Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door Sven »

Na mijn kapotte Kress ben ik nu aan het overwegen toch een Chineese spindle +vfd te gaan kopen.
Ik ben nog een beetje bang dat ik het verschil tussen 24000 en 29000 toeren ga missen bij seriematig v-carven met 2 mm. Kan iemand daar nog iets zinnigs op zeggen?

Maar de vraag van vandaag is vooral:
Wat kies je aan hardware en hoe selecteer je een verkoper uit al die mensen die Hoe Lang heten?
Dabit heeft als ik het goed begrijp bij Hoe Lang Chai gekocht maar op ebay kan je niet (meer?) op verkoper zoeken.

Eigenlijk heb ik geloof ik maar 1 harde eis: De nieuwe spindle moet een huis van max 80 mm hebben, anders gaat er te veel van het Y-bereik af. Als dat betekend dat ik max. 6 mm freesjes kan gebruiken, so be it.

Heeft het zin meteen de lagers te vervangen voor exemplaren waar je zeker van weet dat ze goed zijn?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door audiomanics »

Sven schreef:Als dat betekend dat ik max. 6 mm freesjes kan gebruiken, so be it.
Heeft het zin meteen de lagers te vervangen voor exemplaren waar je zeker van weet dat ze goed zijn?
Als je een ER-11 spanttang hebt zijn die tot 8mm te koop bij Sorotec.
Tot 80mm rond heb je zeker de 2,2kw watergekoelde en alles daaronder.
Veel van die machines zijn al voorzien van uitstekende Japanse lagers. Sommige met 4 opgesloten axiale lagers en sommige met de veel duurdere conische lagers.

Je hoeft op eBay eigenlijk alleen maar te zoeken op spindle air-of watercooled (net wat je wil) en het vermogen dat je wil hebben (1,5 of 2,2 of 3KW) En dan rollen ze er zo allemaal uit.. Ook die met VFD

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
adv
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:27
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door adv »

Sven

Hier een linkje naar de shop van (Hoe Lang) Chai:
http://stores.ebay.com/linearmotionbearings/

Ben wel benieuwd naar de antwoorden in dit topic. Ben zelf ook aan het nadenken over een chinese spindel...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Ik ben nog een beetje bang dat ik het verschil tussen 24000 en 29000 toeren ga missen bij seriematig v-carven met 2 mm. Kan iemand daar nog iets zinnigs op zeggen?
Je voeding moet naar 83% van wat-ie was voor dezelfde snijparameters. Daar staat weer tegenover dat je freesje mogelijk iets langer meegaat.
Wat kies je aan hardware en hoe selecteer je een verkoper uit al die mensen die Hoe Lang heten?
Dabit heeft als ik het goed begrijp bij Hoe Lang Chai gekocht maar op ebay kan je niet (meer?) op verkoper zoeken.
Yup, maar ik had daar wel een speciale reden voor: ik ben altijd al van plan geweest om die spindel te 'mishandelen'. Ik boor er ook gaten mee (tot 10mm in aluminium zeg maar, dus niet alleen kleintjes), en ik laat 'm ook op 3000rpm z'n werk doen. 3000rpm is wat onder z'n nominale toerental en gaten boren is een grote axiale belasting. Eigenlijk had ik zelfs liever een 12000rpm max motor gehad, maar die maken die Chinezen niet en 'Europees' vind ik ze alleen luchtgekoeld. Luchtgekoeld botst weer met lage toerentallen (met ventilator op de as tenminste), plus dat je de 'koelventilator' eigenlijk ver weg wilt hebben van waar het stof ontstaat.

Ik wilde dus een 'four Japanese import bearings' type hebben met hoekcontactlagers en vloeistofkoeling. Nu, die spindels worden door 250 Hoe Lang's verkocht op fleabay. Maar als een geadverteerde 4-lager type dezelfde dimensies heeft als een 2/3-lager type dan is dat verdacht. Die lagers hebben ook ruimte nodig.

De spindel die linearmotionbearings2008 (Chai) verkocht had een langer huis dan z'n concurrenten, een goed teken. De prijs was ook fors hoger terwijl linearmotionbearing2008 over het algemeen geen dure tent is. Wat kan betekenen dat er inderdaad fatsoenlijke lagers gemonteerd zijn (maar garantie heb je natuurlijk niet). Verder lees je weinig slechte verhalen over die toko, en als je ze al leest is het van mensen die de goedkoopste kogelomlopen kopen en daar te hoge verwachtingen van hebben. Dus toch maar USD 680 betaald voor 3kW spindel+3kW VFD+mounting clamp+shipping (en nou gaat iedereen me hier voor gek verklaren...).


In jouw geval zou ik het anders doen, want jij gaat 'm niet mishandelen met ondertoeren en axiale belastingen. Zoek een compleet pakketje van spindel+VFD+clamp en eventueel een setje spantangetjes van een verkoper die vanuit de UK ofzo verstuurt en let een beetje op de prijs.

Als je ook inderdaad die hoge toerentallen wilt gebruiken zou ik een niet al te grote pakken. In grote spindels zitten grotere lagers dan in kleintjes. En ik moet nog lagers met een binnendiameter groter dan, zeg, 15mm tegenkomen die met vetsmering 24000rpm mogen hebben volgens de datasheet....
Heeft het zin meteen de lagers te vervangen voor exemplaren waar je zeker van weet dat ze goed zijn?
Nee. Dingen vervangen doe je als ze stuk of versleten zijn.
Laatst gewijzigd door DaBit op 18 dec 2013 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb er zojuist een besteld, ik zal mijn ervaring wel delen als ik hem ontvangen heb.
De set die ik heb:
2.2 KW (ER20 collet) spindel (ze adverteren met duitse lagers, zijn dat die conische?)
2.2 KW VFD

Prijs: 268 euro incl express shipping vanuit china. Mogelijk komt hier nog 20% bij voor invoer.

Ik heb er ook een 13delige collet set bij gekocht uit china ( andere leverancier) en een 80mm
klem uit duitsland. Daarnaast als je mach3 hebt kan je hem aansturen via je breakout board
of dmv een usb converter (5 euro)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door audiomanics »

Overigens, als je geen knappe clamp kan vinden: stappenmotor.nl heeft heeeele mooie, al zeg ik het zelf..
Massieve blokken waar de frees zo inglijdt. Op dit plaatje staat er zo een:
7228
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door audiomanics »

stef stuntpiloot schreef:duitse lagers
Ik heb wel eens ergens gelezen dat er een lagerfabriek zou bestaan die "german import" heet...maar dat die lagers niet veel met Duitsland te maken hebben.
Wat daar van waar is????
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

Ja, en op bijna elk lager in mijn BF20 stond 'NSK'. Levensduur 50 uur of minder. Dus er zal vast ook wel een dorp in China zijn dat NSK heet en waar een lagerfabriek staat.

Blijft koffiedik kijken dus. Maar eerlijk gezegd is het met spul uit bijvoorbeeld Italie niet veel anders.

Aan de andere kant: ik meen ooit gelezen te hebben dat er 7202 lagertjes in die 1,5kW spindels zitten, en die kosten van SKF een euro of 20 per stuk ofg het dubbele voor een iets betere precisie. Da's nog te overzien.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door stef stuntpiloot »

Inderdaad, je kan altijd nog de lagers vervangen in de toekomst voor wat mooiers/beters als dat nodig is.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door stef stuntpiloot »

@ Audiomanics, ik kan ze niet vinden op zijn site, wat kosten ze en waar staan ze? Ik heb zo'n blok uit duitsland besteld maar die op je foto ziet er veel mooier uit.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door Sven »

Stef, heb je een link van jouw verkoper?

wbt het toerental, dabit heeft idd groot gelijk. Zeker bij vcarving haal ik de feed die ik wil toch al niet ongeacht de monsterlijke versnellingen die ik haal.

En bij veel van mijn werk gaat sowieso veel tijd zitten in omspannen ipv freestijd. Ok. Toerental is geen probleem.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door mosoft »

Wij (mijn zoon (RC-Addict) en ik) hebben een spindel met inverter gekocht bij Chai en die draait nu op de router van 1250 x 900 mm werkoppervlakte.
80 mm rond 2,2 kW watergekoeld en een ER20 kop er op en een Huanyang inverter er bij.
In een ander draadje heb ik geschreven hoe we hem hebben aangesloten.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=29&t=8665
Als koeling heb je aan twee tot drie liter water genoeg en een licht pompje en wat siliconen slang van 8 mm.

Dat is de configuratie die hierboven wordt aangegeven alleen dan bij linearmotionbearings (Chai).
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door audiomanics »

stef stuntpiloot schreef:@ Audiomanics, ik kan ze niet vinden op zijn site, .
Dat je ze niet kan vinden is niet zo verwonderlijk.. die site is wereld beroemd om zijn overzichtelijkheid :lol:
Maar als je even een mailtje stuurt of een telefoontje pleegt krijg je alle info toegestuurd...
Maar voor zover ik weet heten ze daar lagerblokken.. anyway, hier de link:
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... 0motor.htm

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie