Induiken compressiefrees

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 1185
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door Kjelt » 06 feb 2019 11:16

Even voor mijn begrip is het noodzakelijk dat een leadin/uit zo'n circel patroon maakt want dat kost veel materiaal (bv binnenstuk is mooi stukje hout voor een volgende klus), kun je niet een rechte lijn vlak langs het werkstuk gebruiken of heeft zo'n circel nog andere voordelen tov een rechte lijn ?

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6744
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door hugo stoutjesdijk » 06 feb 2019 12:02

Kjelt schreef:
06 feb 2019 11:16
Even voor mijn begrip is het noodzakelijk dat een leadin/uit zo'n circel patroon maakt want dat kost veel materiaal (bv binnenstuk is mooi stukje hout voor een volgende klus), kun je niet een rechte lijn vlak langs het werkstuk gebruiken of heeft zo'n circel nog andere voordelen tov een rechte lijn ?
Nou, zo'n grote boog is natuurlijk om weglengte te krijgen voor de Z verloop, en tangent inlopen geeft de minste aftekening.
Dan zou je dus evenwijdig aan je werkstuk met een afstand tot de contour van b.v. 1mm moeten lopen om op diepte te komen en dan met een S bocht naar je product aanlopen. Dat is helaas geen optie die in een CAM pakket zit, dus moet je 'zu fuss' programmeren zoals de duitsers dat noemen. En kleine onderdeeltjes zonder rechte zijden, wordt wel veel werk.
Misschien is er wel iets zodat je met een helix op diepte komt en vervolgens met een klein kwart cirkeltje naar de contour aanloopt, of CAMBAM zoiet doet weet ik niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 288
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door carlo » 06 feb 2019 12:42

goeiemorgen

ik zou het volgende doen
een prog maken voor de frees met minimum in- en uitloop
een prog maken voor een boor (dia frees +1 mm) en deze op het inloop punt een gat laten boren
plaat op de machine / gaatjes boren / frezen

mvg
carlo

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door Bjornski1976 » 06 feb 2019 13:12

Volgens mij heb je helemaal geen lead in of lead out nodig als je gebruik maakt van ramp. Met ramp wordt het contour gevolgd en gaat de frees geleidelijk dieper aan de hand van de hoek die je instelt.

Lead in en out is de afstand vanwaar de frees het materiaal in gaat ten op zich te van het contour.

Als je beide gebruikt weet ik niet wat er gebeurt. Het zou dan best kunnen zijn dat de lead in out afstand verhoogd wordt om aan de hoek te voldoen of anders om.
Who dares wins

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4115
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door Sven » 06 feb 2019 14:30

Ik ga met down-cut freesjes gewoon over het uiteindelijke pad naar de gewenste freesdiepte.

Niets van te zien.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

PeterNl
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door PeterNl » 06 feb 2019 15:17

Volgens mij heb je helemaal geen lead in of lead out nodig als je gebruik maakt van ramp. Met ramp wordt het contour gevolgd en gaat de frees geleidelijk dieper aan de hand van de hoek die je instelt.
Ik ga met down-cut freesjes gewoon over het uiteindelijke pad naar de gewenste freesdiepte.
Als ik dat doe staat er toch een stevige richel. Zie plaatje van het MDF.
Maar met een goede leadin en uit is het op te lossen.

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 486
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door Bjornski1976 » 06 feb 2019 17:26

Die riggel is denk ik dan ook te wijten aan het gebruik van een compressie frees die het materiaal naar beneden drukt.
Who dares wins

FSSF
Berichten: 727
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door FSSF » 06 feb 2019 18:13

Dus dan is het toch prima opgelost met een in en uitloop zoals de TS het nu doet!? ;-)
https://www.facebook.com/cncdepartment/" onclick="window.open(this.href);return false;

rkr
Donateur
Berichten: 741
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door rkr » 06 feb 2019 20:55

bij kleine binnencontourtjes kun je ook denken aan een pocket frezen, is misschien net zo snel als in en uit rampen.


bij de grotere onderdelen kun je natuurlijk ook 0.5 mm naast de lijn je ramp in doen, als je dan op diepte bent een finishing pass in een keer op volle diepte, dan kunnen de spanen mooi weg, en je wiebelige lijntje heb je dan ook meteen weggehaald, dan wel een kleine tangent uit inprogrameren om te voorkomen dat je op je uitgangspunt een verticaal streepje krijgt

PeterNl
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 apr 2011 14:13
Contacteer:

Re: Induiken compressiefrees

Bericht door PeterNl » 10 feb 2019 10:14

bij de grotere onderdelen kun je natuurlijk ook 0.5 mm naast de lijn je ramp in doen, als je dan op diepte bent een finishing pass in een keer op volle diepte, dan kunnen de spanen mooi weg, en je wiebelige lijntje heb je dan ook meteen weggehaald, dan wel een kleine tangent uit inprogrameren om te voorkomen dat je op je uitgangspunt een verticaal streepje krijgt
das wel een goed idee en met Cambam prima te doen.

Plaats reactie