Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

viperman schreef: Iemand een idee waar dat aan kan liggen?
Dat is 2-polige motor vs 4-polige motor opgeven in de parameters. Parameter PD143 is degene die je waarschijnlijk hebben moet: die moet op 2 staan.

Als je toch bezig bent: PD145 mag bij die Chinese spindeltjes ook wat hoger (8% ofzo), evenals PD147 (5% ofzo).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
viperman
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:57
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door viperman »

Ik krijg het niet veranderd, wat ik ook doe, de VFD blijft net iets minder dan de helft van het toerental aangeven :roll:
PD 3,4,5 staan op 400
PD 140 staat op NUL
PD 141 staat op 220
PD 142 staat op 11
Pd 143 staat nu op 2, stond op 4, maar maakt geen verschil.
PD 144 staat op 1440
PD 145 stond op 2%, heb ik verhoogd naar 8%
PD 147 heb ik op 5% gezet

Iemand nog ideeën?

MVG

Edwin.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

viperman schreef:Ik heb hem eens heel langzaam laten draaien, zodat ik kon tellen hoeveel rondjes hij draaide in 1 minuut en dat kwam overeen met de ingestelde waarde.
Het blijkt dus dat de frequentieregelaar zelf maar de helft weergeeft.
Hier begin ik toch een beetje te twijfelen.
Die freesmotor is geen stappenmotor, en volgt dus niet exact het opgewekte draaiveld.
( hij 'slipt' om dat ie daar z'n koppel uit haalt )
Dus veel harder dan 120-200 toeren heb jij niet kunnen tellen denk ik. Op dat toerental is er niets meer zeker.
Ik zou maar eens kijken of je ergens een (digitale) toerenteller kunt lenen en op minimaal 2000 toeren te meten. Misschien is er iets te verzinnen met een beschikbare inductief-sensor en een ingang op USBCNC, maar ik genereer met die opmerking misschien nog meer problemen. :shock:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

PD144 zou je op 2880 moeten zetten, of 3000 als je het toerental zou willen zien bij 0% slip.

Toerental klopt onder belasting niet exact met de frequentie, met de slip-compensatie (PD147) kun je dat, euh, compenseren. Bij mijn HuanYang werkt dat overigens matig tot amper, maar zo spannend is het ook weer niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door diepchess »

Solar.Jean op ebay claimt nu dat ze in de fabriek op 0.02 +- 0.01 mm runout geproduceerd worden.
Lekker zeg.

Dat ding gaat terug natuurlijk.
viperman
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:57
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door viperman »

DaBit schreef:PD144 zou je op 2880 moeten zetten, of 3000 als je het toerental zou willen zien bij 0% slip.

Toerental klopt onder belasting niet exact met de frequentie, met de slip-compensatie (PD147) kun je dat, euh, compenseren. Bij mijn HuanYang werkt dat overigens matig tot amper, maar zo spannend is het ook weer niet.
Dat was het dus, ik heb PD144 van 1440 naar 2880 gezet en nu geeft het display bijna het juiste toerental aan.
Bij 24000 geeft hij een 900 te weinig aan, maar daar kan ik wel mee leven, misschien nog eens proberen op 3000 te zetten.

Alle hartelijk dank voor jullie input.

MVG

Edwin.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door DaBit »

viperman schreef:Dat was het dus, ik heb PD144 van 1440 naar 2880 gezet en nu geeft het display bijna het juiste toerental aan.
Bij 24000 geeft hij een 900 te weinig aan, maar daar kan ik wel mee leven, misschien nog eens proberen op 3000 te zetten.
Wat-ie aan zou moeten geven is dan (2880rpm/50Hz) * 400 = 23040. Wat dichter bij de waarheid zit dan 24000 overigens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door diepchess »

Nu deze GDK 100-24Z/3.2 direct gekocht bij Changzhou Han Qi Spindle Motor Co

Runout afgerond 0. De poupitaster die ik ervoor gebruik kan ongeveer 2 micrometer meten, maar binnen 1 streepje hoegenaamd geen beweging. Nu kan ik dan claimen dat dat dan 0.2+ micrometer is, maar dat zou onzinbewering zijn gezien nauwkeurigheid van 't meetklokje.

Laten we zeggen: geen runout meetbaar op de GDK's.

Goede tip om daar direct te kopen!
Waarvoor dank!

Overigens, wel zetten ze volledige bedrag op de airbill - wat geen probleem is in mijn geval (maar zal voor particulieren probleem zijn).

Geen goedkope spindle. Die spindels hebben vaste prijs. Alleen over de enorme verzendkosten valt te onderhandelen :)

Overboeken per bank is gunstigste bij dit soort bedragen. Mag niet klagen over de wisselkosten die de ING me aangerekend heeft, als ik dat vergelijk met de enorme wisselkosten die ik in verleden aan ING betaalde. Met dank aan de EU die die kosten heeft weten te reduceren!

Dit waar paypal per euro 5 dollarcent rooft.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door spikee »

GDK80-1224Z/1,2-2,2 12000-24000RPM 2.2Kw spindel is binnen en de runout is zeer goed.
Nu staat er een leuke warning warning sticker om maar deze is alleen in het chinees...
Kan iemand dit vertalen?
Afbeelding
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door Leeuwinga »

witte lijs erbij?

probeer eens te scannen en in google te vertalen
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door spikee »

De vertaling is heel ruw met google translate. Bij 5. krijg ik iets met er collet flexiebel en sex ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door audiomanics »

Neem 'm mee naar het lokale chinese restaurant en kijk of ze daar verstand hebben van spindels...
Maar ik denk dat je inderdaad met google translate beter af bent...
(krijg je tenminste geen klap voor je kop als blijkt dat er zoiets staat als dat je sex wil hebben met ....)

Je kan ook even de fabrikant mailen of hij nog een engelse vertaling heeft voor die waarschuwingsticker...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door Guvner »

Toch zou ik die lokale chinees een keer proberen.

Mijn ervaring is dat ze het echt wel waarderen als je met zoiets naar ze toe komt.

Uiteraard daarna wel even nr 33 met witte lijst bestellen he. :mrgreen:
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe kies en koop je een Chineese spindel+VFD?

Bericht door clements »

Mmm. Beetje vaag probleem. Ik heb mijn 2.2 kw spindel aangesloten op de huangyang vfd.
Parameters nagelopen en volgens mij goed gezet. 3000 rpm, 4 polen, 400hz, 220v, etc etc.
U zit op connector 1, V op 2 en W op 3. 4 is de aarde, die was standaard niet aangesloten. Ik heb intern even een draadje gelegd.
Als ik m echter aanzet op bv 100hz hoor je wel dat er een veld opgebouwd wordt, maar de spindel gaat niet draaien. Een tikje tegen de as om m op gang te helpen en dan gaat ie wel lopen.
Wat zou er mis gaan?
ASS-U-ME
Plaats reactie