Lange houtfrees

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Lange houtfrees

Bericht door stekkestim »

Iemand een idee waar ik een (betaalbare) frees kan vinden diameter 12 of 14 met een totale lengte van +/-150mm?
Ik moet een blok verlijmd multplex in spanen omzettten. Freesdiepte is ongeveer 95mm hoeken hebben een radius van 7mm hierdoor kan ik dus helaas niet groter dan een frees van 14mm.
Moet niet over de ganse lengte geslepen zijn.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Lange houtfrees

Bericht door keesfrees »

Een schrobfrees nemen nmi. Z3 bv.
Die zijn "overal" te koop.
stekkestim schreef: 09 mei 2021 14:47 Ik moet een blok verlijmd multplex in spanen omzettten.
Is dat een eigen project of komt er iemand naar je toe na dat het verlijmd is ?
Ik probeer dit soort dik freeswerk te voorkomen door het eerst op maat te maken in dunne lagen en dan naderhand op elkaar plakken, zo heb ik ik al heel wat succesvolle bouwpakketjes gemaakt voor klanten, met deuvels (6mm) als plaatshouders tijdens het lijmen.
stekkestim schreef: 09 mei 2021 14:47 Moet niet over de ganse lengte geslepen zijn.
Er zit altijd een ongeslepen stukje aan :-)
Ja ja, onzin, maar, ik heb ook eens de schacht een stukje dunner laten maken om te doen wat je (vermoed ik) van plan bent.
Dat was geen succes, het zaagsel kwam klem te zitten tussen de frees en het werkstuk en geeft schroeiplekken.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Lange houtfrees

Bericht door stekkestim »

Het is voor een klant en een prototype dat nadien in POM gemaakt zal moeten worden. Multiplex is gekozen voor de lage kostprijs tov van POM voor het prototype. HEt onderdeel heeft veel kamers met relatief dunne wanden (5mm) en verschillende dieptes.

Een schrobfrees was ik ook al tegengekomen als de langere types. Heb er zelf nog nooit mee gewerkt, heb je dan een gladde afwerking of heb je textuur van de gekartelde rand?

Met de geslepen kant bedoelde ik dat ze niet over de ganse lengte van 100mm snijdend moet zijn, was even de juiste term kwijt :lol:
Was deze tegengekomen bij hoffmann.
https://www.hoffmann-group.com/BE/nl/hn ... PDP&tId=74
Maar gezien de prijs toch zonde om ze in multiplex te gebruiken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lange houtfrees

Bericht door serum »

Je ontkomt niet aan een dergelijke frees. Schrobfrees laat een gekarteld uiterlijk achter. Bel maar eens met Leitz, dan is hoffman ineens zo gek niet. Voor dergelijke projecten mag je ook gerust een prijs vragen hoor. Die Hoffman frees redt het ook wel in POM. Je kan ook HSS gebruiken, niet bezwaarlijk voor POM, maar in multiplex iets minder geschikt.

Dit is een misschien een oplossing, tenzij je in 3d moet frezen;
https://www.hoffmann-group.com/BE/nl/go ... /202820-14

Een 14mm 4 snijder heeft nog wel wat ruimte in de ziel om de POM spanen te lossen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Lange houtfrees

Bericht door keesfrees »

A, juist, nu begrijp ik het al weer beter, ik zou gevoelsmatig dan liever MDF V313 nemen voor de proef, da's wat homogener.
Maar los daar van, je kunt natuurlijk ook eerst met een schrobfrees werken en dan daarna glad maken met een andere frees.
serum schreef: 09 mei 2021 16:38 Schrobfrees laat een gekarteld uiterlijk achter.
In multiplex zie je het verschil nauwelijks, met MDF iets meer, maar goed schuurbaar.
Maar dat maakt voor de proef niet uit vermoed ik.
stekkestim schreef: 09 mei 2021 16:14 veel kamers met relatief dunne wanden (5mm) en verschillende dieptes.
Zo iets heb ik ook eens bij de hand gehad, dan loop je kans dat je de schotten (in wording) op zij druk tijdens het frezen. Dat heb ik toen opgelost door frees-center lijnen te maken en dan daar losse lijnen van maken en dan die in de juiste (!) volgorde afwerken, maar ja, dat lijkt op schaken, DE juiste volgorde is er niet, maar je snapt het idee (?)
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Lange houtfrees

Bericht door stekkestim »

Ik had al zo'n vermoeden dat ze een gekartelde rand gingen achterlaten.

Leitz ken ik, zijn onlangs nog hier geweest voor een voorstelling en wat lastig materiaal dat ik te frezen had, uiteindelijk meer dan een "koop deze diamand frees anders eens om te proberen en dan zien we wel" heb ik niet gekregen.

Ik denk dat ik die 4snijder ga proberen. Prijs valt goed mee en is toch ook weer 100 euro goedkoper dan die ik aanhaalde.
Schroeiplekken zal wel meevallen en maken voor het prototype niet zo uit. Dat ik er eens licht over moet gaan met een schuurpapiertje is nu ook weer de ramp niet.

De juiste frees strategie bepalen zal sowieso moeten gebeuren!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lange houtfrees

Bericht door DaBit »

Soms maak ik uit kostenoverwegingen nog wel eens prototypes van op elkaar gelijmde stukken MDF. Voor de laatste nafrees wat epoxy in het MDF laten trekken, nafrezen, spuitbusje er overheen, en niemand die ziet dat het 'maar' MDF is.

Als ik dan diep moet dan pak ik de freesbodies met wisselplaten, zoals bijvoorbeeld zoiets. Schiet natuurlijk relatief gezien niet op, want de plaatjes zijn maar een paar mm hoog. Maar in MDF kun je nogal gas geven en afvoer van spanen is wat bij mij meestal de snelheid beperkt.

Het zal wel niet zijn wat je zoekt, maar misschien brengt het je op ideeen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Lange houtfrees

Bericht door Sven »

RVS heeft extra lange houtfrezen. Zeker met 12 mm schacht kan het aardig lang worden.

Ze hebben een moeilijk doorzoekbare websitecatalogusdinges maar probeer hier even:
https://online.fliphtml5.com/pkxgd/yfuf/#p=12

Ik heb zo eentje gebruikt , weet alleen niet uit mijn hoofd hoe lang die is.

De frustratie die voortkwam uit het werken met de freeshulpstukken waar ik die lange frees voor nodig had waren uiteindelijk wat me tot cnc heeft geleid.

Cirkeltje weer rond ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Lange houtfrees

Bericht door janplastiek »

deze heb ik al wel voor PP en PE gebruikt, tot 95mm diepte
https://garnotec.be/artikel/1445/groeff ... echts.html
de prijs valt ook wel mee ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Lange houtfrees

Bericht door keesfrees »

Volgens mij heeft de vraagsteller weer aardig wat goede ideeën.
Die frees "van Jan" is iets om te onthouden, maar die zal wel aardig janken zeker ?
Laatst gewijzigd door keesfrees op 09 mei 2021 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Lange houtfrees

Bericht door janplastiek »

valt best mee, tijd en snede diepte bepalen hier veel over de resonantie, 10 a 15mm/sec feed 16000rpm
Breek de dag, frees een lijntje.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Lange houtfrees

Bericht door stekkestim »

Allemaal bedankt voor het meedenken, ik kan verder!
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Lange houtfrees

Bericht door keesfrees »

Ik was iets aan het terugzoeken op dit forum om te gebruiken in een reactie.
En zo kwam ik dit onderwerp tegen, zodoende vroeg ik mij af, is er nog iets te melden over dit project ?
Altijd leuk om te zien hoe zoiets verder ging.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Lange houtfrees

Bericht door stekkestim »

Ja, ik heb toen een frees frees bij hoffmann gekocht als ik me niet vergis, en met een diamand slijper voor messen de schacht terwijl hij in de spindel zal een 10de kleiner gemaakt tegen het wrijven.
Plaats reactie