bericht door spikee »

skillalot schreef:Kelders in Boxmeer, heeft een hal vol met aluminium, nieuw en reststukken, mooi materiaal en in alle maten. Betaal er 3euro de kilo.
Heb de website eens bekeken en ik zie alleen maar "aluminium coils". Heeft deze ook staf materiaal ?

3 euro per kg daar is niks mis mee!
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium prijs

Bericht door skillalot »

Die website geeft een behoorlijk verkeerde blik op wat ze allemaal hebben als je t mij vraagt. Ga er maar eens heen, kijk je je ogen uit.
Ik dacht dat ze ook staf hadden ja, maar als je een bepaalde maat zoekt zou je ook altijd even kunnen bellen.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Aluminium prijs

Bericht door spikee »

Ik zal eens contact met het betreffende bedrijf opnemen.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium prijs

Bericht door Rob65 »

Als grondstof is aluminium niet duur, maar het winnen van aluminium is een energie-intensief proces.
Om van Bauxiet naar Aluminium te komen kost dus nogal wat (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bauxiet voor een korte uitleg hoe dit gaat).

Omdat het winnen van nieuw aluminium duur is, is het erg zinvol om oud aluminium te recycelen. Vandaar dat je voor aluminium schroot nog best een leuke prijs krijgt.
Het omsmelten van schroot naar 'nieuw' aluminium met een bekende samenstelling is ook energie-intensief. Vandaar de relatief hoge prijs voor aluminium.

Kelders in Boxmeer is een handelaar die veel schroot inkoopt. Kleine stukken schroot zijn voor ons soms groot maar voor een bedrijf compleet onbruikbaar. DIe kan je bij Kelders dan weer voor een leuke prijs kopen.
Maar let wel: dit is afval en vaak niet voorzien van een klasse aanduiding en wat ze hebben ligt er maar net aan wat er geleverd wordt.
Er lag laatst een pallet met reststukjes 7020T6, door de klant mooi gesorteerd aangeleverd. Blokjes, plaat en stukjes staf. Een week later was het weg: verdeeld onder de armen van een paar CNCzone leden :mrgreen:

Voor mij is het vaak een kwestie van iets willen maken, dan bij Kelders kijken wat er ligt en daarna puzzelen hoe ik het uit de gekochte materialen kan maken.
Blokken, zeker in de maat 100x100x100 zijn schaars. Ik heb ze er nog niet gezien maar eerlijk gezegd dan ook niet naar gezocht - met 20 tot 30mm dik ben ik vaak al tevreden en voor die enkele keer dat ik iets speciaals nodig heb koop ik het dan maar nieuw.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium prijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niet om je ontwerp af te vallen, maar als je dit alles nu op een rijtje zet, is het wel de juiste keus om het zo te willen maken ?
Tsja, als je er een aluminium spuitgietproduct van gaat maken straks, en je wilt een proto, heb je misschien geen keus.
Geen keus valt te bezien, ze kunnen tegenwoordig heel goed verloren was gieten middels 3D print technieken. Heb je toch een aluminium gegoten behuizing.
In het andere geval: misschien toch het ontwerp aanpassen aan de maakbaarheid. BV paneeltjes netjes tegen elkaar aan lijmen met metaal epoxy, sponninkjes frezen zodat het super past, even schuren, en niemand die ziet dat het niet uit 1 stuk is.
Ik gebruik 4-kant aluminiumbuis ( extrusie ) met 2 dekseltjes er op als raspberry behuizing, kan ik nog stapelen ook.
Ja 1 meter van die extrusie is ook heel duur, maar als ik daar 20-25 behuizinkjes van maak valt het per stuk nog wel mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Aluminium prijs

Bericht door ruudpg »

Als ik voor dat blokje alu kijk bij aluminiumopmaat dan kost dat €22,13 in de btw, dat is dus €8,20 per kilo, nou niet echt de hoofdprijs lijkt me.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aluminium prijs

Bericht door Tiny »

ruudpg schreef:Als ik voor dat blokje alu kijk bij aluminiumopmaat dan kost dat €22,13 in de btw, dat is dus €8,20 per kilo, nou niet echt de hoofdprijs lijkt me.
en nog gezaagd ook
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Aluminium prijs

Bericht door Lude »

http://www.cmd-aluminium.nl/
Ik weet niet of ze particulier leveren. Maar prijs valt me altijd mee, en ze kunnen rare maten uit plaat voor je zagen (scheelt vaak heel veel verspanen) + snelle levering.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Aluminium prijs

Bericht door boutje »

..
Laatst gewijzigd door boutje op 14 jul 2015 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Aluminium prijs

Bericht door spikee »

hugo stoutjesdijk schreef:Niet om je ontwerp af te vallen, maar als je dit alles nu op een rijtje zet, is het wel de juiste keus om het zo te willen maken ?
Na alle goede feedback op dit forum ga ik het ontwerp aanpassen dat de zanten losse delen zijn die door middel van din7 cilindrische pinnen van 1 a 1.5mm in elkaar schuiven en zo vast zitten.

John Saunders (usa) van NYC CNC (yt.) betaald 1.30$/lb (2.42 euro / kg) voor kleinere hoeveelheden.

Het is bijna goedkoper om te importeren uit usa. Wat mij toch heel raar lijkt aangezien de productie kosten per ton aluminium niet veel goedkoper is in de usa t.o.v. europa.
Lude schreef:http://www.cmd-aluminium.nl/
Ik weet niet of ze particulier leveren. Maar prijs valt me altijd mee, en ze kunnen rare maten uit plaat voor je zagen (scheelt vaak heel veel verspanen) + snelle levering.
Ik zal eens contact met ze opnemen.

Het mogen ook bedrijven zijn die niet aan particulieren leveren.

3a 4 euro per kg voor nieuw aluminium is waar ik ongeveer na streef. Het kan niet zo zijn dat alu in europa ineens 8x zo duur is als in de usa. Dan kan ik net zo goed een container of pallet laten komen en het hier doorverkopen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium prijs

Bericht door DaBit »

Is dat nou voor dat prototype waar je in het >4cm-frezen topic een plaatje van liet zien? Als je er eentje of enkele nodig hebt dan is 25 euro per blokje toch nog niet zo'n drama?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Aluminium prijs

Bericht door spikee »

DaBit schreef:Is dat nou voor dat prototype waar je in het >4cm-frezen topic een plaatje van liet zien? Als je er eentje of enkele nodig hebt dan is 25 euro per blokje toch nog niet zo'n drama?
Dit topic gaat over de aluminium prijs in het algemeen. Dus ook voor grotere hoeveelheden (10 ,100, 1000 kg).
Plaats reactie