lagers van 2,2kW spindelmotor

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door benkr »

Hallo medestrijders,

Ik heb van een medeforumlid een gedemonteerde 2,2kW watergekoelde spindelmotor gekocht.
Bij het monteren kom ik met de vraag hoe de beide voorste hoekkontakt lagers moeten worden gemonteerd. Volgend de door de vorige eigenaar aangebrachte markering zaten ze gewoon ''achter elkaar'' maar is een ''X'' of ''O'' opstelling misschien niet beter?
Heb ik ook nog de vraag hoe de gewelfde ringen bij het achterste lager moeten worden gemonteerd, moeten deze ringen de spindel naar boven of naar onderen trekken of duwen?

Na hier lang over nagedacht te hebben kom ik tot de conclusie dat de beide voorste lagers inderdaad ''achter elkaar'' moeten zitten en dat de gewelfde ringen moeten zorgen voor de nodige voorspanning op de beide voorste lagers. De ringen moeten de spindelas als het ware naar boven duwen zodat op deze manier de speling weg is en de voorste lagers meteen ook hun voorspanning hebben.

Wat is jullie mening hierover, klopt mijn redenering?
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door michel pet »

ik denk dat je gelijk heb.
heb je foto`s.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door benkr »

Nee, ik heb helaas geen foto's, is ook heel moeilijk om hier op te zien wat er wordt bedoeld.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door AnkoD »

Hoe heb je m uit elkaar gekregen? Na n vrij harde botsing met mn klem wil ik mijne Liever vervangen voor ze problemen gaan geven....
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door michel pet »

staan wel foto`s van op het net uit elkaar.

ik zou de draden wel ff los zolderen minder link.


http://3d.kadatka.ru/articles/shpindel/index_eng.php
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door AnkoD »

Kende ik al. Maar ik krijg de bovenste sluitbout en de afdichtring niet los....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door audiomanics »

bedoel je die plastic schijf rechtsonder op deze foto?
Afbeelding

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door benkr »

Als je de bout die je op bovenstaande foto ziet die de as vasthoudt bedoeld, die heeft linkse schroefdraad! Ja dat moet je maar weten, anders krijg je hem dus nooit los.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door skillalot »

Die 2,2kw heeft dus twee hoekcontactlagers voorin zitten? Als er dan achterin alleen een normaal lager zit dan zou ik ze maar in x of o opstelling plaatsen ja.
Maar wat je op die russische link van die 1,5kw spindle ziet is dat er maar twee lagers in zitten, een hoekcontact bovenin en een hoekcontact onderin de spindle.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door AnkoD »

Dat weet ik ook. Maar ik krijg er met geen mogelijkheid een Sleutel bij hoor....

Bedoel die afdichtring waarmee de lagers aan de onderkant Zitten geklemd zegmaar.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door audiomanics »

Die met die twee gaatjes? Daar heb ik een sleuteltje voor gemaakt van een oude ringsleutel (zo'n plat ding met van die zeskantige gaten die vroegah bij een fiets geleverd werden) en twee stukjes van een gebroken frees (de shaft) . Maar ik denk dat de afstand tussen de twee gaatjes bij jou iets anders is omdat ik er een ER11 op heb zitten.. anders kon je 'm zo van me lenen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door AnkoD »

Ja die idd.. maar dan komt het volgende probleem, als ik daar n speciale sleutel op zet, kan ik de as niet meer blokkeren omdat ik dan niet bij de platte kanten van de as kom :roll: lekker praktisch dus NOT

Vraag me af wat die lagers kosten en of t niet economischer is om gewoon een nieuwe te orderen :roll:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door audiomanics »

Dat lukt met mijn sleuteltje wel:
Die wordt keurig op zijn plaats gehouden als je de steeksleutel op de platte kanten zet..
7231

En voor het laatste sukje kun je altijd nog een freesje in klemmen en dan tegenhouden met de moer van de collet

Overigens zitten er bij mij 4 stuks 6002 lagers in.. die zijn heel wat goedkoper dan de 7002 lagers terwijl ik toch ook geen vertikale speling heb..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: lagers van 2,2kW spindelmotor

Bericht door benkr »

Voorin zitten twee 7004 lagers, achterin een normaal groefkogellager. Het lijkt mij nu ik er steeds langer over nadenk dat het achterste lager bij het vastzetten van de achterste moer door de gewelfde ringen verkeerd wordt belast, met axiale krachten dus. Ik denk nu daarom dat het dus beter is om ook hier een hoekkontakt lager te plaatsen, of een van beide voorste lagers te verwisselen met het groefkogellager. De beiden hoekkontaktlagers, dan dus voorin en helemaal achterin in een 'X' opstelling plaatsen voor het beste resultaat. Graag jullie mening hierover.
Plaats reactie