Graveren in volkern

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Markuz
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2019 15:00

Graveren in volkern

Bericht door Markuz »

Hallo allemaal,

ik krijg geen mooie resultaten met het frezen van tekst in volkern (hpl) platen. Vandaar deze topic.

Wat ik wil maken zijn bordjes met woorden in:
Het materiaal: Trespa Meteon (zwarte kern, toplaag, 9mm dik)
de freesjes: 2-snijder VHM 3.175mm dik, 12mm lengte (van freesjes.nl)
snelheid voor het graveren: 10.000rpm, 2400mm/min. 0.5mm diepe groef.
Ik gebruik Vcarve pro voor de opmaak.

De folie blijft op de plaat hangen en ik koel met lucht en water (vorige keer alleen lucht, maar dat was niet beter)
resultaat: zeer gebrokkelde kanten. Echt niet mooi. En ik krijg het zelf niet beter.

Heeft er iemand gouden tips voor mij om het resultaat op de randen straks en mooi te krijgen?

Mvg,

MArk
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Graveren in volkern

Bericht door cncjohn »

Gebruik je een rechte frees?
Ik vermoed dat je een spiraal frees gebruikt die trekt als het ware de toplaag eraf met kartel randjes als gevolg
Toerental mag ook best wat hoger
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Graveren in volkern

Bericht door Tadango »

Ik heb gisteren ook HPL gefreesd met diverse freesjes. Een 4 flute 3mm spiraal frees werkte voor geen meter inderdaad. Een 50 graden V snijder deed het heel erg netjes voor de dunne lijntjes (0.5 diep). Een 3mm rechte 2 snijder deed het gigantisch goed met perfecte strakke randen. Hiermee heb ik het werkje uitgesneden met de volgende standen: 600mm/min, 1mm diep, 12000 toeren. Ik zal vanavond eens een foto plaatsen.
Markuz
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2019 15:00

Re: Graveren in volkern

Bericht door Markuz »

Dank jullie voor de respons!

@cncjohn: ja het is een spiraalfrees. Klinkt wel logisch wat je zegt. In die optiek heb ik nog een downcut 1-snijder liggen die ik eens ga proberen.
Ik heb op dit moment geen rechte (dunne) frezen op voorraad. Ik ga de rechte 3mm 2-snijder bestellen (dank @tadango voor de reply)

Ik laat jullie nog weten wat het resultaat van de 1S downcut geeft.

Mvg,

MArk
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Graveren in volkern

Bericht door Tadango »

Ik heb nog 2 doosjes besteld, ze doen het te goed (ook in hout) om ze niet op voorraad te hebben :) Deze zijn het: https://nl.aliexpress.com/item/33042182166.html
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Graveren in volkern

Bericht door Tadango »

Dit is het resultaat met de rechte snijders:
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Graveren in volkern

Bericht door audiomanics »

Weet je dat je dat spul ook zeer gedetailleerd kan laseren? (moet je natuurlijk wel ook een laser hebben...)
Overigens frees ik dat spul ook zonder problemen met een 1/8" tweesnijder up-spiral… Maar dat zijn dan ook de Kyocera-freesjes met 22000rpm en een spoed van ca 1500mm/min. Voor uitsnijden steek ik ze zo'n 4mm diep per keer.. Voor graveren is een paar tienden wel voldoende. Die platen zijn over het algemeen niet overal exact even dik, dus dan is 0,4 - 0,5 mm wel een goede waarde. Mocht je de gravures willen invullen met verf, om er wat kleur aan te geven, dan mag het wel iets dieper: 1,5 - 2mm is dan prima.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Graveren in volkern

Bericht door Tadango »

Ik heb net wat 2k lak in de 1mm diepe plekken gesmeerd. Lijkt prima.... maar 4mm diep met een 1/8 inch? Dan ben ik nog erg voorzichtig....
Markuz
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2019 15:00

Re: Graveren in volkern

Bericht door Markuz »

ik doe duidelijk iets verkeerd.
Graveertest gemaakt in 6mm volkern.
Rechte VHM tweesnijder (3.175mm) gebruikt.
Vcarve, climb, 14000rpm 2400mm/min

20066

Iemand feedback?
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Graveren in volkern

Bericht door Tadango »

Ik zit op 600mm/min bij 12.000rpm en merk dan al dat de flex in de frees aardig wat spanning opbouwt (knapt aardig door de zijkant heen). Dit zijn wel 22mm snijders (lengte), maar toch. Heb je al met een veel lagere voeding geprobeerd?
Markuz
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2019 15:00

Re: Graveren in volkern

Bericht door Markuz »

En nu doe ik het juist.
-edit- te vroeg gejuicht!

Het gaat goed voor 4 letters en dan breken de randjes terug

Dank @tadango: 600mm/min 12000rpm meelopend frezen 0.5mm diep.

20067
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Graveren in volkern

Bericht door audiomanics »

Volkernmateriaal is behoorlijk abrassief. Je freesje zal bij hoger toerental en lage voeding vrij snel verbranden en bot worden, mat als gevolg het uitbreken van randen.
Zelf frees ik zonder problemen en langdurig met een 1/8" VHM tweesnijder 12000rpm en een voeding van zo'n 2m/min tot een diepte van 4mm per keer.
Om de frees te koelen kan je er wat lucht op spuiten en zelfs waternevel, eventueel.. (wel je machine weer goed droog maken en inspuiten met olie/vet/wd40/whatever om roest te voorkomen)

Als het volkernmateriaal heel oud is en/of slecht van kwaliteit kan het wel wat sneller uitbreken.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Markuz
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2019 15:00

Re: Graveren in volkern

Bericht door Markuz »

Makkelijker gezegd dan gedaan :|

De eerste 3 letters gaan goed, dan beginnen de randen terug te breken.
Instellingen: Rechte VHM 2 snijder, d= 3.175mm, 12000rpm, 2000mm/min, deze keer gekoeld met nevel (water)
Zowel het materiaal als de freesjes komen recht uit de verpakking!

20068
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Graveren in volkern

Bericht door Tadango »

Wat ik gisteren wel merkte is dat het strak is als het materiaal goed vast ligt. Ik was 2 strippen aan het snijden en waar deze het laatste stukje (100mm) doorsneed (en de strip dus nauwelijks meer vast zat) zag je ook flinke rafels (strip van 40mm breed, 400mm lang) De volgende snede was weer strak dus het freesje leek nog prima. Gebeurde met beide strips op hetzelfde punt.

Maar... dit is graveren dus ik ga er vanuit de plaat vlak op het bed ligt, goed strak. Kan het trilling / resoneren zijn ergens? Hoe klinkt het?
Plaats reactie